• Anonym (TS)

Kungafamiljen i Norge

Jag tycker det är intressant med mediarapporteringen just nu från norska kungafamiljen. 

Om man kommer från en NPF familj som jag gör, där vi även har missbruk så kan jag ju se en familj med en komplex problematik inom familjen. 

Hur tufft det är att ha barn med särskilda behov och att det är lika tufft även om man tillhör kungafamiljen. 

Svårigheten med att komma till sin rätt. 

Många upprörs över att kronprinsessan och kronprinsen besökte sitt barn och bonusbarn på sjukhuset. 

Jag tycker snarare att detta är ett enormt friskhetstecken. Dom väljer det vuxna barnet med en omfattande problematik, dom besöker.

Det är faktiskt mer än vad många ungdomar på sis får.

Jag tycker att familjen faktiskt ska ta tillfället att prata om det här svåra och utmanande. Inte ens dom kan kontrollera sitt vuxna barn, trots ekonomiska resurser. 

• Svar på tråden Kungafamiljen i Norge
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Hmhm) skrev 2026-02-08 12:40:59 följande:

Mette-Marit har verkligen "bombarderat" Epstein med mail om allt möjligt.  T.o.m frågat efter numret till hans tandläkare... why? Drömmer

När man söker i Epstein-filerna märker man att tandläkare nämns så pass ofta att man undrar om det är kodord för något. Dessutom hade Epstein ett tandläkarrum på sin privata ö Little St James. 

Antingen var han besatt av fina tänder, eller så är det kodord för något som t ex aborter. 

Att han hade tandvård på ön kan ju ha att göra med att vissa blev misshandlade och behövde fixa tänderna efteråt. Det är bara min egen spekulation, förstås. 
  • Anonym (Royalty)
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-08 21:33:13 följande:
    Nej, Marius Borg tillhör inte officiellt den kungliga familjen. Dit hör alla som tillhör det kungliga huset samt Sverre Magnus och kungens syster Astrid och även Märtha Louise. Dvs övriga prinsar och prinsessor. 

I det kungliga huset ingår endast kungen, drottningen, Haakon och Mette-Marit samt Ingrid Alexandra. 
    Ännu en som inte kan skilja på kungafamiljen och hovet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Royalty) skrev 2026-02-08 21:40:11 följande:
    Vad får dig att tro att Marius tillhör kungafamiljen? 
  • Anonym (dettta)
    Anonym (M) skrev 2026-02-08 23:08:54 följande:
    Vad får dig att tro att Marius tillhör kungafamiljen? 
    För att hans mamma är gift med prinsen? Är han inte familj med henne menar du? Eller är hon inte en del av kungafamiljen?

Däremot är han inte medlem at kungahuset, dvs hovet. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dettta) skrev 2026-02-09 08:12:33 följande:
    För att hans mamma är gift med prinsen? Är han inte familj med henne menar du? Eller är hon inte en del av kungafamiljen?

Detta är helt korrekt. Han tillhör kungfamiljen men inte kungahuset. Inte konstigt om det här killen vuxit upp i en familj där han inte ens räknas. Vem skulle vilja vara en sån person i en familj? 
  • Anonym (dettta)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-09 09:54:49 följande:
    Detta är helt korrekt. Han tillhör kungfamiljen men inte kungahuset. Inte konstigt om det här killen vuxit upp i en familj där han inte ens räknas. Vem skulle vilja vara en sån person i en familj? 
    Precis, jag tror att hans liv inte har varit så lätt. Även om han har vuxit upp med pengar och privilegier så kanske inte det känslomässiga och tryggheten varit som det borde. Mette-Marit verkar ju ha haft en del tveksamheter för sig, och kanske har han lämnats åt sig själv alltför mycket under uppväxten. 
  • Anonym (Royalty)
    Vadå inte räknas? Han tillhör familjen, har fått en väldigt priviligierad uppväxt, har  kunnat studera vad han vill. Att han dragits in i kriminalitet har inte med att han inte ingår i hovet att göra. 
  • Anonym (Pia)
    Inte ens prinsessan Madeleines eller CP:s barn tillhör kungahuset längre men jag tror absolut inte att de kommer att växa upp med någon känsla av utanförskap. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Royalty) skrev 2026-02-08 21:40:11 följande:
    Jag läste bara på den norska kungafamiljens hemsida.

Marius Borg står inte omnämnd alls bland de som är medlemmar i den kungliga familjen ELLER det kungliga huset. 

Självklart är han familj med sin mamma och styvsyskon, men ej kunglig på något sätt.
  • Anonym (dettta)
    Anonym (Pia) skrev 2026-02-09 10:15:11 följande:
    Inte ens prinsessan Madeleines eller CP:s barn tillhör kungahuset längre men jag tror absolut inte att de kommer att växa upp med någon känsla av utanförskap. 
    Att vara styvbarn är ju helt annorlunda än att växa upp med båda föräldrarna i en stabil hel familj. Har ju inget med kunglighet att göra, men att vara kungliga förstärker väl snarast känslan av att inte höra till, då hela familjelivet blir så offentligt. Men för Maddes barn är det kusiner, inte halvsyskonen, så det är även där en jätteskillnad. 
  • Anonym (Royalty)
    Anonym (dettta) skrev 2026-02-09 10:22:48 följande:
    Att vara styvbarn är ju helt annorlunda än att växa upp med båda föräldrarna i en stabil hel familj. Har ju inget med kunglighet att göra, men att vara kungliga förstärker väl snarast känslan av att inte höra till, då hela familjelivet blir så offentligt. Men för Maddes barn är det kusiner, inte halvsyskonen, så det är även där en jätteskillnad. 
    Fast du måste skilja på hovet och kungafamiljen. Han tillhör familjen, och jag tar för givet att han alltid varit välkommen att fira privata tillställningar med familjen. Att han inte arbetar för hovet betyder ju inte att han är utanför sin familj. Han har dessutom haft tillgång till massor av privilegier genom sin mamma och övriga kungafamiljen. 
  • Mrs Moneybags
    Det är klart han räknas. Han har vuxit upp med privilegier som vi andra bara kan drömma om.

-Diplomatpass
    -20 000 NOK i månadspeng
    -Gratis boende i kungliga hus
    -Bästa skolorna
    -Praktikplatser på kul ställen utomlands 

Inget av detta verkar han ha uppskattat eller varit rädd om. Noll tacksamhet och noll hänsyn till sina kungliga syskon. 

Han påminner faktiskt en hel del om Patrick Sommerlath (Silvias brorson), som ju har vuxit upp med vår egen kungliga familj och ändå inte lyckats åstadkomma ett skit som vuxen, annat än att köpa prostituerade. 
  • Anonym (M)
    Anonym (dettta) skrev 2026-02-09 08:12:33 följande:

Hans mamma hade kunnat vara gift med kungen utan  att Marius tillhörde norska kungafamiljen. Marius kommer aldrig tillhöra norska kungafamiljen. Han är inte kunglig. Prinsessa Märtha Louises barn tillhör inte heller kungafamiljen då de inte har kungliga titlar. Samma med prins Sverre Magnus.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Royalty) skrev 2026-02-09 10:29:29 följande:
    Fast du måste skilja på hovet och kungafamiljen. Han tillhör familjen, och jag tar för givet att han alltid varit välkommen att fira privata tillställningar med familjen. Att han inte arbetar för hovet betyder ju inte att han är utanför sin familj. Han har dessutom haft tillgång till massor av privilegier genom sin mamma och övriga kungafamiljen. 
    Marius Borg tillhör familjen, men inte kungafamiljen. Kungafamiljen är alla kungens ättlingar och nära släktingar som dessutom har en kunglig titel. 

Det kungliga huset är en snävare benämning som normalt gäller de kungliga som representerar sitt land.

I Sverige gäller att Chris har tackat nej till kunglig titel så han står utanför det kungliga huset OCH den kungliga familjen. Samma gäller för Marius Borg.  

"Hovet" är en benämning på hovstaten, dvs inklusive alla anställda.

Många knepiga benämningar, men så ligger det till. 
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-09 10:21:34 följande:
    Jag läste bara på den norska kungafamiljens hemsida.

Marius Borg står inte omnämnd alls bland de som är medlemmar i den kungliga familjen ELLER det kungliga huset. 

Självklart är han familj med sin mamma och styvsyskon, men ej kunglig på något sätt.
    Marius har inga styvsyskon. Han har två halvsyskon på sin mamma sida. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2026-02-09 10:41:50 följande:
    Marius har inga styvsyskon. Han har två halvsyskon på sin mamma sida. 
    Såklart.
  • Anonym (M)
    Anonym (Royalty) skrev 2026-02-09 10:29:29 följande:
    Hovet är han definitivt inte medlem av. Det är förövrigt inte kungen, drottningen, kronprinsen, kronprinsessan eller deras barn heller. Inte prinsessa Märta Louise heller. Ingen kungliga är medlem i Hovet. Vore väldigt märkligt om de var det. 

Han tillhör varken Hovet eller Kungafamiljen. 
Svar på tråden Kungafamiljen i Norge