• kozzan
    Äldre 10 Dec 19:34
    3322 visningar
    80 svar
    80
    3322

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    är det någo som provat nåt lugnande naturläkemedel till sin bebis (under 1år)? funderar på att pröva eftersom vår tjej har så svårt att komma till ro, det är så mkt annat runt omkring. hon sover 4-6timmar per dygn sen 3mån tebax... tänkte prova nåt avslappnande så hon kan slappna av och komma till ro.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-12 22:01:52:
    skriver ett tillägg här så att alla förhoppningsvis förstår min tanke ang välling.
    Jag är inte emot välling i sig. Jag är emot att man skapar ett beroende av en viss produkt, tex välling. Jag kan absolut tänka mig att he min dotter välling på flaska några dagar i veckan. Fasta rutiner kan man ha utan just välling, istället för bad, välling och sova kan man ha bad, äta/dricka, sova. Det finns andra saker att föda barn med innan de sover än just välling, därför anser jag det onödigt att ge just välling varje kväll.

  • Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?
  • kozzan
    Äldre 11 Dec 10:20
    #51

    listo: jag vill inte skapa en ovana. att hon sen inte kan somna utan flaskan.
    det finns mjölkfri gröt och välling att köpa på apoteket annars. kan tänka mig att ge henne välling på flaska nån gång ibland men inte varje dag.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 10:21
    #52

    littlesunshine: hon avskyr gröt om det inte är banan i...

  • Äldre 11 Dec 10:22
    #53

    Aha okej, jag förstår.
    Fast man behöver ju inte låta det vara en insomningsrutin med välling. Våra barn somnar inte med vällingen, däremot är det en mysig kvällsrutin som får dem att varva ner och bli sömniga. När de har ätit färdigt tar vi flaskorna och så somnar de själva sedan.

    Man kan ju annars ge t.ex. välling i pipmugg om man vill undvika just flaskan. Jag tänker bara att det kanske är just större mängder "mat" som behövs... matningssättet är nog mindre viktigt.

  • AnneSo­phie
    Äldre 11 Dec 10:26
    #54

    Mina barn somnar heller inte med vällingflaskan. Dom äter välling i soffan med oss och varvar ner. Sedan så går vi upp med dom och dom får lägga sig.


    detached parent - evolution in progress
  • knäppi­sen
    Äldre 11 Dec 11:03
    #55

    det är väl bättre att hon sover gott på en flaska välling än på läkemedel ??

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 11:04
    #56

    listo: jo det kan man ju göra men jag tror att om de får välling varje kväll så blir det svårt att vänja av dem sen när de blir lite större. får prata med min mna om det och se. man kna ju ge välling i soffan ochg sen sova.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 11:05
    #57

    knäppisen: jo det är klart det är men jag vill undvika att skapa nya problem

  • Äldre 11 Dec 12:49
    #58

    kozzan: "jo det kan man ju göra men jag tror att om de får välling varje kväll så blir det svårt att vänja av dem sen när de blir lite större"

    Jag tror inte jag känner någon som har upplevt att det har varit ett problem.
    Som sagt, ni måste ju söka era egna vägar, men även OM det skulle vara ett problem att vänja av med välling så småningom (välling är ju utmärkt näring som t.ex. kvällsmål i flera år), så skulle jag personligen ändå LÄTT välja det hellre än att experimentera med naturläkemedel.

  • Kornbl­ume
    Äldre 11 Dec 13:32
    #59

    Ifall du fortfarande är intresserad av homeopatiska medel sa är Chamomilla KANSKE det du söker. Det är mot irritationer som tandvärk tex, eller mot oroligheter, hysteri eller liknande. Jag använde det när min son hade tandproblem. Jag skulle absolut inte jämföra med "klassiska" läkemedel, homeopatiska medel fungerar pa ett helt annat och skonsammare sätt. Homeopatiska medel förstärker kroppens egna "försvarsmekanismer" snarare än att dom behandlar symptomen. Droger är klassisk medicin även om det i manga fall är gjort av växter. Finns det ingen professionell homeopat i din omgivning som du kan konsultera?

    Jag skulle inte heller använda homeopatiska medel som "metod" för att fa mitt barn att sova, men jag vet inte hur svart ni har det. Ifall jag hade provat ALLT ANNAT innan, hade jag hur som helst ocksa försökt med homeopatiska medel innan sömnmedel.

  • Äldre 11 Dec 19:27
    #60

    Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad det kommit för svar men jag talade med en ryska om spädbarn och hon sa att i Ryssland är det normalt att man sätter lite skivad valerianarot under babyns kudde för att hjälpa bebisen att lugna ner sej och somna.
    Jag har inte prövat på det så jag kan inte säga hur det funkar men tydligen så gör de så i Ryssland.

Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?