• kozzan

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    är det någo som provat nåt lugnande naturläkemedel till sin bebis (under 1år)? funderar på att pröva eftersom vår tjej har så svårt att komma till ro, det är så mkt annat runt omkring. hon sover 4-6timmar per dygn sen 3mån tebax... tänkte prova nåt avslappnande så hon kan slappna av och komma till ro.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-12 22:01:52:
    skriver ett tillägg här så att alla förhoppningsvis förstår min tanke ang välling.
    Jag är inte emot välling i sig. Jag är emot att man skapar ett beroende av en viss produkt, tex välling. Jag kan absolut tänka mig att he min dotter välling på flaska några dagar i veckan. Fasta rutiner kan man ha utan just välling, istället för bad, välling och sova kan man ha bad, äta/dricka, sova. Det finns andra saker att föda barn med innan de sover än just välling, därför anser jag det onödigt att ge just välling varje kväll.

  • Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?
  • kozzan

    LitteSunshine. Hon är precis 9månader. Hon har aldrig sovit speciellt mkt men det här oroliga har hållt på i 3månaer. Det börja när hon börja krypa. Sen gick hon tidigt så bvc tror det har m utvecklingen att göra.

  • LillaLulla

    jag har ett bra läkemedel till små bebisar! Det kallas BUFFNING, och rätt utfört är det oerhört lugnande!

  • listo

    kozzan: På www.annawahlgren.com kan du hitta mer info om SHN-kuren.

    Vi har använt femminutersmetoden på våra barn... alla tre har varit lite sådär som du beskriver, de har inte velat sova på grund av allt annat roligt man kan hitta på. Det är inte kul att höra dem skrika (det är det ju aldrig oavsett orsak), men så länge det är skrik för att de har tråkigt och inte vill sova fast de är trötta, så kan jag ta det.

    Vår första dotter kunde somna i famnen, men det tog 1-2 timmar av skrik för att hon hellre ville leka. Med 5-minutersmetoden lärde hon sig somna själv på tre kvällar...och ingen av kvällarna skrek hon lika länge som en "vanlig" kväll med nattning i famnen/vagnen/bredvid någon av oss i sängen.
    Sedan hade vi en helt "ny" dotter, som gick från att vara trött och grinig hela dagarna till att vara utvilad och pigg. För oss var det helt rätt.
    Jag säger inte att det nödvändigtvis är rätt metod för er, men 5mm _behöver_ inte vara en "brutal" och hemsk metod.

    Jag har dålig koll på SHN, men som sagt, på Anna Wahlgrens hemsida finns info.

    Och jag förstår dig helt, ingen mår bra av sömnbrist. Det är skitjobbigt. Men jag skulle nog reagera som du, hellre testa alla metoder i världen innan det skulle vara aktuellt med sömnmedel.

  • kozzan

    Mylla: var in och spana på hennes metod och det är inprincip så vi gör. har fasta rutiner m bad, ingen napp, mörkt och fasta rutiner på dagen...

  • LittleSunshine

    Jag läste ovan att du inte ville testa någon sömnkur, jag vet inte vad du hört eller vad du har för erfarenheter av dessa, men en sak är klar och det är att många dömmer ut dom utan att riktigt ta reda på vad det handlar om.
    Vill inte göra detta till ännu en tråd där alla krigar om vad som är rätt och vad som är fel. Jag tycker att du ska ta och kolla upp vilka alternativ som finns och göra en metod eller en version av en hellre det än att ge ett så litet barn sömnmedicin. Jag tycker att det är verkligen märkligt att bvc hellre rekomenderar sömnmedicin än en sömnkur. 

    Vår famlij var varje fall helt förstörd av sömnbrist när vår dotter var ca 9 månader att vi gjorde en variant av 5 minuters metoden och efter 4 kvällar somnade vår prinessa utan protester. Hon har lärt sig att hon kan somna själv och att vi kommer när hon kallar på oss.
    Länk till dr. Berndt Eckerberg
    www.eckerberg.se


    //eRikA
  • kozzan

    LillaLulla. Buffning funkade de första 4månaderna men nu är det tvärkört med det...

    LittleSunshine: Jag har inget emot sömnmetoder i sig.

  • Mylla
    kozzan skrev 2006-12-10 20:07:19 följande:
    Mylla: var in och spana på hennes metod och det är inprincip så vi gör. har fasta rutiner m bad, ingen napp, mörkt och fasta rutiner på dagen...
    Du tar väl upp henne när hon skriker? Kuren går ut på att inte ta upp utan att lugna barnet i sängen.

    5-minutersmetoden tar man inte heller upp, men man har inga verktyg för att lugna utan man väntar bara.
  • kozzan

    Mylla: tack för ditt tips. ska läsa ienom sidorna imorgon. Skummade mest igenom nu och det mesta gör vi redan men jag ska försöka att släcka belysningen i rummen runtikring ifall att det lyser in lite gran. Hon brukar ju vilja snutta på natten oxå men jagvet inte om det är pga törst el hunger eller bara själva snuttandet. Ska ställa en flaska vatten i rummet oxå som jag kan ge henne. Brukar inte ge henne mat annat än tutten precis innan hon sover men man kanske ska prova...

Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?