• Anonym (TS)

Varför pratas det enbart om hemmasittare och aldrig skolk?

När jag var 13-14 så började jag missbruka både alkohol, droger och detta tog enormt mycket tid. Dagarna handla om att träffa äldre killar och söka olika kickar.

Jag Var uppe tidigt och roade mig med likasinnade.

Idag kallas detta för hemmasittare, vilket blir sjukt missvisande. Jag var ju narkoman och alkis. 

Varför pratar man aldrig om detta? 

• Svar på tråden Varför pratas det enbart om hemmasittare och aldrig skolk?
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2026-03-14 21:10:01 följande:
    Haha, du har inte högskoleutbildning skm du skriver och så dålig koll som du har! 
    Vad grundar du detta på? Man kan nästan misstänka att du själv saknar högskoleutbildning med tanke på hur svepande och definitiva slutsatser du drar.
  • Ezmeraldah
    Anonym (C) skrev 2026-03-14 21:10:01 följande:
    Haha, du har inte högskoleutbildning skm du skriver och så dålig koll som du har! 
    Det är du och andra som missförstår TS. Suck. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2026-03-14 22:01:57 följande:
    Dålig koll? Det handlar ju om att andra människor använder ett ord felaktigt. Jag vet mycket väl vad skillnaden är, jag ifrågasätter hur det används felaktigt. På samma sätt som man använder lågaffektivt bemötande felaktigt och även funktionsvariation?. 
    Tror tyvärr att det är kört. Folk vill inte fatta vad du menar. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (C) skrev 2026-03-14 21:11:11 följande:
    Men upp till bevis: ta fram en politisk skrivelse skm stöder ditt påstående.
    Som stödjer vadå? Att en grupp får så mycket fokus att andra grupper glöms bort? 
  • Anonym (L)

Jag har inblick i två familjer med barn som är s.k. hemmasittare och det är en sådan kamp att föräldrarna själva blir sjukskrivna. 

Det är barn som mår så psykiskt dåligt att de inte går ur sängen på hela dagen. Det är en vinst om de ens kommer upp och tar på sig kläder. 

Jag har en son som kunde stanna hemma ibland i gymnasiet för att det var bekvämt eller för att han hade varit uppe och spelat. (Jag började jobbet innan han skulle ha gått till skolan.)

DET är vanligt skolk och jag är tacksam för att det bara var det. Han gick ändå ut gymnasiet med bra betyg. 

Jag är så orolig för mina vänner med barn som är hemmasittare och min inblick i deras liv gör mig ödmjuk inför skillnaden.

• Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2026-03-15 13:31:23 följande:

Jag har inblick i två familjer med barn som är s.k. hemmasittare och det är en sådan kamp att föräldrarna själva blir sjukskrivna. 

Det är barn som mår så psykiskt dåligt att de inte går ur sängen på hela dagen. Det är en vinst om de ens kommer upp och tar på sig kläder. 

Jag har en son som kunde stanna hemma ibland i gymnasiet för att det var bekvämt eller för att han hade varit uppe och spelat. (Jag började jobbet innan han skulle ha gått till skolan.)

DET är vanligt skolk och jag är tacksam för att det bara var det. Han gick ändå ut gymnasiet med bra betyg. 

Jag är så orolig för mina vänner med barn som är hemmasittare och min inblick i deras liv gör mig ödmjuk inför skillnaden.

Vad vill du säga med ditt svar? 
  • ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2026-03-14 10:23:20 följande:

Jag vet att man pratar om en liten grupp (eller ja väldigt stor grupp) men när man pratar om hur man jobbar med elever som inte kommer till skolan är det den här beskrivningen man har. Fast det finns även folk som jag narkomaner, personer som är hemma för att ta hand om sina missbrukande och/eller psykiskt sjuka föräldrar. Dom som begår brott och så vidare. Jag hör ju samtalen som förs inifrån. Både politiskt, universitet och skolpersonalens värld.

Man förenklar begrepp, som att enormt många använder funktionsvariation som synonym till funktionsnedsättning, trots att ALLA människor har en funktionsvariation? 

Det är väl den som tror att beskrivningen för något ligger ligger i själva ordet
    så "funktionsvarierad" är den enda information man behöver om någon med funktionsvariation, som förenklar saker.

Hemmasittare blir ett begrepp för elever t.e.x problematisk stillasittande så man missar frånvarande elever med så mycket myror i arslet att de har problem.

• Jemp
    Ezmeraldah skrev 2026-03-15 01:58:43 följande:
    Som stödjer vadå? Att en grupp får så mycket fokus att andra grupper glöms bort? 
    Men det är ju inte alls det ts påstår?
  • Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-15 13:41:57 följande:
    Vad vill du säga med ditt svar? 

Att det är skillnad på att skolka och vara hemmasittare. 

Man pratar visst om skolk idag men man använder  andra uttryck som problematisk skolfrånvaro eller liknande. Om det är missbruk inblandat så finns det andra begrepp och insatser. 

Jag läste bara trådstarten och håller inte med. Det finns grader i frånvaron från okynnesskolkare som min son, högre frånvaro på grund av olika problem som droger och hemmasittare som kan vara borta i månader eller hela läsår.

I det sistnämnda fallet finns det ofta psykisk ohälsa med PUB, socialtjänst iblandat etc. 

Om ett barn/en ungdom är frånvarande under lika långa perioder pga missbruk så är det inte samma sak och insatserna blir annorlunda. 

Hemmasittarna i min omgivning lämnar inte hemmet öht och kan inte få tag på droger eller alkohol, vilket föräldrarna ser som den enda fördelen. 

• Anonym (TS)
    ClumsySmurf skrev 2026-03-15 14:25:49 följande:
    Det är väl den som tror att beskrivningen för något ligger ligger i själva ordet
    så "funktionsvarierad" är den enda information man behöver om någon med funktionsvariation, som förenklar saker.

Hemmasittare blir ett begrepp för elever t.e.x problematisk stillasittande så man missar frånvarande elever med så mycket myror i arslet att de har problem.
    Alla människor har en funktionsvaristion men alla har ingen funktionsnedsättning. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (TS) skrev 2026-03-15 14:46:21 följande:
    Alla människor har en funktionsvaristion men alla har ingen funktionsnedsättning. 
    Du klagar på själva ordet hemmasittare och påstår att man aldrig pratar om skolkare p.g.a själva ordet är missvisande, kan det vara så att du har missuppfattat något p.g.a att ordet är missvisande, trots att du vet att begreppet gället alla, inkl skolkare?
    har du ens kollat upp vad det pratas om?
    Anonym (TS) skrev 2026-03-13 21:54:38 följande:

När jag var 13-14 så började jag missbruka både alkohol, droger och detta tog enormt mycket tid. Dagarna handla om att träffa äldre killar och söka olika kickar.

Idag kallas detta för hemmasittare, vilket blir sjukt missvisande. Jag var ju narkoman och alkis. 

Anonym (TS) skrev 2026-03-14 09:37:43 följande:
    Men idag pratar man om ALLA som inte går till skolan som hemmasittare. Det har blivit en synonym till personer som inte kommer till skolan oavsett anledning
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-03-15 14:46:21 följande:
    Jo, de har de eftersom dessa ord har samma betydning. Funktionsnedsättning är den medicinska termen. Funktionsvariation är ett lite snällare ord och är inte lika nedsättande som funktionsnedsättning kan upplevas vara. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-03-15 17:50:15 följande:
    Jo, de har de eftersom dessa ord har samma betydning. Funktionsnedsättning är den medicinska termen. Funktionsvariation är ett lite snällare ord och är inte lika nedsättande som funktionsnedsättning kan upplevas vara. 
    Och det är direkt felaktigt. funktionsvariation kommer från normkritiken. Vi alla människor har olika funktioner och den varierar utifrån sammanhang vi hamnar i. En väldigt lång person kan i ett visst sammanhang få en framgång medan i ett annat så är takhöjden för låg och då är inte miljön anpassad. Ordet har kommit fram utifrån att man inte ska värdera människors förmågor utan dessa påverkas av sammanhang och miljön. Men den personen är knappast funktionsnedsatt för detta. Det kan ju vara bra att du läser på. Ordet används felaktigt men det betyder inte att det är rätt.
  • Anonym (jämför)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-13 21:54:38 följande:

Hemmasittare är väl inte heller ute och träffar kompisar, utan blir kvar i hemmet, ofta i rummet. Ligger i sängen med depression eller kolla på mobilen/spelar dataspel. Ofta i kombination med mobbing och utanförskap i skolan, självskada, ångest, låg självkänsla.

Så det känns inte jämförbart. Såklart finns det även idag skolkare som är utåtagerande och sitter och dricker. Men de är ju inte hemmasittare. 
  • Anonym (3)

Tror man menar lite andra typer av barn när man pratar om hemmasittare.

Däremot har jag en tragisk erfarenhet i form av tre syskon som var hemmasittare och senare blev drogmissbrukare. Ingen av dem lever idag. Men de började som hemmasittare i mellanstadiet. Kom aldrig tillbaka till skolan regelbundet och började hänga med fel folk. De dog alla av olika drogrelaterade orsaker innan 25 års ålder.

Så visst kan det ibland röra sig om samma klientel.

Svar på tråden Varför pratas det enbart om hemmasittare och aldrig skolk?