• Anonym (kontentan)

Ställ inte frågor på bb

Jag tror att kontentan av den samlade erfarenheten av BB och Soc idag är; fråga inte - googla istället. För ber man om råd på BB, ja, då ses man som "osäker" och "oerfaren" (duh, klart att förstagångsföräldrar är osäkra och oerfarna) och "inte klarar av det" - som nyförlöst , omtumlad och, ja, oerfaren. Och då ringer de soc.

Det verkar nästan ha gått lite väl över styr med det. 

Så, blivande mammor - googla först! Hur illa det än låter.

• Svar på tråden Ställ inte frågor på bb
  • EpicF
    Anonym skrev 2026-02-20 16:12:56 följande:
    Eller också har ts sett dokumentären om Emma.
    Det kanske du också skulle göra.

Uppdrag granskning, SVT.
    Malin hette hon väl. 

Men nej, det som ts skriver stämmer inte.
    De är dock pliktiga att orosanmäla om de misstänker att barnet inte har det bra. Men långt ifrån alla blir orosanmälda på BB. 
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (P) skrev 2026-02-20 18:36:33 följande:
    Klart det kan bli fel hos soc eller andra myndigheter. Det är människor som arbetar där, inte maskiner. 

Däremot är ju TS helt fel ute. Och självklart undrar man varför någon vill smutskasta de anställda på BB och i förlängningen även soc. 
    Det vill jag inte. Det är din tolkning.
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (vanir) skrev 2026-02-20 18:20:14 följande:

Fast TS uppmanar ju att inte ställa frågor på BB. Att inte visa sig osäker eller okunnig.

Om det var skäl nog att kontakta Soc, då skulle hälften av alla barn som föds bli omhändertagna, det förstår du väl? 

Man bör inte skrämma upp blivande föräldrar bara för att det finns de som (tyvärr) har blivit felbehandlade, eller som har dåliga erfarenheter.

Egenligen är uppmaningen att googla först och fråga sen, då för många blir anmälda till soc för helt normala frågor.
  • EpicF
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:19:49 följande:
    Du uppmuntrar till att folk ska googla istället dör att ställa frågor till utbildad personal. 
  • Anonym (P)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:22:38 följande:
    Egenligen är uppmaningen att googla först och fråga sen, då för många blir anmälda till soc för helt normala frågor.
    Nej, många blir inte anmälda för normala frågor. Varför hittar du på?
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (S) skrev 2026-02-20 18:36:56 följande:
    Vad ställde du för frågor? Det är ju avgörande för att kunna veta om de kontaktar soc i onödan eller inte.
    Frågor som kommit upp från nya föräldrar, som sedan fått soc-anmälan är, för situationen, helt normala frågor som kan tänkas ställas av nyblivna föräldrar.
  • Anonym (P)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:19:49 följande:
    Klart du vill. Det anmäls inte för att en nybliven mamma ställer frågor. Så då är frågan varför du vill varna för det? 
  • Anonym (kontentan)
    Anonym skrev 2026-02-20 18:46:23 följande:
    Nåja, alla som anmäls blir inte fråntagna sina barn.
    Självklart inte.
  • Anonym (kontentan)
    Aliona skrev 2026-02-20 19:25:39 följande:

Jag hoppas att din slutsats inte är baserad på egna erfarenheter. Jag beklagar i så fall. Själv är jag rörd till tårar när jag tänker på den fantastiska hjälp och stöd jag fick på förlossningen, neo/bb under en mycket stressande och ångestfull vecka när barnet föddes och inte mådde bra. Deras engagemang, värme och tålamod att svara på frågor och förklara var otroligt. Det kan ha fruktansvärda konsekvenser när sjukvård, soc eller rättväsendet gör fel, men det är just undantag och det är generellt bättre att anmäla i onödan än att ett barn som verkligen far illa inte blir räddat.  

En sak att betänka är att även de som blir anmälda har den erfarenheter. De får fantastisk hjälp och stöd på förlossningen, neo och/eller bb. Det hindrar inte personalen att göra en anmälan ändå om de anser att de nya föräldrarna ställer för många frågor.
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (P) skrev 2026-02-20 20:24:38 följande:
    Nej, många blir inte anmälda för normala frågor. Varför hittar du på?
    Som sagt, spelar roll vad jag, elelr andra, säger, du har bestämt dig, så jag ljuger.
  • Anonym (kontentan)
    EpicF skrev 2026-02-20 20:22:53 följande:
    Du uppmuntrar till att folk ska googla istället dör att ställa frågor till utbildad personal. 
    Först. Inte istället för.
  • EpicF
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:31:55 följande:
    Idiotiskt att uppmuntra till det. 
  • Anonym (P)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:31:29 följande:
    Som sagt, spelar roll vad jag, elelr andra, säger, du har bestämt dig, så jag ljuger.

Bevisa det då. 

• Anonym (S)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:25:47 följande:
    Frågor som kommit upp från nya föräldrar, som sedan fått soc-anmälan är, för situationen, helt normala frågor som kan tänkas ställas av nyblivna föräldrar.
    Som till exempel?
  • Aliona
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:31:55 följande:
    Blir man inte soc-anmäld om man har googlat innan man frågar? Eller vad menar du? 
  • Aliona
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:30:38 följande:
    En sak att betänka är att även de som blir anmälda har den erfarenheter. De får fantastisk hjälp och stöd på förlossningen, neo och/eller bb. Det hindrar inte personalen att göra en anmälan ändå om de anser att de nya föräldrarna ställer för många frågor.

Så varför blev vi inte soc-anmälda då, med alla våra frågor? 

Du måste väl förstå att det inte är bara för att man ställer frågor som man blir anmäld. 

• EpicF
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 20:30:38 följande:
    Det är inte pga att man som ny förälder ställer  ånga frågor som man blir anmäld. Man kan bli anmäld pga att de misstänker att man inte klarar av att ta han om sitt barn på ett bra sätt. Men det är inget att göra med att man ställer mycket frågor. 
  • Elin pelin

Herre jissanens. Med först barnet bad jag om hjälp när du skulle byta blöja för jag visste inte hur man gjorde...
    Med barn två bad jag om hjälp varje gång jag skulle amma eftersom den första aldrig fick till det. Jag fick fantastisk hjälp och inga nedlåtande svar utan bara ett "säg till om du behöver mer hjälp"

Jag såg uppdrag granskning och det var hemskt men där var det många fel, det var inte pga bb som det blev som det blev. I det fallet har ett barn och mamman missat massor pga vården men det är tack och lov inte vanligt utan en massa fel som lett fram till det och jag hoppas det tas vidare!

Svar på tråden Ställ inte frågor på bb