• Anonym (Lycklig)

BF oktober 2026 💕

Hej! Startar en tråd för oss med BF i oktober 2026. Skriv gärna en kort presentation av dig själv. Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord kopplat till våra graviditeter. Kom ihåg att vara snälla mot varandra! Man vet aldrig vad någon bär på i sin ryggsäck. ❤️

Jag är 35+ och väntar mitt tredje barn, BF någon gång under första veckan i oktober. Har ett barn i livet och ett i himlen. Känner mig så lyckligt lottad att få uppleva en till graviditet! Pga tidigare erfarenheter så kommer vi att vänta med att gå ut öppet om den här graviditeten till omkring vecka 20. Därför pratar jag hemskt gärna med andra här på Familjeliv för att få ventilera alla tankar och känslor som man bär på. ❤️

• Svar på tråden BF oktober 2026 💕
  • Rainbowbaby2026
    Anonym (Försök11) skrev 2026-04-06 19:35:31 följande:

Vad bra att er dynamik är hjälpsam nu när oron pendlar upp och ner! 

Vi har kub den 21 april så det är sjukt långt kvar. När har ni? 

Och framför allt - HUR GICK DET att berätta för familjen nu i helgen?! 

Vi har 15 april. Har redan tagit blodproven så det är ultraljud som är bokat och då får vi svar direkt där och då. Hört att olika regioner gör lite olika. 

Men alltså herregud vilken intensiv helg vi haft med att berätta för alla morföräldrar och ett par vänner. Chocken har varit extrem men glädjen och nyheten har tagits emot med så mycket kärlek så det är så himla roligt. Ingen hade anat någonting så det kom som en total chock för alla. Har ni berättat något ännu för familj/vänner? 

• Mopsisen
    Morgonsolen skrev 2026-04-06 08:56:32 följande:

Hej, jag ansluter mig i vecka 10+6 oplanerat gravid med andra barnet. Hade gärna sett att vår son varit lite äldre och mer självständig, men det går inte alltid att planera. 😅

Mår ganska pissigt just nu, är nog därför jag skriver, för att få klaga lite till några som kanske känner samma! Får inta alls den symprti jag förtjänar här hemma. 😂 

Mådde inte alls lika illa i början av den här graviditeten som i förra. I förra graviditeten mådde jag kontant illa dygnet runt i fem veckor, från vecka 8-13, men kräktes aldrig. I den här graviditeten hade jag i början inga symptom alls, INGA ALLS! Och ifrågasatte länge om jag ens var gravid eftersom det inte var planerat och jag helt ärligt inte vet när ungen blev till! Mådde lite illa några timmar här och där och kände mig lite tröttare än vanligt, men annars inget. Inga ömma bröst, ingenting. Tills vi åkte till Kolmården förra helgen. Spydde som en gris i ett dygn efter att vi kom hem och har sen dess varit konstant illamående och dödstrött. Sen under veckan blev sonen förkyld och smittade såklart även mig och nu är jag förkyld och illamående dygnet runt och går runt och torrhulkar minst var 10 minut utan att det kommer upp nått. 

Ska på ultraljud den 16 april, längtat efter ultraljud sen jag fick reda på att jag var gravid. Inte för att jag är den oroliga typen, utan för att jag absolut inte trodde på att jag var gravid. Och nu för att symptomen är så himla intensiva att jag är rädd att det är tvillingar. 😬 Hoppas det här intensiva illamåendet bara beror på att kroppen är trött inte nått annat.

Roligt att höras här inne! 

Relaterar så mycket, lider verkligen med dig!

Kan tipsa om Xonvea eller nån annan medicin för illamående, det har hjälpt mig. Jag mådde fruktansvärt illa och kräktes tills jag fick medicin. Nu mår jag ?bara? allmänt små-illa konstant (hemskt är det!), men slipper iallafall att kräkas (samtidigt som man ska ta hand om en bebis). 😮?💨 Om jag hade sovit dåligt en natt var det en garanti för att kräkas dagen därpå? så tröttheten gör nog definitivt illamåendet värre!

I övrigt har jag mått riktigt risigt sedan vecka 6, bristen på energi är brutal! Och jag har varit så himla nedstämd också, fascinerade/skrämmande hur hormoner kan påverka kroppen så otroligt mycket. 

Kämpa på allihop! 🌸

• Mopsisen
    Tufinek skrev 2026-04-01 14:41:12 följande:
    Välkommen Mopsisen:) Kul att se att vi blir fler:)
    Wow, låter verkligen intensivt med två under två men så kul för barnen att vara så nära varandra i ålder. 
    Tack snälla! 🥰
  • Aduma

Hej på er allihop! Vad fint det är att kika in här då och då och se hur det går för er. Jag är nu i vecka 11+1 och ska iväg på privat UL och ta blodprov för NIPT idag - är så nervös men också väldigt exalterad att få se om det faktiskt finns en liten blobb där inne! 

Jag har sedan några få dagar sakta börjat känna mig lite mer som mig själv igen. Xonvea har varit en GUDAGÅVA för att slippa kräkas, men jag har varit så infernaliskt trött, och nu kanske det börjar vända så sakteliga. Längtar efter att få känna lite mer energi. 

• Anonym (Försök11)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-04-06 20:15:23 följande:

Vi har 15 april. Har redan tagit blodproven så det är ultraljud som är bokat och då får vi svar direkt där och då. Hört att olika regioner gör lite olika. 

Men alltså herregud vilken intensiv helg vi haft med att berätta för alla morföräldrar och ett par vänner. Chocken har varit extrem men glädjen och nyheten har tagits emot med så mycket kärlek så det är så himla roligt. Ingen hade anat någonting så det kom som en total chock för alla. Har ni berättat något ännu för familj/vänner? 

Vi tog blodprovet idag och önskar man fick veta svaret via 1177 om några dagar, men har svårt att tro att svenska vården skulle lägga upp resultatet bland provsvar. Särskilt inte innan ultraljudet. Vet dock inte hur det funkar, så vi får väl se! 

Vad kul (och intensivt) att ha berättat! Äntligen! Vi upplevde att det också var ett av många steg att göra det mer verkligt för en själv. Vi berättade v. 9-10! 

• Anonym (Linda)

Hej! Länge sedan jag skrivit här nu. Idag var ja på ultra för första gången och allt såg bra ut, kub testet såg också bra ut😭❤️

Så om ni har bruna flytningar så kan det gå bra, behöver inte tyda på missfall. Har varit så orolig hela 3 månader men nu kan jag äntligen börja slappna av lite❤️

• Aduma

Precis hemkommen från ultraljud bokat privat i samband med NIPT - allting på ultraljudet såg bra ut, så nu är det bara invänta provsvaren. Det känns så himla mycket mer verkligt nu när jag sett den lilla krabaten sprattla runt där inne!

• Rainbowbaby2026
    Anonym (Försök11) skrev 2026-04-07 14:16:36 följande:

Vi tog blodprovet idag och önskar man fick veta svaret via 1177 om några dagar, men har svårt att tro att svenska vården skulle lägga upp resultatet bland provsvar. Särskilt inte innan ultraljudet. Vet dock inte hur det funkar, så vi får väl se! 

Vad kul (och intensivt) att ha berättat! Äntligen! Vi upplevde att det också var ett av många steg att göra det mer verkligt för en själv. Vi berättade v. 9-10! 

Jag ska ge dig ett råd. För dig/er som är oroliga av er. KOLLA INTE om ni får in provsvar på KUB. Det är omöjligt att veta vad som är bra/dåligt utan att ha kombinationen med ultraljud. Vi fick in vårt provsvar på 1177 och exakt samma dag var det någon här som la upp ?jag fick dessa svar och var nojig över de? tyvärr läste jag detta och noterade snabbt att mina provsvar var ?sämre? och blev superorolig, hade inte reflekterat över siffrorna innan då jag inte kunde tyda om de är bra eller dåligt. Har pratat med barnmorskan om det och hon sa att det är omöjligt att veta utan kombinationen. Det hjälper ingen att vara superstressad för det när ultraljudet och svaret är ett par veckor bort. Så jag skulle rekommendera dig att inte kolla även om du är nyfiken. Jag önskar så mycket att jag inte sett resultaten / sett någon jämföra sina resultat så jag inser att mina är sämre. KUB är också bara en sannolikhet. Det ska man inte glömma 1/200 är fortfarande ?bara? 1/200. 
  • Lizzy91

Hej!
    Kul att läsa om er alla, följer med spänning.
    Är i vecka 12, och jag har fått världens, vad jag tror är foglossning? Jag hade typ knappt några problem alls med det i första graviditeten. Men nu, redan i vecka 12? Känns som ryggen låser sig. Är sjukt öm och stel. Svårt böja mig om jag suttit för länge.  Någon mer som drabbats? Vad gör man? Kan man bli bättre? Läste att har du väl fått de så blir de inte bättre förren efter förlossningen ☹️. Hoppas inte de stämmer. 🙏. Har en 4 åring😅. 

• Morgonsolen
    Mopsisen skrev 2026-04-06 20:25:17 följande:

Relaterar så mycket, lider verkligen med dig!

Kan tipsa om Xonvea eller nån annan medicin för illamående, det har hjälpt mig. Jag mådde fruktansvärt illa och kräktes tills jag fick medicin. Nu mår jag ?bara? allmänt små-illa konstant (hemskt är det!), men slipper iallafall att kräkas (samtidigt som man ska ta hand om en bebis). 😮?💨 Om jag hade sovit dåligt en natt var det en garanti för att kräkas dagen därpå? så tröttheten gör nog definitivt illamåendet värre!

I övrigt har jag mått riktigt risigt sedan vecka 6, bristen på energi är brutal! Och jag har varit så himla nedstämd också, fascinerade/skrämmande hur hormoner kan påverka kroppen så otroligt mycket. 

Kämpa på allihop! 🌸

Fått lergigan Comp utskrivet nu efter långhelgen, men blev så uppskruvad att jag inte kunde sova 😅 Så har nu Lerigian utan Comp att hämta ut. Känner mig som en helt ny människa på Lerigian!
  • litealltmojligt

Åh, hade min KUB ultraljud idag. Lämnade blodprov för två veckor sedan så visste att jag skulle få svar idag. Jag tror aldrig jag har varit så nervös och stressad inför något som inför detta. 

Allt gick bra och vi fick 1:20000 sannolikhet, så jag äntligen kan andas ut. Började storgråta av lättnad och det blev lite pinsamt.. 

Jag känner verkligen att nu kan jag äntligen börja ta till mig att jag faktiskt är gravid, att det finns en bebis därinne och att allt blir bra till slut. Vi fick också nytt BF 20/10 istället för 22/10. Känns spännande!

Håller nu tummarna för alla er andra att det går bra!

• Anonym (Lycklig men livrädd)
    Anonym (Linda) skrev 2026-04-07 15:29:52 följande:

Hej! Länge sedan jag skrivit här nu. Idag var ja på ultra för första gången och allt såg bra ut, kub testet såg också bra ut😭❤️

Så om ni har bruna flytningar så kan det gå bra, behöver inte tyda på missfall. Har varit så orolig hela 3 månader men nu kan jag äntligen börja slappna av lite❤️

Åh vad skönt att läsa! Och vilken tur att allt var bra med bebis ❤️

Jag hade bruna flytningar i 4 veckor. Missfallet innan denna graviditeten började likadant. Fick ingen hjälp från vården, bara en fråga i vecka 9 om jag tagit ett nytt test nyligen. Enda hoppet jag hade under den perioden var mina ömma bröst och ett fruktansvärt illamående.

Har kub nästa vecka och oron är skyhög. Men det kändes bra att läsa detta, att det ändå kan gå vägen även om jag har svårt att tänka positivt efter allt. Vi har inte vågat berätta för någon förutom våra chefer.. 
  • Carrruuu

Hej!

Jag är inte med i oktober ligan men november.. jag blir 37 år i sommar och är gravid igen spontant.. jag har 1 levande barn från förr.. fick när jag var 34 veta att jag tydligen har varit på väg in i för klimakteriet i många år och knappt hade ägg kvar.. en ägg reserv på 0,2 förra året.. blev spontant gravid sommaren 2024 och det slutade upp med ett ma i vecka 13. Är spontant gravid igen nu och är totalt livrädd för att det ska hända igen.. önskar verkligen alla lycka till ❤️

• Carrruuu
    Lizzy91 skrev 2026-04-08 06:36:18 följande:

Hej!
    Kul att läsa om er alla, följer med spänning.
    Är i vecka 12, och jag har fått världens, vad jag tror är foglossning? Jag hade typ knappt några problem alls med det i första graviditeten. Men nu, redan i vecka 12? Känns som ryggen låser sig. Är sjukt öm och stel. Svårt böja mig om jag suttit för länge.  Någon mer som drabbats? Vad gör man? Kan man bli bättre? Läste att har du väl fått de så blir de inte bättre förren efter förlossningen ☹️. Hoppas inte de stämmer. 🙏. Har en 4 åring😅. 

Jag fick foglossning i vecka 7 sist jag var gravid 😅 har börjat känna av det nu också i vecka 8..  jag gick på sån vattengympa för gravida, hjälpte ju lite men ärligt talat inte mycket man kan göra 😅
  • Lizzy91
    Carrruuu skrev 2026-04-08 22:06:55 följande:
    Jag fick foglossning i vecka 7 sist jag var gravid 😅 har börjat känna av det nu också i vecka 8..  jag gick på sån vattengympa för gravida, hjälpte ju lite men ärligt talat inte mycket man kan göra 😅
    Jag uppskattar ärligheten haha!!
    Attans,  😆.
    Vecka 7 va tidigt!! Jösses, stackare. 
Svar på tråden BF oktober 2026 💕