• Anonym (TS)

Nekad jobb pga attitydproblem

Jag har nu fått reda på att jag har dåligt rykte och därför inte fått ett jobb som jag sökt. 

Orsaken till detta är för att jag kan bli besvärlig i olika sammanhang. 

Ja hävdar att jag gjort rätt i sak men att andra människor inte tyckt om när något blivit obekvämt. 

Saker jag gjort då. 

Under min studietid på universitetet så hamnade jag i en dysfunktionell klass. 

En elev kunde ta en timme av undervisningstiden åt att diskutera saker som att kurslitteraturen vi hade inte hade tillräckligt många personer med andra hudfärger än vita (Författarna till litteraturen). 

Till saken är att ämnet är mycket litet i Sverige och det finns mycket begränsad svensk litteratur? Vi använde den litteraturen som vi fick tag på. 

Efter att ha använt en timme av lektionen till detta så bad jag om att gå vidare och ifrågasatte hur detta kunde vara obligatoriskt att närvara på. Smidigt, nja. 

Jag har idag en mycket nära relation till mina lärare på universitetet och jag har deras privata telefonnummer och vi har ofta kontakt. Men VISSA av mina klasskamrater va nog lite rädda för mig. 

Jag har även blivit irriterad på en tidigare arbetsplats när en kollega gång på gång kommit kraftigt berusad till jobbet. Alla har gullat med personen. Jag har meddelat att det inte är okej och att det finns hjälp inom beroendevården. Jag var en gång även tvungen att ringa ambulans pga han berusning och hans organ var i riktigt dåligt skick då,. 

Alla andra har agerat som att vi har all tid i världen och jag saknar dessvärre tålamod till detta. Jag vill göra det vi ska på jobbet eller i skolan.

Jag har även på en arbetsplats fått igenom att en chef blivit av med sitt jobb då han gjorde saker som verkligen inte var okej. Efter en omfattande utredning så dömdes han i både tingsrätt och hovrätt bland annat för att han gjort olagliga saker på arbetsplatsen som att förskingra pengar i mycket stora belopp. Anställa familjemedlemmar som aldrig var där men som han betalade ut löner till varje månad och så vidare? Alla gick med på att han var som han var när jag kom in på den arbetsplatsen. Jag samlade mina kollegor och fick dom med mig att situationen var absurd. Och utredningen visade sig ju sen att mina kollegor var fullständigt livrädda för honom? Men jag var den som sa ifrån Och fick bort honom. Alla led innan dess i tystnad. 

Har jag verkligen attitydproblem? 

• Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem
  • Anonym (Kim)

Du har inga attitydproblem. Du har värre problem än så. När du berättar det här, kan du se din egen del i det? Ser du vart det gick åt helvete någonstans. Kan gissa att någon försökt förklara med gjorde det för döva öron. Antar också att det inte bara är i arbetslivet du kommer till korta. Tror att relationer och att interagera med andra inte är riktigt din grej. Tycker mig se ett mönster av fyrkantighet och att göra rätt lagligt. Osmidig som få. Är du möjligen lagd åt autismhållet? Gamla Aspergers? Förstår att ditt rykte inte är så bra. Se över ditt yrkesval? Hitta något där du inte behöver ha så mycket med människor att göra. Känner du glädje och triumf när du kan tvåla till någon. Få någon fälld rättsligt? Är det belöning för dig? 

• Anonym (Framförandet.)

Om jag skulle arbeta på ett jobb och chefen skulle betala sina släktingar lön med allmänna medel, trots att de inte arbetade, så skulle jag uppfatta att det var ett stort problem. Särskilt som de andra arbetstagarna på arbetsplatsen var rädda för chefen och inte vågade säga ett knyst till någon.

Vad skulle det bli för ett samhälle om sådant bara skulle få fortgå. Skulle du vilja att dina skattepengar skulle gå till det? Jättekonstigt i mina ögon. 

Man får skilja på rena olagligheter och andra dumheter/missförhållanden. 

Vad är det för folk som skriver här på FL?

Däremot håller jag med om att TS behöver bli smidigare och se vilken roll han har i olika sammanhang. 

• Anonym (E)

Om jag fick höra att jag har attitydproblem så skulle jag bli rätt knäckt och genast börja fundera över varför. 

Du verkar inte ens kunna överväga att du har gjort något fel utan skriver om din egen förträfflighet. Det är tydligt att du är rätt nöjd med dig själv. 

Det verkar också som om du skriver att andra studenter var rädda för dig med en viss stolthet. 

Även om du hade rätt i sak så handlar det också om hur du framförde dina synpunkter och framför allt om du öht tog in andras. 

• Anonym (E)
    Anonym (Framförandet.) skrev 2026-01-22 21:24:41 följande:

Om jag skulle arbeta på ett jobb och chefen skulle betala sina släktingar lön med allmänna medel, trots att de inte arbetade, så skulle jag uppfatta att det var ett stort problem. Särskilt som de andra arbetstagarna på arbetsplatsen var rädda för chefen och inte vågade säga ett knyst till någon.

Vad skulle det bli för ett samhälle om sådant bara skulle få fortgå. Skulle du vilja att dina skattepengar skulle gå till det? Jättekonstigt i mina ögon. 

Man får skilja på rena olagligheter och andra dumheter/missförhållanden. 

Vad är det för folk som skriver här på FL?

Däremot håller jag med om att TS behöver bli smidigare och se vilken roll han har i olika sammanhang. 

Självklart skulle jag också agera på det. Jag har inga problem med att stå på mig och reagerar på sådant jag anser är fel. Jag har ibland fått höra att jag är tuff men ändå har inget sagt att jag har ett problematiskt beteende.

Det handlar om hur man agerar.  

• Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2026-01-22 20:49:54 följande:

Du har inga attitydproblem. Du har värre problem än så. När du berättar det här, kan du se din egen del i det? Ser du vart det gick åt helvete någonstans. Kan gissa att någon försökt förklara med gjorde det för döva öron. Antar också att det inte bara är i arbetslivet du kommer till korta. Tror att relationer och att interagera med andra inte är riktigt din grej. Tycker mig se ett mönster av fyrkantighet och att göra rätt lagligt. Osmidig som få. Är du möjligen lagd åt autismhållet? Gamla Aspergers? Förstår att ditt rykte inte är så bra. Se över ditt yrkesval? Hitta något där du inte behöver ha så mycket med människor att göra. Känner du glädje och triumf när du kan tvåla till någon. Få någon fälld rättsligt? Är det belöning för dig? 

Så när kollegan kommer och är kraftigt berusad och jag ser till att personen får vård för den drabbats av kronisk bukspottskörtelinflammation och alla andra är gulliga och typ stackars dig, ingen visste vad det var för fel på kollegan. Bara att han hade ont. 

Chefen som fick gå hade ju inte enbart förskingrat pengar och det var knappast det största bekymret. Men bra att veta att personer som säger ifrån och typ reagerar som är autister. Du önskar jag verkligen att fler skulle ha det. 

Har inga problem annars socialt eller från andra utbildningar och liknande 

• Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 22:02:21 följande:

Så när kollegan kommer och är kraftigt berusad och jag ser till att personen får vård för den drabbats av kronisk bukspottskörtelinflammation och alla andra är gulliga och typ stackars dig, ingen visste vad det var för fel på kollegan. Bara att han hade ont. 

Chefen som fick gå hade ju inte enbart förskingrat pengar och det var knappast det största bekymret. Men bra att veta att personer som säger ifrån och typ reagerar som är autister. Du önskar jag verkligen att fler skulle ha det. 

Fast du har knappast nekats jobb för att du hjälpt en människa att få vård.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-22 22:14:50 följande:
    Fast du har knappast nekats jobb för att du hjälpt en människa att få vård.
    Det handlar om att jag reagerar. Alla andra tänkte att personen var full, alla kan göra fel, gör ingen stor sak av det, låt han vila. Jag blev inte hysterisk eller något men alla var mer typen lägg huvudet på sne och tyckte synd om honom. Jag tycker att det inte är okej att man kommer berusad till sin arbetsplats. Många personer godkänner detta år in och år ut? det är bara att titta på stora skådespelare som dykt upp påtända och försent. Den som säger ifrån är den konstiga. Alla andra tiger. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 22:02:21 följande:

Någoting är det som hae gjort att du inte få jobb. Och det ligger säkert mer bakom vad du säger här. 

Det handlar om hur man agerar, hur man beter sig socialt och hur man löser problem på arbetsplatsen. 

Du gör det uppenbarligen på fel sätt, eftersom du har ett rykte som påverkar dina jobbmuligheter. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 22:19:56 följande:
    Det handlar om att jag reagerar. Alla andra tänkte att personen var full, alla kan göra fel, gör ingen stor sak av det, låt han vila. Jag blev inte hysterisk eller något men alla var mer typen lägg huvudet på sne och tyckte synd om honom. Jag tycker att det inte är okej att man kommer berusad till sin arbetsplats. Många personer godkänner detta år in och år ut? det är bara att titta på stora skådespelare som dykt upp påtända och försent. Den som säger ifrån är den konstiga. Alla andra tiger. 
    Det är knappast DEN episoden som gör att du inte för jobb. Det måste vara även du förstå. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 22:19:56 följande:
    Så vad gjorde du då? Rent konkret. Vad sa du? Hur agerade du? För du försöker få dig själv att framstå som bättre än de andra. Men sanningen är ju uppenbarligen att du inte uppfattats så, utan tvärtom.
  • Anonym (knepigt)

Du verkar enligt egen utsago ha en så stor benägenhet att skapa drama på dina arbetsplatser. Både kollegor, studiekamrater och chefer verkar bli obekväma av det. Det är strunt samma vad som varit riktigt i sak och om du har haft rätt eller inte. Om man som rekryterare får höra detta från flera håll drar man öronen åt sig.

Ligg lågt några år och skaffa nya referenser. Eventuellt byta yrke om din branch är liten och ryktet har gått.

Om du får en ny chans så se till att vara lojal mot dina kollegor och gärna bra kompis med chefen. Titta åt ett annat håll vid lämpliga tillfällen. Det är så man bygger goda nätverk och får förmåner, bra lön och karriärmöjligheter.

• Anonym (attityd problem)

Ja tänker att du har attityd problem, du verkar hitta allt som är fel på dina arbetsplatser? Har du hittat något som är rätt som du vill berömma och uppmuntra någon för? Nu är det dags att du tar en blick på dig själv och funderar hur du kan bli bättre. Vi kan alla bli bättre?
    Fråga ödmjukt den som säger att du har attitydproblem, kan du förklara lite mer vad du menar, vad är det som jag säger och gör. 
    Det kan ge dig inblick. 
    Sprid värme och omtanke, ligg lågt och låt chefen och facket ta hand om eventuella problem. 
    Tänk på att inte bli arg vid olika åsikter, inte höja rösten, visa förståelse för andra, försök ta reda på hur andra uppfattar saker, uppskatta o uppmuntre dem du har runt dig. Säg förlåt när du gjort fel om du höjer rösten eller kritiserar en kollega på ett nedlåtande sätt. Ingen är perfekt men säg till på ett vänligt sätt om du tycker något är fel. Dom flesta gör så gott dom kan...inte lätt alla gånger...
    Ställ högst krav på dig själv... säg gärna VI borde tänka på att xxx bli bättre på att istället för DU borde bli bättre på att ....om du vill ha en förändring från en kollega....
    Lycka till!!

• ResanTillMelonia
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 16:42:31 följande:
    Nekad jobb pga attitydproblem

Jag har nu fått reda på att jag har dåligt rykte och därför inte fått ett jobb som jag sökt. 

Orsaken till detta är för att jag kan bli besvärlig i olika sammanhang. 

Ja hävdar att jag gjort rätt i sak men att andra människor inte tyckt om när något blivit obekvämt. 

Saker jag gjort då. 

Under min studietid på universitetet så hamnade jag i en dysfunktionell klass. 

En elev kunde ta en timme av undervisningstiden åt att diskutera saker som att kurslitteraturen vi hade inte hade tillräckligt många personer med andra hudfärger än vita (Författarna till litteraturen). 

Till saken är att ämnet är mycket litet i Sverige och det finns mycket begränsad svensk litteratur? Vi använde den litteraturen som vi fick tag på. 

Efter att ha använt en timme av lektionen till detta så bad jag om att gå vidare och ifrågasatte hur detta kunde vara obligatoriskt att närvara på. Smidigt, nja. 

Jag har idag en mycket nära relation till mina lärare på universitetet och jag har deras privata telefonnummer och vi har ofta kontakt. Men VISSA av mina klasskamrater va nog lite rädda för mig. 

Jag har även blivit irriterad på en tidigare arbetsplats när en kollega gång på gång kommit kraftigt berusad till jobbet. Alla har gullat med personen. Jag har meddelat att det inte är okej och att det finns hjälp inom beroendevården. Jag var en gång även tvungen att ringa ambulans pga han berusning och hans organ var i riktigt dåligt skick då,. 

Alla andra har agerat som att vi har all tid i världen och jag saknar dessvärre tålamod till detta. Jag vill göra det vi ska på jobbet eller i skolan.

Jag har även på en arbetsplats fått igenom att en chef blivit av med sitt jobb då han gjorde saker som verkligen inte var okej. Efter en omfattande utredning så dömdes han i både tingsrätt och hovrätt bland annat för att han gjort olagliga saker på arbetsplatsen som att förskingra pengar i mycket stora belopp. Anställa familjemedlemmar som aldrig var där men som han betalade ut löner till varje månad och så vidare? Alla gick med på att han var som han var när jag kom in på den arbetsplatsen. Jag samlade mina kollegor och fick dom med mig att situationen var absurd. Och utredningen visade sig ju sen att mina kollegor var fullständigt livrädda för honom? Men jag var den som sa ifrån Och fick bort honom. Alla led innan dess i tystnad. 

Har jag verkligen attitydproblem? 

Ja du har attitydproblem.

du har också aldrig pluggat på universitet. Lektioner? Som är obligatoriska? Ok, det förekommer faktiskt obl. Föreläsningar ibland, inför något särskilt obl. Moment. Det finns ingen tid att spilla. Är en student intresserad av att bredda området kan de använda pubmed och söka själva. Man förväntas klara det när man pluggar på universitet.

vi andra knyter näven i fickan
  • ResanTillMelonia

Eller förlåt..jag menar att du är ett troll.

vad är meningen med dina konstiga trådar och försök egentligen? jag tror du har betydligt större problem än attitydproblem.

• Anonym (Abc)

Du låter rätt lik mig ts och jag har väldigt bra rykte och är väldigt uppskattad. Är faktiskt förvånad över kommentarerna här, jag är van att bemötas med uppskattning när jag vågar säga ifrån och andra sitter tysta och tänker samma sak. 

Men det kan ju ha att göra med hur du uttrycker sig i övrigt. Utöver att folk att mig som rak med kort tålamod för nonsens så ser de mig också som glad, positiv, rolig och hjälpsam. 

Att du uttrycker att dina kursare var rädda till viss del tyder på att du kanske kör på för hårt. Vissa saker kan vara bättre att ta enskilt eller att man lindar in det lite finare. 

Fortsätt stå upp för saker, men vart noggrann med att ta hänsyn till omgivningens känslor när det kommer till hur du uttrycker dig i det. 

Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem