• Anonym (TS)

Nekad jobb pga attitydproblem

Jag har nu fått reda på att jag har dåligt rykte och därför inte fått ett jobb som jag sökt. 

Orsaken till detta är för att jag kan bli besvärlig i olika sammanhang. 

Ja hävdar att jag gjort rätt i sak men att andra människor inte tyckt om när något blivit obekvämt. 

Saker jag gjort då. 

Under min studietid på universitetet så hamnade jag i en dysfunktionell klass. 

En elev kunde ta en timme av undervisningstiden åt att diskutera saker som att kurslitteraturen vi hade inte hade tillräckligt många personer med andra hudfärger än vita (Författarna till litteraturen). 

Till saken är att ämnet är mycket litet i Sverige och det finns mycket begränsad svensk litteratur? Vi använde den litteraturen som vi fick tag på. 

Efter att ha använt en timme av lektionen till detta så bad jag om att gå vidare och ifrågasatte hur detta kunde vara obligatoriskt att närvara på. Smidigt, nja. 

Jag har idag en mycket nära relation till mina lärare på universitetet och jag har deras privata telefonnummer och vi har ofta kontakt. Men VISSA av mina klasskamrater va nog lite rädda för mig. 

Jag har även blivit irriterad på en tidigare arbetsplats när en kollega gång på gång kommit kraftigt berusad till jobbet. Alla har gullat med personen. Jag har meddelat att det inte är okej och att det finns hjälp inom beroendevården. Jag var en gång även tvungen att ringa ambulans pga han berusning och hans organ var i riktigt dåligt skick då,. 

Alla andra har agerat som att vi har all tid i världen och jag saknar dessvärre tålamod till detta. Jag vill göra det vi ska på jobbet eller i skolan.

Jag har även på en arbetsplats fått igenom att en chef blivit av med sitt jobb då han gjorde saker som verkligen inte var okej. Efter en omfattande utredning så dömdes han i både tingsrätt och hovrätt bland annat för att han gjort olagliga saker på arbetsplatsen som att förskingra pengar i mycket stora belopp. Anställa familjemedlemmar som aldrig var där men som han betalade ut löner till varje månad och så vidare? Alla gick med på att han var som han var när jag kom in på den arbetsplatsen. Jag samlade mina kollegor och fick dom med mig att situationen var absurd. Och utredningen visade sig ju sen att mina kollegor var fullständigt livrädda för honom? Men jag var den som sa ifrån Och fick bort honom. Alla led innan dess i tystnad. 

Har jag verkligen attitydproblem? 

• Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-23 09:42:33 följande:

När det kommer till mina klasskompisar kan jag säga såhär att det var en rätt komplicerad grupp.

En tjej kunde börja gråta när hon kände av dåliga känslor. Då blev två andra i klassen också ledsna för att den personen var ledsen. Då ville en fjärde person att vi alla skulle sitta på lektionen och prata om våra känslor?

Och jag kunde väl typ efter 1,5 timme resa mig upp då och gå ut för att jag inte pallade och då blev återigen tjejen som kunde känna andra människors känslor väldigt starkt ledsen igen.

Det här var tillfällen när vi hade en väldigt dålig lärare i klassrummet som tillät detta. 

Så jag har inte skällt på någon. Jag brukar i alla andra sammanhang ses som positiv, glad och energispridare. Sedan handlar det väl mer om den här gruppen så var väldigt många med typ obearbetade trauman där man skulle känna väldigt mycket och prata om det man känner med Varandra i klassen? tre av fyra lärare från klassen har jag en väldigt bra kontakt med idag. Vi har samarbetat med varandra i arbetslivet. Nu handlade detta om EN tjänst inte att jag allmänt har dåligt rykte. 

Man har intr klasskamrater på universitet, utan kursare. Låter mer som att du har läst på komvux eller folkhögskola. 

Den är en tjänst av många som du kan riskera att inte få pga ditt dåliga rykte. 
  • Anonym (H)

Jag hade mer än gärna anställt dig. 

• EpicF
    Anonym (K) skrev 2026-01-23 13:17:43 följande:

Haha så roligt det där du berättar ang tjejen som grät.. Jag kom på 2 tjejer som fuskade i skolan (de var 3 tjejer som alltid fick göra proven själva för de var så duktiga och alla lärare litade på de) Men av en slump hamnade jag tillsammans med de vid ett tillfälle. Och det visade sig att endast en av tjejerna var  den smarta.. de andra satt och fuskade hela tiden och frågade sin kompis och den visade exakt och skrev tom svaret åt de ibland! Jag reagerade då och sa ifrån till en av tjejerna (efteråt). Och hon började tjuta.. så hennes 2 kompisar började tjuta och sedan kom känsliga kill klasskompisen in och började tjuta för de tjöt och sedan började hans kompisar att tjuta och till slut tjöt HELA JÄVLA KLASSEN! Och alla var arga på mig för att jag hade fått den första tjejen att tjuta! HERREGUD! Det var helt jävla SURREALISTISKT !!!

Jag känner igen mig själv i det du beskriver i övrigt. Det enda jag reagerade på i din text som var lite konstigt var att du visste att hans "organ" var i dåligt skick.

Men i övrigt så känner jag verkligen igen det där med att våga säga ifrån och bli hatad. Vi hade en lärare i gymnasiet som fick flipp på 2 tjejer som aldrig slutade att viska till varandra.. Han avbröt hela lektionen och började skrika och slå omkring siog osv.. Och många av tjejerna började gråta och än fler blev rädda. Till slut avbröt jag det hela (det var i gymnasiet) och frågade om vi kunde fortsätta med lektionen, att han (läraren) nu hade fått fram sin talan och att han enkelt kunde ha skickat iväg dom 2 ut ur klass rummet om det var ett så stort problem för han istället för att börja slå omkring sig och skrämma hela klassen och få tjejerna att gråta. Jag fick tydligen - i det ämnet fast jag gick hela kursen och var väl insatt i ämnet och borde minst ha fått VG. Medan Kalle som sprang fram och började slicka lärarens röv behövde inte ens komma på lektionerna dör efter och fick MVG.

Jag säger bara en sak nu: FUCK HUMANITY! 

En alkolist brukar ha dåliga organ, så är inte speciellt svårt att gissa sig till. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Framförandet.)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2026-01-23 12:35:06 följande:
    Så INGEN annan än du upplevde kollegan som kraftigt berusad? Alla tyckte synd om personen som hade väldigt ont.

Hur kan ingen annan än du sett berusning, var det bara i din fantasi? Låter extremt märkligt. 
    Surprise! En person kan  både vara berusad och ha ont!

Enligt TS hade personen dykt upp påverkad många gånger.

Det är ju TS som begrep att något var allvarligt fel, han var inte fixerad vid att kollegan verkade berusad också.
  • EpicF
    Anonym (Framförandet.) skrev 2026-01-23 16:11:23 följande:
    Surprise! En person kan  både vara berusad och ha ont!

Enligt TS hade personen dykt upp påverkad många gånger.

Det är ju TS som begrep att något var allvarligt fel, han var inte fixerad vid att kollegan verkade berusad också.
    Lite märkligt ändå att ingen annan mäkte att personen var berusad och inte i ett normalt tillstånd. 

Men oavsett så är det inte den episoden som gör att ta fått dåligt rykte. 
  • Anonym (attityd problem)

Ja har läst lite vad du skrev om att inte gilla ineffektivitet, inte tycka om när saker går fel.... Har du tänkt på att bli ledare, som ledare har du störst chans att påverka.... 
    Jag kan känna igen mig i att jag gärna vill påverka när folk myglar, är drogpåverkade.... etc.
    Jag har anmält misstanke om drogpåverkan till chefen, sa inget till mina kollegor. Såg personen inte mera på det jobbet. Såg honom på intervju på ett annat jobb, sa inget då men fick se sen att han jobbade där, jag hade slutat då... 
    Han kom med röda ögon, tog lång tid innan han förstod men sen förstod han precis vad man hade sagt. Visa med språksvårigheter har svårt att förstå men agerar direkt. Han förstod först inget och sen ringer han upp och då fattar han precis vad man hade sagt. Det var som en fördröjning och han blev väldigt obekväm när jag påpekade att han hade så röda ögon. Svarade inte och såg lite arg ut vilket han ofta gjorde, inte så trevligt när man jobbar inom vården. Tyvärr lätt att få jobb där. 
    Men om man är en visselblåsare o en som hittar fel då blir man inte populär....

Nu skrev jag lite förenklat om mina misstankar men jag är nog en sån som letar fel ibland och man hittar ju de man ser. Det är många som tycker att man inte ska göra något för att på kort sikt får man mera problem om någon slår larm men på lång sikt så blir saker bättre. Utan låt det vara bara är enklast....

Jag menar många blundar för  (och är inte heller så uppmärksammmadet dom ser) tills det typ inte går längre t.ex. personen är aspackad o behöver akut sjuk vård....

• Anonym (Abc)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-23 09:42:33 följande:

När det kommer till mina klasskompisar kan jag säga såhär att det var en rätt komplicerad grupp.

En tjej kunde börja gråta när hon kände av dåliga känslor. Då blev två andra i klassen också ledsna för att den personen var ledsen. Då ville en fjärde person att vi alla skulle sitta på lektionen och prata om våra känslor?

Och jag kunde väl typ efter 1,5 timme resa mig upp då och gå ut för att jag inte pallade och då blev återigen tjejen som kunde känna andra människors känslor väldigt starkt ledsen igen.

Det här var tillfällen när vi hade en väldigt dålig lärare i klassrummet som tillät detta. 

Så jag har inte skällt på någon. Jag brukar i alla andra sammanhang ses som positiv, glad och energispridare. Sedan handlar det väl mer om den här gruppen så var väldigt många med typ obearbetade trauman där man skulle känna väldigt mycket och prata om det man känner med Varandra i klassen? tre av fyra lärare från klassen har jag en väldigt bra kontakt med idag. Vi har samarbetat med varandra i arbetslivet. Nu handlade detta om EN tjänst inte att jag allmänt har dåligt rykte. 

Ja sådana grupper passar inte jag heller in i.

Du ska nog vara glad att du inte fick tjänsten, troligen hade du inte trivts.
  • Anonym (Framförandet.)
    Anonym (K) skrev 2026-01-23 16:08:43 följande:
    Har druckit (vilket jag HATAR) då jag bara blir ett känslomässigt missfoter.. (cannabis är vad som hjälper mig framåt med täning, ml samt utmaningar och rutiner... Men det få¨r man ju inte i det här landet. Men oavsett vad.. jag försöker inte ens mera.. men vet du att du fick mig aytt gråta.. för ingen annan har bekräftat det du gjorde för min skull... JAg ska ta mitt liv.. ingen fara alltså.. för Det här samhället hatar mig för att jag brukade cannabis och behöver för att må bra.. Det är lugnt.. JAg är död snart.. Men ville bara tacka dig för att du SÅG MIG ! Och nej, jag rökte INTe då.. DÅ var jag 16-. JAg började röka för att överleva från ett självmord nä'r jag var 22. Men skiutsamma . Ska ändå ta mitt liv när min hund går bort.  Men återigen.. jag tror inte att du förstår hur stor påverkan du har faktiskt ... !!! <Men tack snälla du.. 
    ?---------------?----------------------------------------------------------------------
    Snälla K, vem tänker du på när du skriver så? Jag tycker inte att jag gjort så mycket. Har bara bekräftat att du hade en ovanligt dålig lärare den gången som han tappade det helt på två tjejer, och fick ett raseriutbrott i klassen! Och sedan hade mage att sätta streck i ditt betyg, för att du vågade säga till honom. 
    Förstår inte riktigt. Rökte du cannabis för att slippa en depression och nu dricker du alkohol istället? För att slippa känna själslig smärta?
    Jag vet inte vad du har provat? Har du provat vanliga antidepressiva mediciner?
    Det finns också alternativa antidepressiva, alla är lagliga.
    Johannesört t.ex. Använs mycket för depression i den vanliga vården i Tyskland och läkare i Sverige får skriva ut det på recept. Finns också att köpa receptfritt i Sverige, men bara i låg dos.

Läkare i Sverige brukar inte vilja skriva ut det trots att det är godkänt och står med i FASS. Läkarna är för lite utbildade på det. Och så är det vissa andra läkemedel som man inte får ta samtidigt med Johannesört, men det kan man kontrollera i FASS på nätet. 

Andra alternativ som finns i hälsokosten är Rosenrot eller Aschwagandha. Båda avstressande och humörhöjande. När det gäller Aschwaganda så är det vissa vanliga mediciner man inte kan ta samtidigt. Man får kolla på nätet för att se vilka det är, före man börjar.

För det gäller att hitta ett sätt som gör att man fungerar utan att behöva berusa sig! 

Vill du inte gå till sjukvården för att få stöd i att sluta dricka, så kanske du ändå kan gå till vårdcentralen för samtal med en kurator?

Eller prata med en diakon i Svenska kyrkan. Man behöver inte vara religiös för att göra det och jag tror att det är helt gratis. Man kontaktar bara kyrkan och ber att få tala med en diakon. De har liknande samtalsutbildning som en kurator och har också tydnadsplikt. 

Ta hand om dig!
  • Damdis

Efter att ha läst flera av dina svar i tråden så kan jag säga att nej, du har inte attitydproblem. Antagligen har den chefen/rekryteraren (?) inte rent mjöl i påsen och vill inte riskera att också bli avslöjad. Anser den rekryteraren att det är ok att utnyttja sin arbetsplats som ett rum hos psykologen, eller för den delen att förskingra pengar - låt den tycka det. Du får helt enkelt söka dig till ett företag som vill ha någon med lite arbetsmoral och integritet. Bara en usel lärare skulle låta EN persons känslor gå ut över alla andras studietid. Det är respektlöst. Jag hade också gått ut. Tycker inte det är ett dugg konstigt! 

• Anonym (Abc)
    Damdis skrev 2026-01-24 22:45:07 följande:

Efter att ha läst flera av dina svar i tråden så kan jag säga att nej, du har inte attitydproblem. Antagligen har den chefen/rekryteraren (?) inte rent mjöl i påsen och vill inte riskera att också bli avslöjad. Anser den rekryteraren att det är ok att utnyttja sin arbetsplats som ett rum hos psykologen, eller för den delen att förskingra pengar - låt den tycka det. Du får helt enkelt söka dig till ett företag som vill ha någon med lite arbetsmoral och integritet. Bara en usel lärare skulle låta EN persons känslor gå ut över alla andras studietid. Det är respektlöst. Jag hade också gått ut. Tycker inte det är ett dugg konstigt! 

Ja så är det ju, vissa chefer uppskattar att man ifrågasätter och andra gör det inte. Jag har alltid haft chefer som uppskattat det (ja de har ju såklart inte uppskattat gnäll, men konstruktiv kritik där man faktiskt kommer med input som ger förbättringar). 
Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem