• liten ior

    badbomber

    har hört att man inte ska bada med badbomber när man är gravid - vet inte om det är sant??
    dessutom ska visst massageoljor vara farliga, eller??

  • Svar på tråden badbomber
  • KenZo

    vet inte, men ringde nyss och bokade tid på ett kurbad och då sa dom att jag ska få ett kamomillbad, för det är inte lika urdrivande. Kanske ngt att titta efter bland badbomber?

  • VIXIE

    Hej!
    Jag har inte hört att badbomber ska vara farligt men var aktsam med följande eteriska oljor
    Rosmarin, pepparmynta (speciellt en sort som kallas "pennyroyal")
    kanel och kryddnejlika då dessa sätter igång blodcirkulationen och är allmänt igångsättande.(Rosmarin några droppar i badvattnet när du gått över tiden är aldrig fel)
    Underbart att smörja in sig på kvällen med några droppar kammomill och några droppar lavendel blandat med te x mandelolja. Doftar ljuvligt och man sover gott.
    Gå till biblioteket och låna en Stor bok med lavendel kvistar på utsidan,har tyvärr glömt namnet den är jättebra .
    Lycka till dofta och njut.

  • Themis

    Vissa eteriska oljor har medicinsk verkan och har också i gamla tider använts i syfte att påverka graviditet/abort.

    Jag tror iofs att de är i så svag koncentration i t ex badbomber att det inte borde kunna hända något, där är det kanske mer risken för bakterier från tillverkningsprocessen som kan spöka? Man ska ju som bekant undvika karbad överhuvudtaget efter ingrepp i livmodern och direkt efter förlossning. Man bör heller inte bada för varmt innan förlossning då det inte är bra för barnet.

    Om man använder koncentrerad eterisk olja till massage kan man kanske få en effekt av oljorna. De vanligen förekommande växtoljor som kan ge giftverkan i högre dos eller vid längre användning enligt min bok om läkeväxter är:

    Rosmarin
    Kryddsalvia
    En
    Malört
    Flikrabarber

    Äkta johannesört påverkar också våra kvinnliga organ. Övriga tror jag inte man kommer i kontakt med så lätt.

    Kul kuriosa som jag hittade nu: Dessa växter kan stimulera mjölkproduktionen-kanske värt att testa sen?

    Anis, basilika, bockhornsklöver, dill, fänkål och kummin.

Svar på tråden badbomber