Anonym (Bea) skrev 2026-03-03 19:20:26 följande:
Fast jo. Jag gick in i väggen pga jobb. Det lades mer och mer på oss och behöll samma procent jobb.
Vet inte vad du lever i för verklighet men jo, jobb kan göra en utbränd.
Min svägerska gick in i väggen också ned ungefär samma premisser som mig fast helt annat yrke. När hon blev sjukskriven tog en konsult över hennes uppgifter. Tog inte många dagar innan den konsulten krävde att de skulle vara minst två på samma jobb som min svägerska gjort och gått in i väggen med. Chefen vägrade sparkade ut konsulten försökte göra jobbet själv men insåg att de behövde 3 pers för att de bara lagt på och lagt på och lagt på. Tacksam för att min svägerska under sjukskrivningen lyckades hitta ett nytt jobb där de var två personer på motsvarande tjänst.
Men många går också in i väggen pga heltidsjobb, familj, barn med många aktiviteter, träna själva, träffa kompisar, ha ett perfekt hus som passar på Instagram osv. Dagens livsstil är många gånger helt galen.
Men det finns fortfarande folk som går in i väggen pga jobbet.
Nej, jag vidhåller att man inte blir utmattad/utbränd/går-in-i-väggen av arbete.
Sant är givetvis att det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen.
T ex har jag med allra största sannolikhet jobbat mer än du, eller att jag känner ganska många som har jobbat betydligt mycket mer än du, utan att jag eller de har gått in i väggen.
I verkligheten, i både din och min verklighet, så är det inte arbete som gör en utbränd.
Det är fortfarande till allra största delen måendet som gör att man blir utbränd.
Jag är övertygad att samma gäller också för din och alla andras svägerskor.
Sedan att det på många arbetsplatser finns fel och brister, t ex så som du beskriver, det är givetvis sant.
Och om man mår dåligt pga brister på en arbetsplats så kan nog vissa riskera att bli utbrända. Men det är fortfarande inte arbetsmängden i sig som gör att vissa blir utbrända, vilket t ex visas av att det finns många, eller åtminstone finns alltid några, som har större arbetsmängd men ändå inte blir utbrända.
Då tror jag att du har mer rätt i ditt sista stycke.
Många gör sitt val att ha en livsstil, framförallt utanför jobbet, som kan göra vissa utmattade. Dagens val av livsstil som så många gör är många gånger, av många människor, helt galna val.
Men de har trots allt gjort sina egna val.
Nej det finns inga som, eller det är extremt ovanligt att någon, går in i väggen pga arbetsmängden.
Däremot kanske vissa gör det pga av hur de mår på jobbet, pga brister och problem på jobbet och framför allt på livet i stort.
(Eventuellt och möjligen kan det förekomma något enstaka extremt undantag, men knappast ens det. Om det skulle finns något extremt undantag så saknar det betydelse i sammanhanget).