• Fairy77

    Frågor Ang Photoshop del 5

    Här har vi tråden som vi ställer frågor i för Photoshop och även PSP


    Jag vill bara påminna om att det inte är tillåtet att diskutera hur man laddar ner upphovsrättsskyddat material på FL. Alla såna inlägg kommer att plockas bort och medlemmen tilldelas en varning.

    här kommer lite photoshop sidor som man kan kika i
    www.webdesignskolan.com/

    photoshoptips.devello.se/default.asp


    www.moderskeppet.se/
    hette saga o kevin innan
  • Svar på tråden Frågor Ang Photoshop del 5
  • skorpionen80
    enbacken skrev 2007-10-27 20:28:48 följande:
    Jagä har en fråga ang ritbrädan. Går det att ställa in den på någe vis i photoshop för jag tycker det blir så tunna streck när jag målar om jag inte trycker hårt. Jag skulle vilja ha som med musen att det är den storleken som ringen visar när man ritar löst. 
    Självklart. Öppna brushes (F5) där ser du massor med olika alternativ under de olika "rubrikerna" på vänstersidan. Klicka bort Shape Dynamics så det inte är valt, det är den som ändrar. Klicka gärna på de olika för att se vad det finns för alternativ. Jag brukar ha att ritar jag löst så blir det lägre opacitet än om jag trycker hårt.
  • mexisis
    MuZik skrev 2007-10-27 14:22:25 följande:
    Jag skulle göra så här:Efter att jag klippt in huvudet i bilden lägger jag den lite vid sidan av för att kunna jämföra hudtonen.Därefter går jag in i Förbättra - Justera intensitet/kontrast - Nivåer (Kortkommando Ctrl+L)och justerar på spakarna. OBS! Här får man verkligen prova sig fram, men man lär sig så småningom vilka spakar man ska vrida på för att få fram rätt ton, men jag skriver in värdet på de olika ingångs-/utgångsnivåerna jag fick fram i detta fallet:RGB: Ingångsnivåerna 77 - 1 - 224Röd: Ingångsnivåerna 50 - 0,85, 255Grön: Ingångsnivåerna 3 - 0,85 - 252Blå: Ingångsnivåerna 36 - 0,70 - 255Jag tycker då att läpparna är lite väl röda så jag drar ner mättnaden på det röda (OBS! Markera läpparna först och gör ett nytt lager så att bara läpparna ändras!)Röd: Mättnad -28, Ljushet +18Efter att ha fört över ansiktet ovanpå "kroppen" och suddat lite på kanterna tycker jag fortfarande att färgerna inte riktigt överensstämmer. Jag går återigen in till Nivåer (Ctrl+L) och drar i spakarna:Blå: Ingångsnivåerna 0 - 0,79 - 255Då märker jag att ögonen ser lite väl gula ut så jag kopierar dem på ett nytt lager och går in på Nivåer:RGB: Ingångsnivåerna 18 - 1 - 255Blå: Ingångsnivåerna 0 - 0,50 - 214, Utgångsnivåerna 90 - 255Sedan går jag in på Mättnad och drar ner den på ungefär -30 och sist ökar jag lite på kontrasten (+14).Nu börjar jag bli någorlunda nöjd med färgerna och då är resultatet så här:Sedan är det kvar lite pill här och lite pill där, innan jag tycker det är klart, men det orkar jag inte gå närmare in på just nu!
    det där borde du nästan lägga i din blogg eller nåt. nästa gång nån frågar i den här tråden eller nån morphtråd är det ju bara att länka dit
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Myspysan74
    Valkyriia skrev 2007-10-27 20:55:16 följande:
    Kanske en dum fråga.. Men vart hittar jag typ "sparkels" stjärnor och gnister o såtn som många har på sina bilder ??
    det finns såna penslar att ladda ner
  • tingeling79
    kim mi skrev 2007-10-27 10:18:42 följande:
    det finns säkert olika sätt, jag är ju inte så haj på PS än utan sitter mest bara och leker men jag gör alltid så när jag använt Topaz eller nu när jag inte har Topaz utan använder mig av oskärpan, då dupliserar jag lagret innan jag lägger på filtret och sen bara suddar det detaljer jag vill ha kvar med skärpan. Svårare än så är det inte.
    Aaaa jaa självklart! Att jag inte tänkt på det tidigare! TACK!
Svar på tråden Frågor Ang Photoshop del 5