• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Tessi81

    Prommis: Vet inte om du sett ett inlägg jag skrev till dig för ganska längesen. Det var ang dina utslag. Jag skrev i alla fall att det låter som utslag jag hade för några år sen. Blev då vidareskickad från vårdcentralen till hudkliniken, eftersom dom inte visste eller hade sett något sådant innan. På hudkliniken tog det typ 1 min att konstatera att det var en infektion i huden. Jag fick utskrivet en medicin som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på som jag skulle äta i 6 mån. Allt var borta på några veckor, men skulle äta det så länge för att utslagen inte skulle komma tillbaka inom kort igen. Har fått reda på nu i efterhand att man kan få det av uc. Hoppas du får bukt med det snart o krya på dig. Kramis!!!

  • Billy och Jag

    Hur ser utslagen ut som ni pratar om??

    Jag fick jätte konstiga utslag vid mitt första skov (då jag opererades) det vart som hål i huden med rött runt omkring.. tror jag det var.. Det såg iaf jätte läskigt ut.. men det försvann...


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

    Hej alla!
    Hoppas Ni inte blåser bort i de friska vårvindarna...

    Tack snälla zafon för all information angående IRA!
    Nu känner jag mig lite lugnare inför operationen till hösten.

    Angående detta med graviditet och förlossning så har mina läkare sagt att jag vid ev nästa graviditet bara har kejsarsnitt att välja på.Detta eftersom jag inte får riskera att spricka därbak.
    Då är det bara stomi kvar att välja på efter det isådanafall.
    en av läkarna jag träffade på kirurgen hade även jobbat som förlossningsläkare och hon tyckte att det var att föredra att skaffa barn innan IRA. Anledningen till det var att det blir mer sammanväxningar ju fler op man gör och det kan göra att det blir svårare att bli gravid.
    Min läkare på gastromottagningen tycker däremot inte att jag ska ha bråttom utan att jag gott kan vänta till efter IRA.

    Lällas anledningen till att jag väntar med nästa op så pass länge är att jag ev börjar plugga i höst(augusti) och vill hinna komma in i det innan op.
    Det känns som om det är svårare att komma in i studierna och att komma ikapp om jag ska op i augusti.
    För mig spelar det ingen roll om jag får vänta lite extra eftersom det funkar så pass bra med stomin.(nu när man vant sig och fått in rutin på det)

    dalkulla,vad spännande att ni fått datum! Det borde bli rätt snart.....
    Det kommer att gå jättebra!!
    Vi väntar alla med spänning på rapport
    Hur är det annrs? Blåser det hos Er?

    molle72,har inte hunnit kika in på bilderna men ska göra det under dagen.
    Hur mås det idag?

    Nu ska jag plugga en stund och jag måste även hinna fixa lite här hemma.
    Provet har jag bestämt mig för att skjuta upp till på Tisdag.

    Kram på er alla / Nalla

  • Nallatalla

    Hej Lone star state! Kul att se dig!
    Hoppas att allt är bra,har Ni åkt mycket "raggarbil"?
    Det är lite av ett vårtecken att se alla amerikanare som hittat ut i vårsolen.

    Kram / Nalla

  • Billy och Jag

    Heeej Nalla!

    Jo vi har åkt lite grann Men man är ju så bekväm så bruksbilen blir mer använd.. hehe.. Men visst är det härligt att se alla fina amerikanare!

    Hur länge ska du plugga? Ska du utbilda dig till något särskilt??

    KRAM


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • dalkulla26

    hej

    nalla: det är ett tag kavr till snitt... vi blåser snart bort här.. det ser ut att bli en innedag för mig och dottern..

    Lone star state: hur har du det? hur går det med mage och leder?

    Lällas: jobbar du nu eller..

    i dag är jag så trött så det blir slö dag... ha det bra nu alla

  • Nallatalla

    Lone star state,jag ska plugga ett år till och kan då söka jobb som löneassistent,ekonomiassistent och liknande.
    Hade tänkt mig att plugga till läkarsekreterare men har lagt de planerna på is ett tag.
    Efter att jag blev sjuk i UC så tvingas jag göra något annat av mitt liv. Innan allt elände startade så jobbade jag i butik och det var kul men samtidigt är jag trött på att jobba alla helger och sena kvällar.

    Vad ska du själv bli "när du blir stor"?

    Kram / Nalla

  • Molle72

    Hej på er.
    Nalla: Jo tack det är bara bra här nu, förrutom att Rebecca gapar om att hon ska minsann inte sänka kortisonet till 7 1/2 mg utan till 5 mg. Hon har precis som Lukas ett fruktansvärt humör, som jojjar upp och ner. Det är underbart.

    itmorsan: Jag det är nog inte lätt för henne eller någon annan tonåring heller, då hon är väldigt utseendefixerad så tar det väldigt på henne.

    Lällas och dalkulla: Tack ska ni ha.

    Många kramar till er alla.

  • Lindis41

    mår faktiskt bättre nu m det e nog tabl förtjänst m jag har andra biverkninga av det ist...som utslag/klåda lite varstans och ont i mina ögon liksom öm när man tittar upp o åt sidan osv, den e synen inte som den ska..

    här blåser det oxå massor värsta stormen, nej nu ska ja passa på o damma lite medans ella sover ha det bäst alla

  • Nallatalla

    dalkulla,jisses här blåser det vill jag lova!
    Nu skulle man ha blyskor eller något så att man stod stadigt på jorden!

    lindis41,skönt att du mår bättre!
    Man får passa på att uträtta saker och ting medan man kan.
    Jag försöker att hinna med städning och sådant när sonen är på dagis men det är tight med tid! Måste ju hiina med studierna också.

    molle72,jag förstår att humöret jojjar upp och ner tack vare kortisonet. Jag känner igen det eftersom jag själv åt kortison under så pass lång tid.
    Det är jätteviktigt att trappa ner kortison i den takt man ska.
    Jag fick själv för liten dos kortison när jag låg på sjukhus och blev riktigt sjuk!

    Angående kortisonsvullnad så har jag också varit där.
    Det kommer att försvinna efter avslutad kortisonkur.
    Jag slutade med kortison i September 2006 och svullnaden är nästan helt borta nu.
    Jag säger som lällas,nu när jag är op så tänker jag aldrig mer ta kortson!
    Hoppas att rebecca snart ska vara kortisonfri och att hennes skov ska gå tillbaka.

    Det var verkligen inte lätt att vara sjuk i UC och se hur man svällde upp som en julgris av kortisonet.
    Det måste vara enormt tufft för Rebecca och andra tonåringar i denna situation!
    Jag skulle nog deppat ihop om detta hänt mig för 20 år sedan och inte nu. På den tiden hade jag taskigt självförtroende och utseendet var allt.Nu är man äldre och mer mogen,hm
    Det var svårt att acceptera sjukdomen för mig men tack vare denna tråd och alla underbara människor här så har jag faktiskt lärt mig att leva med den.

    molle72 och Ni andra anhöriga som hänger här,ni är underbara som
    orkar bry Er om oss andra sjuklingar! (förutom era egna sjuklingar)
    Ni är verkligen guld värda!

    Ha en bra dag alla!! Kram / Nalla

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7