• Anonym (Ylva)

När tar eftervåldet slut?

Ni som lämnat kontrollerande och män som utfört psykiskt våld i stor utsträckning. När tar eftervåldet slut? Det har gått ett halvår sedan separationen och han blir bara VÄRRE. MYCKET värre. Polis är inkopplad men det får inte stop på hans upptåg. Han är fast bestämd att förstöra mitt liv på alla tänkbara sätt eftersom jag lämnat honom. Listan med brottsrubriceringar är lång. Över 10 st. Hittills. Han skiter i polisen och lär hamna i fängelse i det här tempot. Men det känns som en klen tröst, frågan är hur mycket han kommer skada mig fram tills dess. Kvinnojouren, BOPS, samtalsstöd för våldsutsatta från kommunen försöker stötta mig. Jag vill bara att han ska sluta.. Det liv han förstör mest är hans eget.. Jag vill inte ha kontakt men det gör han helt galen och nu försöker han trakassera mig på olika kreativa sätt. Det är helt sjuka saker, orkar inte gå in i detaljer. Ni som varit med om likande, vad fick den sjuka mannen att sluta? Jag har inte gjort honom något. Var tvungen att lämna då han var labil, kontrollerande och svartsjuk. Efter år av parterapi gav jag upp. Har ni några råd till mig som redan provat allt? Känns det som i alla fall? 

• Svar på tråden När tar eftervåldet slut?
  • Anonym (Aha)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 22:23:04 följande:
    När tar eftervåldet slut?

Ni som lämnat kontrollerande och män som utfört psykiskt våld i stor utsträckning. När tar eftervåldet slut? Det har gått ett halvår sedan separationen och han blir bara VÄRRE. MYCKET värre. Polis är inkopplad men det får inte stop på hans upptåg. Han är fast bestämd att förstöra mitt liv på alla tänkbara sätt eftersom jag lämnat honom. Listan med brottsrubriceringar är lång. Över 10 st. Hittills. Han skiter i polisen och lär hamna i fängelse i det här tempot. Men det känns som en klen tröst, frågan är hur mycket han kommer skada mig fram tills dess. Kvinnojouren, BOPS, samtalsstöd för våldsutsatta från kommunen försöker stötta mig. Jag vill bara att han ska sluta.. Det liv han förstör mest är hans eget.. Jag vill inte ha kontakt men det gör han helt galen och nu försöker han trakassera mig på olika kreativa sätt. Det är helt sjuka saker, orkar inte gå in i detaljer. Ni som varit med om likande, vad fick den sjuka mannen att sluta? Jag har inte gjort honom något. Var tvungen att lämna då han var labil, kontrollerande och svartsjuk. Efter år av parterapi gav jag upp. Har ni några råd till mig som redan provat allt? Känns det som i alla fall? 

Jag lämnade en kvinna som utsatt mig som ban för sexuella övergrepp, elektrifierad dvs inlindand med djur el och fick inte ta mig loss när hon satte på elen.. för då gjorde hon om det igen och igen! . samt daglig misshandel via sparkar och slag med knuten näve.. Men då hon var en vit svensk kvinna så kom hon undan allt! Även fast hon låste mig ute i snöstormar i bara underkläder. slog hästarna llt vad hon hade., samt sparkade på hunden allt vad hon hade och klippte mig med flit i örat med en sax och asgarvade.. Men sedan sprang hon till svenska kyrkan och blev "renad" så då var hon pacifist vare 3 timmar efter 00 varje söndag typ.. Samtidigt som hon sparkade både mig och min syster nerför trappan, utförde mordförsök på mig samt klättrade upp i träden efter mig och jagade mig som en björn fast jag var likt en ekorre.. Hon försökte få mig att slicka henne men när hon tryckte mig ner mot hennes skrev. (jag var 6 år då) så hoppade jag upp och pussade hennes navel istället.. Och hon sparkade mig så att jag flög 3 meter bak rakt in i byrån  ! 

Hon tvignade även mig att gallpera ner för en brant backe med en vänster kurva (grusväg) med taggtråd på båda sidorna när jag var både 7- 9 år gammal!  Och det EFTER att ha lossat på SADELJORDEN! Men hon gick fri från allt.. Då hon var en vit svensk kvinna! 

• Anonym (Ylva)

Ja det är lurigt. Allt som inte går att bevisa döms dem för. Ord betyder inte mycket i en rättegång utan bevis. Därför är jag tveksam kring att berätta om sexincedenten. Om du tr fängelsestraff skulle få honom att lugna sig så är det något att överväga.. Men det skulle vara så mycket slöseri av energi om det blir för väges. Någon som har erfarenhet av detta? Sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i en nära relation har sällan starka bevis kan jag tänka mig. Vad gör rätten åt det? Låter det passera kan jag tänka mig då de måste fria om det inte går att bevisa bortom rimliga tvivel.

• Anonym (Ylva)

*Döms dem INTE för.*om ett fängelsestraff 

• Anonym (Gottsällskap)

Tyvärr lär du vara i "gott sällskap" med andra våldsutsatta kvinnor. Jag tog mig modet att fly från en man som slog mig nästan dagligen, och hade ett sjukt kontrollbehov. Jag var först på kvinnojouren och fick senare bo hos en släkting efter mycket om och men (hon ville först inte ha någon boende hos sig eftersom hon tyckte det var jobbigt att behöva samsas under samma tak, men hon hade empati nog att ta emot mig trots allt). Anmälde flera gånger till polisen men de gjorde tyvärr inte ett skit. Mannen ifråga var så pass "smart" att han slog mig lagom så att det inte skulle bli några märken, endast så jag fick ont, och syns det inte på en att man fått stryk så brukar de inte tro på en.

Jag skulle säga att polisen är de sista du ska lita på om du som kvinna är våldsutsatt av en man. Inte minst också för att såna män brukar vara bra på att prata för sig och slå blå dunster i ögonen på polisen, skylla på kvinnan m.m.

Det bästa är att fly och gömma sig hos någon, helst på en avlägesen ort.

• Anonym (Sweet but a psycho)

Jag vet inte vad du ska göra, men jag har sett till att

ha fem vänner som redan erbjudit sig frivilligt att rycka ut med baseballträn om en man skulle bete sig illa mot mig

ha kontakter med några som gör vad som helst för några tusen

ha pengar så jag kan ställa till med helvete tillbaka. Den mannen kommer aldrig att ha en hel bil tills han lägger ner. Han ska vara tacksam resten av sitt liv om han har hela knän och kan se fortfarande.

skaffa vapen

Ingen man muckar med mig och de vet varför de inte gör det.

Om du inte jävlas, så jävlas inte jag. Men passerar du fysiska gränser så finns det inget jag inte kommer att göra eller betala för att ta ner dig som ett skadedjur och jag kommer att må riktigt bra efter att jag gjort det. 

• Anonym (M)

Det behöver självfallet inte bli så för dig men i mitt fall har eftervåldet pågått i nästan 20 år. 

Vi har ett barn tillsammans vilket gav honom en arena (familjerätt och tingsrätt) att jävlas på utan något som helst intresse för barnet. 

När domarna till och med har påpekat att det främst verkar handla om en hämnd mot mig så har han erkänt direkt. Han kan inte acceptera att jag lämnade honom och straffar mig för det på alla sätt. 

Det har varit omfattande trakasserier och hot mot både mig och barnet, allt för att försöka förstöra mitt och barnets liv, stämningar, otaliga socanmälningar trots att han inte har någon insyn i vårt liv eftersom han förlorade både vårdnad och umgänge och har haft kontaktförbud i perioder. 

Samtidigt har jag jobbat hårt för att försörja mitt barn och ge barnet ett någorlunda normalt liv. Jag har PTSD, har gått i terapi flera vändor för att inte krascha helt och blivit närmast ruinerad av advokatkostnader. 

Både barnet och jag måste alltid tänka på att inte synas på nätet, skolans eller jobbets webbsida etc. 

Mitt råd är att du dokumenterar och polisanmäler även om det inte leder till något. Då finns det iaf registrerat för framtiden. 

Mitt enda hopp är att han dör snart. Han har en ny kvinna och jag undrar om hon fattar hur mycket tid han lägger på att trakassera oss. 

Tacka din lyckliga stjärna att du inte har barn med den här mannen. 

Mitt ex började förändras när jag blev planerat gravid efter ett par år tillsammans. Graviditet är en riskfaktor för våld i nära relation (låt det sjunka in). 

Jag gick direkt när han blev våldsam trots att jag var livrädd. Jag skulle aldrig stanna med en våldsam man och framför allt inte utsätta mitt barn för det. 

Jag gjorde allting rätt och polisanmälde honom. Jag trodde att jag skulle få hjälp men jag hade aldrig kunnat ana vilken kafkaesk mardröm kontakten med familjerätt och tingsrätt skulle bli. 

Jag har fått kämpa ensam. Stödet för kvinnor i min situation är ett jävla skämt rent utsagt. Jag har kvinnojouren, några enstaka poliser och rådmän att tacka för att jag inte kraschade helt. 

Jag menar inte att skrämma upp dig. Sannolikt blir det inte så här för dig. Du gör helt rätt i att polisanmäla honom. Fortsätt med det så kan det leda till ett kontaktförbud om du har tur. 

• Anonym (M)
    Anonym (Sweet but a psycho) skrev 2026-01-24 10:24:58 följande:

Jag vet inte vad du ska göra, men jag har sett till att

ha fem vänner som redan erbjudit sig frivilligt att rycka ut med baseballträn om en man skulle bete sig illa mot mig

ha kontakter med några som gör vad som helst för några tusen

ha pengar så jag kan ställa till med helvete tillbaka. Den mannen kommer aldrig att ha en hel bil tills han lägger ner. Han ska vara tacksam resten av sitt liv om han har hela knän och kan se fortfarande.

skaffa vapen

Ingen man muckar med mig och de vet varför de inte gör det.

Om du inte jävlas, så jävlas inte jag. Men passerar du fysiska gränser så finns det inget jag inte kommer att göra eller betala för att ta ner dig som ett skadedjur och jag kommer att må riktigt bra efter att jag gjort det. 

Om man lever ett normalt liv och har barn så kanske man inte vill åka dit för vapeninnehav eller anstiftan till grov misshandel. 

Jag har inga moraliska betänkligheter när det gäller att skada mitt ex men mitt barn är helt beroende av mig så jag kan inte få en prick i registret eller i värsta fall åka in. 

Det är inte realistiska utan direkt skadliga råd till en person som lever och vill fortsätt leva ett lagligt och ordnat liv. 

• Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:36:59 följande:
    Så fruktansvärt att det ska vara enda lösningen :( Nej, han har förlorat det mesta i hans liv pga hans sätt att vara. Helt omöjlig att resonera med, vad man än säger så går inte in och han lever i en världsfrånvänd värld. Han tror tex att vi har varit på väg att återförenas när han själva verket lurade mig till att träffas och då forcerade mig till att ha sex med honom fast jag sa innan, under och efter att jag ABSOLUT inte ville. 
    Grov kvinnofridskränkning, våldtäkt... Antar att det är ännu mer.

Han kan se fram emot minst 5 år inlåst. 
    Efter 5 år är det lättare att åter igen bura in honom ifall han då inte har något nytt att vara hysterisk över.

Ingen här kan svara tidsmässigt på när han slutar. Han slutar när att trakassera dig ger mindre än det kostar. För tillfället är du hans dopaminkick, men ju tråkigare du blir och desto mer han får betala desto mindre kommer han att hålla på.
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:43:27 följande:
    Jag vet inte om jag vågar berätta för polisen eftersom han kommer bli galen. Är rädd att det ändå inte ska leda till något då det blir ord mot ord. Har hittills berättat det jag har konkreta bevis på. 
    Berätta, eftersom att det kommer att låsa in honom betydligt längre.

Han är ju redan galen. Du behöver redan vidta alla försiktighetsåtgärder.
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-24 09:41:58 följande:

Ja det är lurigt. Allt som inte går att bevisa döms dem för. Ord betyder inte mycket i en rättegång utan bevis. Därför är jag tveksam kring att berätta om sexincedenten. Om du tr fängelsestraff skulle få honom att lugna sig så är det något att överväga.. Men det skulle vara så mycket slöseri av energi om det blir för väges. Någon som har erfarenhet av detta? Sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i en nära relation har sällan starka bevis kan jag tänka mig. Vad gör rätten åt det? Låter det passera kan jag tänka mig då de måste fria om det inte går att bevisa bortom rimliga tvivel.

Det är han som ska påvisa att han hade samtycke. Ny lag, nya tider.
  • Anonym
    Anonym (Håll ut) skrev 2026-01-24 14:50:36 följande:
    Grov kvinnofridskränkning, våldtäkt... Antar att det är ännu mer.

Han kan se fram emot minst 5 år inlåst. 
    Efter 5 år är det lättare att åter igen bura in honom ifall han då inte har något nytt att vara hysterisk över.

Ingen här kan svara tidsmässigt på när han slutar. Han slutar när att trakassera dig ger mindre än det kostar. För tillfället är du hans dopaminkick, men ju tråkigare du blir och desto mer han får betala desto mindre kommer han att hålla på.
    Några fem år lär det inte bli.
    Det vågar jag lova.

Det ts borde försöka med är att få ett kontaktförbud. Därefter är det lättare att anmäla.

Jag tror inte du har så stor koll eftersom du uttalar dig så okunnigt. Otroligt okunnigt.
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym skrev 2026-01-24 16:45:23 följande:
    Några fem år lär det inte bli.
    Det vågar jag lova.

Det ts borde försöka med är att få ett kontaktförbud. Därefter är det lättare att anmäla.

Jag tror inte du har så stor koll eftersom du uttalar dig så okunnigt. Otroligt okunnigt.
    Vet personligen en man som fick just 5 år för grov kvinnofridskränkning och misshandel.
  • Anonym (???)

Kanske inte så konstigt att han fortsätter när han inte får några konsekvenser? Han kan t.o.m. våldta dig utan att du gör något för att sätta dit honom..

• Anonym (:()

Kan bara bidra med gnäll tyvärr. "Min" la aldrig av heller trots kontakt med polisen flera gånger. Till slut fick jag nog och bad min killkompis om hjälp. Men DÅ var det snabba ryck och fart på polisen/rättsväsendet. 6 år (!!!!) för synnerligen grov misshandel fick min kompis efter att ha skyddat mig. 

• Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-24 09:41:58 följande:

"2018 infördes den ändring i brottsbalkens våldtäktsparagraf som brukar kallas "samtyckeslagen". Ändringen innebär att utgångspunkten för om en handling ska bedömas som våldtäkt är om det funnits samtycke eller inte. Det infördes också ett nytt brott, oaktsam våldtäkt, som innebär att det ställs höga krav på att gärningspersonen försäkrat sig om att offret samtyckt och att offret inte befunnit sig i en särskilt utsatt situation."
    jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/sexualbrott/

Om han döms för kvinnofridsbrott finns alltså en mycket god chans till att han även döms för våldtäkt mot dig. Samtyckeslagen innebär att när ord står mot ord bedöms sannolikheten för att han ska ha inhämtat samtycke, inte huruvida du gjorde klart att du inte ville.

En utsatt situation kan förstås vara om offret är tex berusat, men också om offret bedöms vara i en situation där hon inte vågar eller kan säga nej.

Samtyckeslagen kom till just därför att det var svårt att döma våldtäktsmän när ord stod mot ord och kvinnan behövde ha bevis (vilket sällan finns).
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (???) skrev 2026-01-24 20:04:02 följande:

Kanske inte så konstigt att han fortsätter när han inte får några konsekvenser? Han kan t.o.m. våldta dig utan att du gör något för att sätta dit honom..

Jag är på riktigt livrädd för honom. Men jag antar att det är lätt att uttrycka sig så om man aldrig fruktat för sitt liv.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-24 23:26:31 följande:
    Jag är på riktigt livrädd för honom. Men jag antar att det är lätt att uttrycka sig så om man aldrig fruktat för sitt liv.
    Jag menar inte att skuldbelägga dig men om du fruktar för ditt liv måste du göra allt i din makt för att sätta dit honom. Han ska inte våldta dig ostraffat. Finns det risk för att han ger sig på dina barn?
Svar på tråden När tar eftervåldet slut?