• Solros123

Dumpad och ghostad efter 10 år

Första gången jag skriver här?

3 dagar innan julafton 2025 sätter sig min partner sedan 10 år tillbaka sig upp i sängen och säger att han inte tror att han kan leva med mig längre (Vi har tre barn tillsammans).
    Han flyr hem till en kompis och efter 2 veckor får jag på SMS att vi behöver prata. Jag ringer upp för att få höra att han dumpar mig och inte tänker komma hem. Orsaken, han har så dåligt samvete för saker han gjort mot mig genom åren och han kan inte komma över det. Det har delvis påverkat hans känslor mot mig men annars älskar han mig och saknar mig. I övrigt har han fortfarande rätt känslor för mig. Men han orkar inte söka någon form av hjälp och han känner att han behöver bo själv.
    Beslutet känns rätt nu men han vet inte om han har tagit rätt beslut på sikt, säger han. 

Han dök upp hemma hos oss när alla barnen var hemma bara för att packa med sig halva sitt bohag. Sedan drog han och har ghostat mig och alla våra tre barn sedan dess. Yngsta barnet är endast 2 år gammal. Han påstår sig inte kunna ha barnen förrän han har en egen lägenhet. Trots att jag kommit med flertalet förslag och lösningar för hur han kan ha barnen eller i alla fall umgås och kommunicera med dem. 
    Nu har han ghostat dem/oss i nästan 2 veckor. Idag hämtade han sina sista saker när vi var iväg.

Någon med erfarenhet, varför beter man sig som honom? Dumpar sambon utan förvarning, ghostar barnen. Flyttar in till en kompis och klarar av att hantera jobb, intressen och vänner. Men familjen sedan 10 år tillbaka är totaldumpad..

• Svar på tråden Dumpad och ghostad efter 10 år
  • Anonym (m)
    Fjäril kär skrev 2026-01-12 11:05:43 följande:
    Du fattar inte själv?  Tonåringarna är från tidigare relation givetvis och är inte deras gemensamma. 
    Nej det gör jag inte när TS skriver att de har tre barn tillsammans och att de stora barnen är tonåringar
  • Anonym (m)
    Du fattar inte själv?  Tonåringarna är från tidigare relation givetvis och är inte deras gemensamma. 
    Och nej jag fattar inte heller varför TS inte svarade på det
  • Anonym (F)
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 10:34:17 följande:
    Och där tror du att han kommer dyka upp? Men visst, det är kanske bra att personalen där ser vilken dålig pappa han är.
    Precis. Dyker han inte upp fortsätter man till tingsrätten och yrkar på att han inte har umgänge och ingen vårdnad. Se blir det underhåll och allt annat och man slipper har honom som propp när det gäller beslut kring barnen. Vill han sen träffa barnen har man mycket större möjligheter att reglera det själv.
  • Anonym (c)
    Anonym (F) skrev 2026-01-12 11:19:15 följande:
    Precis. Dyker han inte upp fortsätter man till tingsrätten och yrkar på att han inte har umgänge och ingen vårdnad. Se blir det underhåll och allt annat och man slipper har honom som propp när det gäller beslut kring barnen. Vill han sen träffa barnen har man mycket större möjligheter att reglera det själv.
    Nej, begär TS i Tingsrätten att partnen inte ska ha någon umgängesrätt bedöms det som verkligt negativt! Tingsrätten kan då ifrågasätta ens lämplighet som förälder till och med. Om inte partnen har misshandlat barnen. 

Tingsrätten kan till och med tilldöma den andra föräldern vårdnaden då. Ifall man vill hindra umgänge.

Barn har rätt till umgänge med båda föräldrar. Han har ju sagt att han vill ha dem hos sig när han får en lägenhet. Så hon kan inte heller vägra 50/50 tid dem emellan.  Jättefarligt för TS att driva sådant. . 
  • Tow2Mater
    Då finns det ju inget som säger han ska kunna ha 'barnen', det borde stå 'barnet'. Eller har TS sådana krav på honom att han ska forsorja och ta hand om hennes tidigare barn nu som separerade/skilda. Inte konstigt han kraschat kanske. 
  • Anonym (c)
    Tow2Mater skrev 2026-01-12 13:58:52 följande:
    Då finns det ju inget som säger han ska kunna ha 'barnen', det borde stå 'barnet'. Eller har TS sådana krav på honom att han ska forsorja och ta hand om hennes tidigare barn nu som separerade/skilda. Inte konstigt han kraschat kanske. 
    Har detta tvingat honom att vara otrogen med olika personer också?

Biologisk pappa eller staten, om pappan inte kan det,  står för underhåll till de 2 barnen.
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (c) skrev 2026-01-12 14:04:41 följande:
    Har detta tvingat honom att vara otrogen med olika personer också?

Biologisk pappa eller staten, om pappan inte kan det,  står för underhåll till de 2 barnen.
    Vem vet, kanske hans sätt att hantera familjetrauma med bonusbarn. Men otroheten är utredd och de har gått i parterapi för det.

Nu fokuserade jag på barnen. Vems är de egentligen? Bara for att TS får underhåll (?) från annat håll betyder inte att sambon inte också fått ta en stor del i deras omhändertagande just for att de bott tillsammans.
  • Solros123
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 10:35:14 följande:

TS varför svarar du inte på hur ni kan ha tonåringar efter 10 års förhållande?

Sorry, han kom in i mitt liv när mina två äldsta var 2 respektive 4 år gamla. Deras far övergav dem och mitt numera x tog dem under sina vingar och har uppfostrat dem och älskat dem som sina egna.. fram tills nu?
  • Solros123
    Anonym (c) skrev 2026-01-12 10:56:51 följande:
    Jättebra att du har fått tid hos psykoterapeut på vårdcentralen! Det finns också stödlinjer där man kan få samtal på mobilen, om du känner att du akut behöver det!

Ju mer jag läser, ju mer funderar jag på om det kanske är det bästa som har skett för dig i det långa loppet. Att han flyttade. Om du inte själv tycker att det är okej att leva i en öppen relation.

Om han är ovarsam med pengar så är du kanske inte heller så mycket värre ute ekonomiskt heller nu? Men det klart du har ju hyran själv för en större lägenhet nu. 

Du kanske inte är tillräckligt strulig för honom? Om han nu söker upp jättestruliga tjejer (som kanske är en spegelbild av honom själv psykologoskt sett.)

Om han själv inte visat tecken på att vilja mogna är det tveksamt om han kommer att göra det i framtiden heller....
    Ja rent krasst är det säkert det bästa med anledning av hans beteende. Jag känner mig lite för vanlig och tråkig för honom kanske. Stabilitet, trygghet och familjeliv är kanske ingenting för honom helt enkelt. Tjejerna han har krokat upp är sådana som år rent psykologiskt problematiska eller lever ganska gränslöst. Väldigt ansvarslösa och utan barn.
  • Solros123
    Tow2Mater skrev 2026-01-12 13:58:52 följande:
    Ni worries, jag har alltid haft huvudansvar framförallt ekonomiskt för mina två första barn. Detta av den enkla anledningen att han har en son sedan tidigare som han betalat underhåll för så då har jag tyckt att den fördelningen varit logisk och hanterbar. Han vill väldigt gärna att de stora barnek ska komma till honom när de vill framöver. Det hann han säga innan han pep iväg. Juridiskt ansvar har han enbart för det gemensamma barnet :)
Svar på tråden Dumpad och ghostad efter 10 år