Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 06:38:19 följande:
Familjerätten gav ingenting. Vi har delad vårdnad, men alla instanser lyssnar i stort sett enbart på barnet. Och hon är, anser jag med många, hjärntvätta av mamman tyvärr.
Min mor sa ingenting alls om min fars beteende i relationen innan jag blev 18 men jag hade ändå räknat ut att han var en skitstövel från att jag var 7 år gammal.
Så det finns kanske en risk att du inte heller någonsin har fel, aldrig har bett om ursäkt till barnet för kränkningar eller gräl och i allmänhet bara tycker att du har rätt att bete dig lite hur som helst för att du är arg? Alla köper inte det och barn hör och vet betydligt mer än du tror.
Din dotter har rätt till sin åsikt även om det klart är bekvämare för dig att skylla på mamman, för då slipper du göra terapi-jobbet med att se din del i varför relationerna inte fungerar och kanske bli en bättre person på kuppen.
Man kan heller inte kräva emotionell mognad av ett barn i nedre tonåren som insett att det var pappa som sprängde familjen. Att en dotter är svartsjuk på pappas nya är inte ovanligt och i den ålder dottern går in i nu är det svårt att bete sig sansat redan utan diagnos och den sortens stress.
Är man däremot den vuxne i situationen får man nöja sig med att fortsätta erbjuda kontakt, utan att tvinga. Var uthållig men inte påstridig. Barn växer upp och de flesta genomskådar båda sina föräldrars motiv en dag, i den mån det finns sådana.