• MiXPo

Gör vardagssysslor roliga för dina barn ✅ 😀

Hej föräldrar!

Jag byggde nyligen en app för att motivera mina barn att göra vardagssysslor hemma. Idén är enkel: vi föräldrar lägger in uppgifter och bestämmer belöningar. När barnen gör sina uppgifter får de stjärnor som de sedan kan lösa in mot belöningar.

Exempel på uppgifter kan vara att bädda sängen, göra läxor eller städa sitt rum.

Och vet ni vad? Det har faktiskt fungerat överraskande bra hemma hos oss.

Nu är jag nyfiken på om den kan fungera lika bra för andra familjer.

Appen är helt gratis och fortfarande i en tidig testfas, och jag letar efter några familjer som vill prova den och gärna dela feedback.

Om du är intresserad skulle jag verkligen uppskatta att höra vad du tycker!

https://mixpo.lovable.app/auth
  • Svar på tråden Gör vardagssysslor roliga för dina barn ✅ 😀
  • MiXPo

Här är länken till appen https://mixpo.lovable.app/auth

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)

Varför en app?
    Det spelar ingen roll om det är magneter på kylen, Appar eller något tävlingsmoment i jakten på att få ungar att hjälpa till hemma.
    Grunden måste vara att ta ansvar, göra sin del.

• ClumsySmurf

Jag har svårt att förstå det där med belöning/mutor för att bäda sin egen säng, städa sitt eget rum, hjälpa till lite hemmet.

Hur mycket anvar lär de sig att ta för sitt eget?
    Hur motiverade kommer de att bli att hjälpas åt?

• MiXPo
    Jemp skrev 2026-03-15 13:07:08 följande:

Varför belöningar?

För att motivera barnen. Belöningarna behöver inte vara snabba eller onyttiga. De kan vara långsiktiga och lära barnen att kämpa för något under en längre tid. 
  • Anonym (N)

Det finns mängder med sådana appar redan. Kan säga av egen erfarenhet - det funkar inte. Möjligen när barnen är små men då ska de inte ha mobiler heller. 

• MiXPo
    ClumsySmurf skrev 2026-03-15 15:45:12 följande:

Jag har svårt att förstå det där med belöning/mutor för att bäda sin egen säng, städa sitt eget rum, hjälpa till lite hemmet.

Jag håller faktiskt med dig till stora delar. Barn behöver absolut lära sig att ta ansvar hemma utan att allt ska belönas.

Tanken med appen är snarare att hjälpa till att komma igång och skapa goda vanor som förhoppningsvis håller över tid.

Dessutom behöver belöningarna inte vara kortsiktiga eller snabba. Man kan lika gärna sätta upp mål som kräver långsiktigt engagemang ? lite som ett sparande där man jobbar mot något större.

• MiXPo
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-15 15:11:53 följande:

Varför en app?
    Det spelar ingen roll om det är magneter på kylen, Appar eller något tävlingsmoment i jakten på att få ungar att hjälpa till hemma.
    Grunden måste vara att ta ansvar, göra sin del.

Alla sätt som funkar är bra tänker jag. Oavsett om det är appar, magneter, kryssrutor eller något annat. 
  • MiXPo
    Anonym (N) skrev 2026-03-16 19:08:27 följande:

Det finns mängder med sådana appar redan. Kan säga av egen erfarenhet - det funkar inte. Möjligen när barnen är små men då ska de inte ha mobiler heller. 

Alla barn är olika och triggas av olika utmaningar. Men det funkar fint på mina som är 11 och 13 Skrattande
  • MiXPo

Ifall någon vill testa eller läsa mer om appen är det bara att surfa in här:
    https://mixpo.lovable.app/landing

• ClumsySmurf
    MiXPo skrev 2026-03-16 19:17:42 följande:
    ClumsySmurf skrev 2026-03-15 15:45:12 följande:

Jag håller faktiskt med dig till stora delar. Barn behöver absolut lära sig att ta ansvar hemma utan att allt ska belönas.

Tanken med appen är snarare att hjälpa till att komma igång och skapa goda vanor som förhoppningsvis håller över tid.

Dessutom behöver belöningarna inte vara kortsiktiga eller snabba. Man kan lika gärna sätta upp mål som kräver långsiktigt engagemang ? lite som ett sparande där man jobbar mot något större.

Det går ganska bra att skapa dessa vanor utan mutor men man kan få börja med att göra t.e.x vardagssysslor tillsammans så det blir en social aktivitet, men ska det funka är det ju en vana man själv behöver ha

jag är tveksam till att belöningar/mutor till nästan allt funkar bra i längden

Kanske funkar någorlunda med belöningar, i alla fall så länge de får belöningar, och när de råkat vara extra snälla och hjälpsamma någon dag kanske föräldern får en känsla av att barnen vill ha något och frågar "vad vill ni ha nu då?" , men det kanske inte är som förra gången.

Om föräldern får sina barn att göra X med argumentet "ska få Y", och om de, i alla fall för tillfället struntar i Y för att slippa göra X, hur vinner föräldern argumentet?
    Om man inte har ett argumet, har då belöningar bara varit ett sätt för föräldern att göra det lätt för sej?
  • FuckGoggleAskMe

Belöningen för att städa sitt rum är att man får ett trevligt rum. Belöningen för att göra läxorna är att man lär sig något och det blir enklare i skolan. Och så lär man barnen att de som bor tillsammans, hjälper varandra. Alla hjälper till och tar ansvar. Behövs ingen app. 

Svar på tråden Gör vardagssysslor roliga för dina barn ✅ 😀