• Anonym (Knölval)

Hitta andra "jobb-mammor"

Började jobba relativt snabbt efter att mitt barn fötts, och hade dåliga möjligheter logistiskt att ta mig till exempelvis öppna förskolan under den första tiden då jag var hemma. Känns som att jag "missat mitt tåg" att hitta mammor med barn i samma ålder då jag bara kan hänga utanför arbetstid nu. Är det kört, eller har någon tips på hur jag ska gå tillväga? Kan nämnas att lillen är lite över ett år gammal nu. 

• Svar på tråden Hitta andra "jobb-mammor"
  • Jemp

Absolut inte kört, men kanske att ditt barn är i lite mitt emellan ålder. 

Relativt snart kommer vardagen handla om lek med kompisar och aktiviteter, då är det rätt lätt att få kontakt. Fram till dess, tycker jag att Facebook-grupper brukar vara en ganska effektiv väg att få kontakt. Det är ju väldigt många mammor som saknar sällskap! Eller föräldrar överlag.

• Anotherone

Jag tror att du kommer att få en ny chans när ditt barn börjar förskolan. 
    Om ni inte har möjlighet att besöka öppna förskolan nu? Eller jobbar du heltid?

• Anonym (Knölval)

Tack för tipsen. Jag jobbar heltid, så allt på vardagarna går dessvärre bort. Kommer eventuellt att vara hemma deltid under senare delen av hösten men det är ju ett tag tills dess. Får kanske damma av mitt Facebook-konto.

• Aliona
    Anonym (Knölval) skrev 2026-04-09 14:09:56 följande:

Tack för tipsen. Jag jobbar heltid, så allt på vardagarna går dessvärre bort. Kommer eventuellt att vara hemma deltid under senare delen av hösten men det är ju ett tag tills dess. Får kanske damma av mitt Facebook-konto.

Men träffar ni inte andra föräldrar på förskolan? Eller var är barner när du jobbar? Annars lärda vi mest känna andra föräldrar på lekplatsen. 
  • Anonym (Knölval)
    Aliona skrev 2026-04-09 21:51:32 följande:
    Men träffar ni inte andra föräldrar på förskolan? Eller var är barner när du jobbar? Annars lärda vi mest känna andra föräldrar på lekplatsen. 
    Pappan är hemma. 
  • Aliona
    Anonym (Knölval) skrev 2026-04-10 07:30:01 följande:
    Pappan är hemma. 
    Så lekplatsen, som jag sade. Eller så kanske han kan gå till öppna förskolan, och babysim, babyrytmik etc. för honom på arbetstid och du på helger och skapa kontakter till er med andra föräldrar. Jag tyckte själv att det blev mycket lättare att få kontakt med andra föräldrar när barnet var från ett år och började interagera mer med andra barn, än när han var bebis. Det blev mycket naturligare då att prata med föräldrarna när man satt i sandlådan eller knuffade på gungorna än när man gick själv med vagn. 
  • Anonym (Knölval)
    Aliona skrev 2026-04-10 07:48:21 följande:
    Så lekplatsen, som jag sade. Eller så kanske han kan gå till öppna förskolan, och babysim, babyrytmik etc. för honom på arbetstid och du på helger och skapa kontakter till er med andra föräldrar. Jag tyckte själv att det blev mycket lättare att få kontakt med andra föräldrar när barnet var från ett år och började interagera mer med andra barn, än när han var bebis. Det blev mycket naturligare då att prata med föräldrarna när man satt i sandlådan eller knuffade på gungorna än när man gick själv med vagn. 
    Absolut. Får anstränga mig lite mer på den fronten. Vi bor ute på landsbygden så vi får åka en bit för att hitta en lekplats där det rör sig lite folk. Sen vet jag inte om det är ett lokalt fenomen men jag tycker folk antingen redan är i sällskap med någon annan alternativt absorberad av sin telefon vid lekplatsen, tyvärr. Jag brukar hälsa glatt men får sällan något gensvar. Får kanske gå en "playground crawl" och kolla vilken som är bäst. 😅
Svar på tråden Hitta andra "jobb-mammor"