Morgonsolen skrev 2026-04-06 08:56:32 följande:
Hej, jag ansluter mig i vecka 10+6 oplanerat gravid med andra barnet. Hade gärna sett att vår son varit lite äldre och mer självständig, men det går inte alltid att planera. 😅
Mår ganska pissigt just nu, är nog därför jag skriver, för att få klaga lite till några som kanske känner samma! Får inta alls den symprti jag förtjänar här hemma. 😂
Mådde inte alls lika illa i början av den här graviditeten som i förra. I förra graviditeten mådde jag kontant illa dygnet runt i fem veckor, från vecka 8-13, men kräktes aldrig. I den här graviditeten hade jag i början inga symptom alls, INGA ALLS! Och ifrågasatte länge om jag ens var gravid eftersom det inte var planerat och jag helt ärligt inte vet när ungen blev till! Mådde lite illa några timmar här och där och kände mig lite tröttare än vanligt, men annars inget. Inga ömma bröst, ingenting. Tills vi åkte till Kolmården förra helgen. Spydde som en gris i ett dygn efter att vi kom hem och har sen dess varit konstant illamående och dödstrött. Sen under veckan blev sonen förkyld och smittade såklart även mig och nu är jag förkyld och illamående dygnet runt och går runt och torrhulkar minst var 10 minut utan att det kommer upp nått.
Ska på ultraljud den 16 april, längtat efter ultraljud sen jag fick reda på att jag var gravid. Inte för att jag är den oroliga typen, utan för att jag absolut inte trodde på att jag var gravid. Och nu för att symptomen är så himla intensiva att jag är rädd att det är tvillingar. 😬 Hoppas det här intensiva illamåendet bara beror på att kroppen är trött inte nått annat.
Roligt att höras här inne!
Relaterar så mycket, lider verkligen med dig!
Kan tipsa om Xonvea eller nån annan medicin för illamående, det har hjälpt mig. Jag mådde fruktansvärt illa och kräktes tills jag fick medicin. Nu mår jag ?bara? allmänt små-illa konstant (hemskt är det!), men slipper iallafall att kräkas (samtidigt som man ska ta hand om en bebis). 😮?💨 Om jag hade sovit dåligt en natt var det en garanti för att kräkas dagen därpå? så tröttheten gör nog definitivt illamåendet värre!
I övrigt har jag mått riktigt risigt sedan vecka 6, bristen på energi är brutal! Och jag har varit så himla nedstämd också, fascinerade/skrämmande hur hormoner kan påverka kroppen så otroligt mycket.
Kämpa på allihop! 🌸