• Terraste

Utmattning

Jag for iväg på planerat läkarbesök igår. För att jag känner mig utbränd.
    Jag berättade om hur jag mådde, att jag sover dåligt(max 4 tim per natt och oroligt), inte kan koncentrera mig, att jag glömmer koder o lösenord på jobbet, att jag glömmer allt som jag brukade komma ihåg förut, att hushållssysslor inte klaras av pga energilöshet. Berättade även att jag har kraftig yrsel 2-4 ggr i veckan o att jag ständigt tappar saker o har blivit lättbetong.
    Att bära en tvättkorg känns som att bära på en tung sten o att diskmaskinen tar över 1 timme att bara plocka ur. Att jag har dålig aptit, jag känner mig hungrig men kan knappt äta, några tuggor sen inget mer. 
    Berättade även om negativa tankar, inte suicide, men tankar om att jag känner mig oduglig som inte orkar något. 
    Jag förklarade att stressen på jobbet gör att min hjärna lägger av o blir som gröt o när det händer blir jag förhandlingsförlamad 

Kändes inte som att hon lyssnade. Hon skrev ut atarax o bad mig sova mer. Ataraxen ska jag endast sova på. Tog 1 igårkväll, låg ändå vaken i flera timmar o sov mindre än 4 timmar inatt.
    Hur ska jag göra 

• Svar på tråden Utmattning
  • Anonym (Stressad)

Har du pratat med din chef? Är det något mer än jobbet som stressar dig? Har du en lugn och bra  familjesituation?

• Anonym (Sanna)

Vad säger din chef? Om detta beror på ditt arbete måste du börja där. 

Sedan om du har en partner så får hen stepps upp tills din situation på arbetet blir bättre. 

Att bli sjukskriven gör inte din situation på arbetet bättre, så prata med din chef och/eller HR eller skyddsombud. 

Vad har du gjort hittills?

• Anonym (arbete ger inte utbrändhet)
    Anonym (Bea) skrev 2026-03-03 19:20:26 följande:
    Fast jo. Jag gick in i väggen pga jobb. Det lades mer och mer på oss och behöll samma procent jobb. 

Vet inte vad du lever i för verklighet men jo, jobb kan göra en utbränd. 

Min svägerska gick in i väggen också ned ungefär samma premisser som mig fast helt annat yrke. När hon blev sjukskriven tog en konsult över hennes uppgifter. Tog inte många dagar innan den konsulten krävde att de skulle vara minst två på samma jobb som min svägerska gjort och gått in i väggen med. Chefen vägrade sparkade ut konsulten försökte göra jobbet själv men insåg att de behövde 3 pers för att de bara lagt på och lagt på och lagt på. Tacksam för att min svägerska under sjukskrivningen lyckades hitta ett nytt jobb där de var två personer på motsvarande tjänst. 

Men många går också in i väggen pga heltidsjobb, familj, barn med många aktiviteter,  träna själva,  träffa kompisar, ha ett perfekt hus som passar på Instagram osv. Dagens livsstil är många gånger helt galen. 

Men det finns fortfarande folk som går in i väggen pga jobbet. 
    Nej, jag vidhåller att man inte blir utmattad/utbränd/går-in-i-väggen av arbete.

Sant är givetvis att det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen.
    T ex har jag med allra största sannolikhet jobbat mer än du, eller att jag känner ganska många som har jobbat betydligt mycket mer än du, utan att jag eller de har gått in i väggen.

I verkligheten, i både din och min verklighet, så är det inte arbete som gör en utbränd.
    Det är fortfarande till allra största delen måendet som gör att man blir utbränd.
    Jag är övertygad att samma gäller också för din och alla andras svägerskor.

Sedan att det på många arbetsplatser finns fel och brister, t ex så som du beskriver, det är givetvis sant.
    Och om man mår dåligt pga brister på en arbetsplats så kan nog vissa riskera att bli utbrända. Men det är fortfarande inte arbetsmängden i sig som gör att vissa blir utbrända, vilket t ex visas av att det finns många, eller åtminstone finns alltid några, som har större arbetsmängd men ändå inte blir utbrända.

Då tror jag att du har mer rätt i ditt sista stycke.
    Många gör sitt val att ha en livsstil, framförallt utanför jobbet, som kan göra vissa utmattade. Dagens val av livsstil som så många gör är många gånger, av många människor, helt galna val.
    Men de har trots allt gjort sina egna val.

Nej det finns inga som, eller det är extremt ovanligt att någon, går in i väggen pga arbetsmängden.
    Däremot kanske vissa gör det pga av hur de mår på jobbet, pga brister och problem på jobbet och framför allt på livet i stort.

(Eventuellt och möjligen kan det förekomma något enstaka extremt undantag, men knappast ens det. Om det skulle finns något extremt undantag så saknar det betydelse i sammanhanget).
  • Anonym (Bea)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-03 23:20:38 följande:
    Nej, jag vidhåller att man inte blir utmattad/utbränd/går-in-i-väggen av arbete.

Sant är givetvis att det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen.
    T ex har jag med allra största sannolikhet jobbat mer än du, eller att jag känner ganska många som har jobbat betydligt mycket mer än du, utan att jag eller de har gått in i väggen.

I verkligheten, i både din och min verklighet, så är det inte arbete som gör en utbränd.
    Det är fortfarande till allra största delen måendet som gör att man blir utbränd.
    Jag är övertygad att samma gäller också för din och alla andras svägerskor.

Sedan att det på många arbetsplatser finns fel och brister, t ex så som du beskriver, det är givetvis sant.
    Och om man mår dåligt pga brister på en arbetsplats så kan nog vissa riskera att bli utbrända. Men det är fortfarande inte arbetsmängden i sig som gör att vissa blir utbrända, vilket t ex visas av att det finns många, eller åtminstone finns alltid några, som har större arbetsmängd men ändå inte blir utbrända.

Då tror jag att du har mer rätt i ditt sista stycke.
    Många gör sitt val att ha en livsstil, framförallt utanför jobbet, som kan göra vissa utmattade. Dagens val av livsstil som så många gör är många gånger, av många människor, helt galna val.
    Men de har trots allt gjort sina egna val.

Nej det finns inga som, eller det är extremt ovanligt att någon, går in i väggen pga arbetsmängden.
    Däremot kanske vissa gör det pga av hur de mår på jobbet, pga brister och problem på jobbet och framför allt på livet i stort.

(Eventuellt och möjligen kan det förekomma något enstaka extremt undantag, men knappast ens det. Om det skulle finns något extremt undantag så saknar det betydelse i sammanhanget).
    Ja. Fördomar om mig har du också. Är du inte pensionär eller snart pensionär så är vi nog inte så långt ifrån varandra i ålder eftersom du verkar klappa mig på huvudet och säga lilla gumman.

Hoppas TS får hjälp. Släpper detta off topic nu. 
  • Pehrmedh

Du behöver till en början med göra en fullständig hälsoundersökning där man tar olika blodprover. Man kollar blodtryck,hemoglobinvärde, leverstatus osv.

Anonym (Bea) skrev 2026-03-04 00:13:21 följande:
    Ja. Fördomar om mig har du också. Är du inte pensionär eller snart pensionär så är vi nog inte så långt ifrån varandra i ålder eftersom du verkar klappa mig på huvudet och säga lilla gumman.

Hoppas TS får hjälp. Släpper detta off topic nu. 

"Det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen".

Skulle detta bara vara en fördom, menar du?

Om du väljer att känna och uppleva detta faktum (sannolikt faktum) som att jag skulle klappa dig på huvudet och säga "lilla-gumman" så är det tyvärr bara upp till dig själv.
  • Anonym (G)

Om det aldrig skulle vara arbetet som påverkar så att människor blir utmattade, hur kommer det sig i så fall att vissa yrkesgrrupper är mycket mer sjukskrivna än andra?

Eller att det på vissa arbetsplatser är det många fler sjukskrivna, än på andra liknande afbetsplatser.

Arbetsplatsen kan visst bidra till att folk blir shukskeivna, det är ju solklart.

• Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-03 17:03:40 följande:

Bra inlägg!
    Håller med. Och...

Stängt av sociala medier?

Stänger av telefonen och lägger den i ett annat rum när TS ska sova?

Vad är de bakomliggande orsakerna?
    Särskilt i relation till att i princip blir ingen utbränd av arbete, vare sig arbete på jobbet eller i hemmet,
    utmattningssyndrom beror i princip alltid på hur man mår.

Vad är egentligen och i verkligheten de bakomliggande orsakerna till att TS mår dåligt?

Jag blev stressutmattad av enbart arbete en gång. Hade det bra hemma, frisk, välfungerande barn osv osv men då en kollega minskade sin operativa del med 50% och vi fick ny chef som slopade sin 30% operativa del av arbetet så kände jag mig tvingad att kompensera det i en grupp på fem personer, för att verksamheten skulle fungera.

Fast jag skrek på hjälp i flera månader och flaggade två nivåer upp att detta inte håller var företaget för slött med att få in de där konsulterna som skulle avlasta. Då kan det bli sjukskrivning av det. Men sen är man ju inte dummare än att man låter det företag som ställde till med skiten reda ut det och sen byter man jobb.

Det var nu 10 år sen och jag har aldrig varit i närheten av den stressnivån sedan dess.
  • Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-04 07:19:46 följande:

"Det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen".

Skulle detta bara vara en fördom, menar du?

Om du väljer att känna och uppleva detta faktum (sannolikt faktum) som att jag skulle klappa dig på huvudet och säga "lilla-gumman" så är det tyvärr bara upp till dig själv.
    Och om du väljer att vara en dryg fjant som inte tar in andras upplevelser så är det också upp till dig själv. Jag hade en man på jobbet som "inte trodde på" utmattning. 

Det blev spektakulärt när han rasade och han jobbar inte alls idag.
    Anonym (G) skrev 2026-03-04 07:38:10 följande:

Om det aldrig skulle vara arbetet som påverkar så att människor blir utmattade, hur kommer det sig i så fall att vissa yrkesgrrupper är mycket mer sjukskrivna än andra?

Eller att det på vissa arbetsplatser är det många fler sjukskrivna, än på andra liknande afbetsplatser.

Arbetsplatsen kan visst bidra till att folk blir shukskeivna, det är ju solklart.

Självfallet kan arbetsplatsen påverka och bidra till att folk blir sjukskrivna.
    Något annat har jag inte skrivit.

Men utan tvekan står jag fortsatt för det jag faktiskt har skrivit.
    Läs gärna vad jag faktiskt har skrivit. 
    T ex: I huvudsak gäller att utbränd blir man inte pga arbetsmängd, utan pga hur man mår. Och att en persons mående påverkas av väldigt många fler faktorer än enbart arbetsmängd.
    Anonym (stressråttan) skrev 2026-03-04 08:12:25 följande:
    Och om du väljer att vara en dryg fjant som inte tar in andras upplevelser så är det också upp till dig själv. Jag hade en man på jobbet som "inte trodde på" utmattning. 

Det blev spektakulärt när han rasade och han jobbar inte alls idag.
    Du vet alltså rent faktabaserat att det finns ingen människa som du känner till i din omgivning, ingen människa på jordklotet, som har arbetat mer och hårdare än du, utan att gå in i väggen?

Skulle det få dig må bättre av att jag håller med dig, låt mig följa dig ner i den djupaste brunnen, låt oss hjälpas åt att älta alla dina problem, och försöka finna fler prblem, det är jättesynd om dig, det är fel på allt annat i omvärlden, alla dina problem i världen beror enbart på arbetsmängden och inget annat.
    Skulle detta hjälpa dig må bättre?
  • Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-04 08:58:56 följande:
    Du vet alltså rent faktabaserat att det finns ingen människa som du känner till i din omgivning, ingen människa på jordklotet, som har arbetat mer och hårdare än du, utan att gå in i väggen?

Skulle det få dig må bättre av att jag håller med dig, låt mig följa dig ner i den djupaste brunnen, låt oss hjälpas åt att älta alla dina problem, och försöka finna fler prblem, det är jättesynd om dig, det är fel på allt annat i omvärlden, alla dina problem i världen beror enbart på arbetsmängden och inget annat.
    Skulle detta hjälpa dig må bättre?
    Jag mår utmärkt, jag bara håller inte med om dina svepande generaliseringar och försök att svartmåla personer som har en hög stressnivå i sitt arbete, oavsett orsak.

Man kan må dåligt både i Sverige och i ett fattigt land där man sliter ut sin kropp dagligen för att ha råd att överleva, det visar undersökningar som görs i olika länder klart och tydligt. Att vi jämför med vad vi varit vana vid och sett omkring oss och inte med att bli traffickad och inlåst i bur i Pakistan är heller inte så konstigt som du vill få det till.
Svar på tråden Utmattning