Anonym (J) skrev 2025-03-05 01:21:54 följande:
Jag gjorde mitt tredje snitt för en månad sen, har fött ett barn vaginalt innan också. Andra skulle fötts vaginalt men det blev akutsnitt.
Och jag kan säga att hade jag kunnat föda vaginalt hade jag gjort det.. Hinner inte skriva alla detaljer nu men min livmoder sprack under det här snittet. Dottern var ganska stor och låg långt ner och så var livmodern tunn efter tidigare snitt så det var nog därför. Den sprack upp en bit ner mot livmodertappen när de tog ut henne. De sydde ju och förhoppningsvis läker det men det känns ju inte jättebra. Jag har också mycket ärrvävnad och sammanväxningar i magen efter snitten. Har fått fyra friska barn så det är såklart värt det men tycker verkligen man ska tänka efter innan man gör kejsarsnitt utan medicinska skäl.
När det gäller amning så rann mjölken till snabbare när jag födde vaginalt och det var inga problem alls.. Med första snittet (andra barnet) dröjde det lite längre men behövde inte ge ersättning och amningen funkade jättebra sen.
Med andra och tredje snittet (tredje och fjärde barnet) rann mjölken till ordentligt på fjärde dagen. Fjärde barnet var dessutom stort.. Med både behövde jag ge ersättning på BB och någon dag efter jag hade kommit hem. Det var många tårar på BB och jag kände mig misslyckad (vet att man inte är det men det kändes så) och var rädd för att amningen inte skulle funka alls. Men efter att mjölken rann till har båda barnen gått upp jättebra och jag har helammat (slutat med ersättning när de var 5-6 dagar gamla). Fjärde barnet är en månad gammal nu och har gått upp 1,2 kg sen hon föddes och väger långt över medel(efter att först ha gått ner).
Vet att det är olika men jag tror att mjölken har dröjt någon dag längre pga snitt , sen har ju amningen ändå funkat bra men tiden på BB innan det funkade var jobbig. En annan nackdel med snitt är ju att man inte får lyfta , nu när jag har en trotsig 3-åring har det varit jättesvårt. Och såklart att det gör ont.
Jag skulle nog säga att det oftast är bäst att föda vaginalt om man kan, sen gör ju alla som de vill. Och man kan såklart aldrig veta innan om det kommer bli några komplikationer oavsett hur man föder.