• Anonym (Sjukling)

Kollega sur som ättika!!

Jag arbetar inom vården och det har varit mycket vab nu senaste månaderna. Särskilt en kollega har jobbat över väldigt mycket då ingen annan har kunnat komma in och jobbat.

Jag skulle egentligen arbetat ikväll men mitt barn blev sjuk nu (2 åring som ganska nyligen börjat förskolan) och min man är inbokad på en grej och kan inte vabba. Jag har dessutom varit sjuk själv en del. Så jag ringde till arbetsplatsen rätt nyligen och sa att mitt barn är tyvärr sjukt (börjar kl 19) och kollegan blev skitsur!!! Jag vet att hon har arbetat övertid redan men vad ska man göra? Förra veckan var jag själv sjuk. Så hon fick gå in för mig då också. Men knappast mitt fel att vi är underbemannade? 

Vad är det för fel på er som är såna tjurskallar rent ut sagt när man sjukanmäler sig själv eller vabbar? Misstänker att min kollega har någon form av diagnos för empati besitter hon inte direkt..

• Svar på tråden Kollega sur som ättika!!
  • Anonym (N)
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2026-03-10 09:42:21 följande:

Blir lite mörkrädd av att läsa alla svar i den här tråden ock förstår varför folk väljer bort att skaffa barn. 

Man måste klara av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Situationen för kollegan sugen men TS barn blev sjuk. Barn blir sjuka och vi har en laglig rätt att ta hand om våra sjuka barn. Vi vet inte vad pappan hade för något som han inte kunde avboka och vi vet inte hur de fördelar sin VAB i övriga fall. 

Kollegan har såklart rätt att bli frustrerad, men inte rätt i natt bli otrevlig mot TS. Men TS behöver inte heller ställa diagnoser på andra. 

Det riktiga problemet ligger i hur arbetsplatsen är bemannad. Vilket chefen antagligen inte heller kan styra över utan det ligger på en högra nivå. Vi har dragit ner på resurserna inom världfärden för länge nu och det drabbar ju uppenbarligen både de anställda och samhällets medborgare. 

TS verkar lida av Princess Syndrom.
    Det gör att man blir sur.
  • Anonym (???)
    Anonym (Teamis) skrev 2026-03-08 21:05:27 följande:

Ts är säkert en sån som tar all den bästa lediga tiden för ledighet med F-ledighet för att chefen inte får neka.
    OCh så får andra slita hund när hon rullar tummarna.

Gissa varför jag aldrig anställer folk med småbarn, eller i ålder att skaffa...

Är det sant?! Ändå hör man ständigt hur rekryterare konsekvent åldersdiskriminerar redan från 40?
  • Anonym (Paul)
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2026-03-10 09:42:21 följande:

Blir lite mörkrädd av att läsa alla svar i den här tråden ock förstår varför folk väljer bort att skaffa barn. 

Man måste klara av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Situationen för kollegan sugen men TS barn blev sjuk. Barn blir sjuka och vi har en laglig rätt att ta hand om våra sjuka barn. Vi vet inte vad pappan hade för något som han inte kunde avboka och vi vet inte hur de fördelar sin VAB i övriga fall. 

Kollegan har såklart rätt att bli frustrerad, men inte rätt i natt bli otrevlig mot TS. Men TS behöver inte heller ställa diagnoser på andra. 

Det riktiga problemet ligger i hur arbetsplatsen är bemannad. Vilket chefen antagligen inte heller kan styra över utan det ligger på en högra nivå. Vi har dragit ner på resurserna inom världfärden för länge nu och det drabbar ju uppenbarligen både de anställda och samhällets medborgare. 

Fast det är inte andras problem. Man väljer själv att skaffa barn. Det är ett precis lika aktivt val som att avstå barn.

Det är upp till TS och hennes man att lösa. Det är inte andras uppgift att lösa eller bli inblandade i något ni valt. Sådana här saker går att planera.  Blir det för stort problem, får man byta yrke. Det är inte meningen att andra kollegor ska arbeta ihjäl sig och riskera att gå in i väggen. 
  • Anonym (Paul)
    Anonym (???) skrev 2026-03-10 10:16:07 följande:
    Är det sant?! Ändå hör man ständigt hur rekryterare konsekvent åldersdiskriminerar redan från 40?
    Realistiskt sett, är det externt få kvinnor som helt plötsligt " kommer på" att dom ska bli gravida. Dom flesta tycker dom är för gamla vid den åldern.

Nog vanligare med kvinnor som redan har barn, och vill ha fler.

Dom kvinnor som jag känner i 40 års åldern, utan barn. Är det frivilligt. Dom som har barn i min bekantskapskrets, fick dom senast runt 35-37.
  • Anonym (Paul)
    Anonym (Paul) skrev 2026-03-10 10:59:19 följande:
    Realistiskt sett, är det externt få kvinnor som helt plötsligt " kommer på" att dom ska bli gravida. Dom flesta tycker dom är för gamla vid den åldern.

Dom kvinnor som jag känner i 40 års åldern, utan barn. Är det frivilligt. Dom som har barn i min bekantskapskrets, fick dom senast runt 35-37.
    Realistiskt sett, är det externt få kvinnor som helt plötsligt " kommer på" att dom ska bli gravida. Vid 40 års ålder. Ska det stå.
  • Anonym (B)

Det är så typiskt att brister på arbetsplatsen och gnissel till följd av det, leder till konflikter mellan anställda. 

Det klart att alla större arbetsgivare ska räkna med en visst frånvaro till följd av sjukdom och VAB! Så att man bemannar centralt med personal/vikarier man kan ringa, för att kunna täcka upp. Så att det inte blir för mycket som människor på arbetsplatsen behöver jobba extra, utan bara någon enstaka gång.

Men det verkar vara billigare för arbetsgivare att slita ner människor så att de blir långtidssjukskrivna (eftersom Försäkringskassan tar över ersättningsansvaret efter 14 dagar) , istället för att ha en vikariepool. 

Nej det är varken TS eller kollegans fel. (För övrigt blir man grinig när man är trött. )

• Anonym (N)
    Anonym (Hmmmm.....) skrev 2026-03-10 10:05:05 följande:
    Du tycker iinte det är liiiite märkligt att barnet helt plötsligt blir "sjuk" just när barnvakten fått förhinder? Drömmer
    Om TS inte hade barn skulle hon nog "bli sjuk" själv när det passar henne.

Barnet är oftast inte problemet utan personens attityd.

Jag hade barnlösa kollegor som regelbundet blev sjuka för 1-2 dagar , helst när jobbet var extra krävande av någon anledning...
  • Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2026-03-10 11:56:49 följande:
    Om TS inte hade barn skulle hon nog "bli sjuk" själv när det passar henne.

Barnet är oftast inte problemet utan personens attityd.

Jag hade barnlösa kollegor som regelbundet blev sjuka för 1-2 dagar , helst när jobbet var extra krävande av någon anledning...
    Nu är säkert inte TS den typen av person men jag har jobbat med folk som har en fantastisk förmåga att bli sjuka eller VABa på klämdagar, veckan innan semestern, måndagar, när det är något krävande inplanerat odyl och på så sätt lastat över massa jobb på de som kommer till jobbet. 

I övrigt är det friska eller kan dela VAB. Sen har de en osviklig förmåga att bli kränkta om någon nämner fenomenet. 
  • Anonym (Bea)

Ts och hennes man bör planera sitt arbete bättre. Om båda ska jobba obekväm arbetstid och vara beroende av barnvakt som "kan få förhinder" är det inte hållbart oavsett vab eller inte. Lös era arbetsscheman punkt ett. 

• Anonym (???)
    Anonym (Paul) skrev 2026-03-10 10:59:19 följande:

Jaha? Vad har det med min fråga att göra?
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-09 01:33:35 följande:

Det är jobb pappan är inbokad på såklart!!! Snälla sluta nu. Vi skulle haft barnvakt men barnvakten fick förhinder!

Men då var det ju en jäkla tur att barnet blev sjukt. Hur hade ni löst det annars? 

Var det helg fattar jag att din kollega blev sur. Hon misstänker nog att ni skarvar 

• Anonym (Teamis)
    Anonym (???) skrev 2026-03-10 10:16:07 följande:
    Varför skulle det inte vara sant?

Jag gränsar runt 45 för kvinnor, helst runt 50, innan jag ens överväger att anställa. 
    Minst 50, gärna närmare 60 för män.

Vet en man som blev förstagångspappa vid 56 för några år sedan, som tur är inte anställd hos oss.
  • Jemp
    Anonym (Paul) skrev 2026-03-10 10:56:27 följande:

Fast det är inte andras problem. Man väljer själv att skaffa barn. Det är ett precis lika aktivt val som att avstå barn.

Det är upp till TS och hennes man att lösa. Det är inte andras uppgift att lösa eller bli inblandade i något ni valt. Sådana här saker går att planera.  Blir det för stort problem, får man byta yrke. Det är inte meningen att andra kollegor ska arbeta ihjäl sig och riskera att gå in i väggen. 
    Men oavsett tyckande är ju det där rent felaktigt. Det är chefens ansvar att lösa bemanningen när en anställd vabbar.
  • Anonym (???)
    Anonym (Teamis) skrev 2026-03-10 15:07:46 följande:
    Varför skulle det inte vara sant?

Jag gränsar runt 45 för kvinnor, helst runt 50, innan jag ens överväger att anställa. 
    Minst 50, gärna närmare 60 för män.

Vet en man som blev förstagångspappa vid 56 för några år sedan, som tur är inte anställd hos oss.

Ja jag har ju alltid undrat varför rekryterare hellre anställer yngre när det finns så många fördelar med äldre. För det är det bevisat att de gör.

Vilket företag handlar det om och vilka yrken?

• Anonym (B)
    Anonym (???) skrev 2026-03-10 17:55:05 följande:

Ja jag har ju alltid undrat varför rekryterare hellre anställer yngre när det finns så många fördelar med äldre. För det är det bevisat att de gör.

Vilket företag handlar det om och vilka yrken?

Därför att arbetslivets villkor sakta har försämrats, och de äldre kommer ihåg hur det var tidigare och är kanske inte lika anpassliga till det nya (som är sämre för arbetstagaren).

Äldre kan ha mer egna synpunkter på saker och ting.
Svar på tråden Kollega sur som ättika!!