• Anonym (40+)

Träningstråd 40+.

Tänkte vi kunde ha en tråd om träning för oss som är 40 +. 

Vad tränar ni? Hur många gånger/v?
    Vad vill ni ha ut av träningen? 

Min tanke och mål är att träna minst 2 ggr /vecka för att bli starkare i kroppen och även gå ner lite i vikt. Styrketräning, gympass och simning. Rör mig annars mycket i vardagen med att cykla och promenera dit jag ska. Är 45 år. 

Så vilka är med? 

• Svar på tråden Träningstråd 40+.
  • TvillingmammaVästgöte

Styrketränar 2 gånger i veckan med E-gym, vilket jag verkligen gillar.
    Utöver det går jag hundpromenad mm minst 10000 steg per dag.
    Och simmar en gång i veckan. 

• Anonym (K -76)

Kvinna, fyller 50 i år. 

Vad? Styrketräning och simning, helst direkt efter varandra då den möjligheten finns. Vill simma minst 1000m men haft en krånglande axel (frozen shoulder symptom) så jag är glad att jag åter kan simma utan problem även om det bara är 500m.
    Hur ofta? Varierar men önskemålet är 3ggr/v
    Mål? Känna att kroppen håller, går jag ner i vikt är det en bonus.

Behöver ha en starkare kropp för att orka med mitt kommande yrkesval då jag utbildar mig till massageterapeut. 

Åker buss till jobbet och sedan är det ca 10 minuter promenad till kontoret, så det blir 20 minuter varje dag. Sedan till och från affären med matkassar. Bor på tredje våningen utan hiss och tvättstugan i huset bredvid så en gång i veckan blir det extra trappträning. 

• philly

Man 50 år. Styrketränar på gym 5 dagar i veckan (mån-fre). Delar upp det så att jag tränar olika muskelgrupper de olika dagarna. Idag är det mage, bröst och biceps. 

Tränar mest för bra hälsa, må bra och för att det är roligt. 

• philly
    philly skrev 2026-01-19 13:05:35 följande:

Man 50 år. Styrketränar på gym 5 dagar i veckan (mån-fre). Delar upp det så att jag tränar olika muskelgrupper de olika dagarna. Idag är det mage, bröst och biceps. 

Tränar mest för bra hälsa, må bra och för att det är roligt. 

Glömde skriva att jag tränat på samma gym i 6,5 år, men själva träningsupplägget och vilka övningar jag gjort har varierat lite. Tränar inte för att bygga någon maxstyrka. Använder ganska mycket maskiner, men också fria vikter. 
  • Anonym (40+)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-19 09:55:02 följande:

Styrketränar 2 gånger i veckan med E-gym, vilket jag verkligen gillar.
    Utöver det går jag hundpromenad mm minst 10000 steg per dag.
    Och simmar en gång i veckan. 

Tränar du på Friskis ? Eller har de E-gym på andra ställen med? Har tänkt tanken på att prova det. 
  • Anonym (40+)
    Anonym (K -76) skrev 2026-01-19 09:59:45 följande:

Kvinna, fyller 50 i år. 

Vad? Styrketräning och simning, helst direkt efter varandra då den möjligheten finns. Vill simma minst 1000m men haft en krånglande axel (frozen shoulder symptom) så jag är glad att jag åter kan simma utan problem även om det bara är 500m.
    Hur ofta? Varierar men önskemålet är 3ggr/v
    Mål? Känna att kroppen håller, går jag ner i vikt är det en bonus.

Behöver ha en starkare kropp för att orka med mitt kommande yrkesval då jag utbildar mig till massageterapeut. 

Åker buss till jobbet och sedan är det ca 10 minuter promenad till kontoret, så det blir 20 minuter varje dag. Sedan till och från affären med matkassar. Bor på tredje våningen utan hiss och tvättstugan i huset bredvid så en gång i veckan blir det extra trappträning. 

Åker också buss till jobbet men får först ta mig ca 2 km till  resecentrum och sen har jag nästan 1 km till jobbet att gå. Så bara till och från jobbet blir det då en halvmil. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (40+) skrev 2026-01-19 19:17:22 följande:
    Tränar du på Friskis ? Eller har de E-gym på andra ställen med? Har tänkt tanken på att prova det. 
    Jag tränar på en mindre lokal gymkedja. EGYM ör toppen tycker jag.
  • PH76
    Anonym (40+) skrev 2026-01-19 09:44:03 följande:
    Träningstråd 40+.

Tänkte vi kunde ha en tråd om träning för oss som är 40 +. 

Vad tränar ni? Hur många gånger/v?
    Vad vill ni ha ut av träningen? 

Min tanke och mål är att träna minst 2 ggr /vecka för att bli starkare i kroppen och även gå ner lite i vikt. Styrketräning, gympass och simning. Rör mig annars mycket i vardagen med att cykla och promenera dit jag ska. Är 45 år. 

Så vilka är med? 

Man 50 år, tränar på gym ca 5 dagar i veckan sedan ett antal år tillbaka. Jag kör rätt hårt och tränar för att bli starkare, mer för att jag tycker att det är roligt än för att jag faktiskt behöver styrkan. Men vi blir ju äldre och äldre och jag inbillar mig att det är bättre att ha muskler än inte när man väl kommer kommer upp i pensionsålder.
Svar på tråden Träningstråd 40+.