MiXPo skrev 2026-03-16 19:17:42 följande:
ClumsySmurf skrev 2026-03-15 15:45:12 följande:
Jag har svårt att förstå det där med belöning/mutor för att bäda sin egen säng, städa sitt eget rum, hjälpa till lite hemmet.
Hur mycket anvar lär de sig att ta för sitt eget?
Hur motiverade kommer de att bli att hjälpas åt?
Jag håller faktiskt med dig till stora delar. Barn behöver absolut lära sig att ta ansvar hemma utan att allt ska belönas.
Tanken med appen är snarare att hjälpa till att komma igång och skapa goda vanor som förhoppningsvis håller över tid.
Dessutom behöver belöningarna inte vara kortsiktiga eller snabba. Man kan lika gärna sätta upp mål som kräver långsiktigt engagemang ? lite som ett sparande där man jobbar mot något större.
Det går ganska bra att skapa dessa vanor utan mutor men man kan få börja med att göra t.e.x vardagssysslor tillsammans så det blir en social aktivitet, men ska det funka är det ju en vana man själv behöver ha
jag är tveksam till att belöningar/mutor till nästan allt funkar bra i längden
Kanske funkar någorlunda med belöningar, i alla fall så länge de får belöningar, och när de råkat vara extra snälla och hjälpsamma någon dag kanske föräldern får en känsla av att barnen vill ha något och frågar "vad vill ni ha nu då?" , men det kanske inte är som förra gången.
Om föräldern får sina barn att göra X med argumentet "ska få Y", och om de, i alla fall för tillfället struntar i Y för att slippa göra X, hur vinner föräldern argumentet?
Om man inte har ett argumet, har då belöningar bara varit ett sätt för föräldern att göra det lätt för sej?