• grådis

    V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

    IBS
    Ankissen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

    Crohns
    Fairyfloss

    Ulcerös Colit
    Pernilla19

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

  • Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Lindis41

    lärka78

    tycker att det e sm en kissexpolotion som kommer fr baken gulfärgat o inte klumpar, nu sista ggn jag gick så va det säkert 45 min sen sist.drack ett glad nyponsoppa det va då det smällde till.e så yr käner mig så svag!!m dricker jag mer så får jag välspringa mer...e så rädd att jag ska läcka när de gör undersökningen det vore tok pinsamt!!

  • malvas mam

    Lällas och MaddeK81: Tack för svar om socker och magknip. Har ni alltså märkt av besvär från socker, trots att ni inte har haft något skov just då?
    Linnea äter ju sina mediciner nu sedan i höstas och är helt besvärsfri, förutom de här magknipen som kommer ibland. De sitter i endast 3-5 sekunder och håller på med jämna mellanrum några timmar. Det är jag som har upptäckt att de bruka komma på lördagar efter lördagsgodisen... (Hon hade magknip på "Alla hjärtans dag" också, efter att asken med gelehjärtan hade delats mellan barnen...)

    //Anna, Linnes mamma

  • MaijaO
    fairyfloss skrev 2008-02-19 10:02:01 följande:
    Men jag undrar om det verkligen är bra för magen med råa grönsaker när man är i skov?
    Kan nog bli lite tufft för magen med alla de fibrerna. Men ångkoka dem, då behåller de alla vitaminer men blir lite mer lättsmälta. Har du ingen ångkokare så går det att fixa med en stor kastrull, ett durkslag och ett lock.
  • grådis

    BCsvensk, javisst är vi det Lät kul med egen frisör...kan ju bli en del spännande utseenden på vägen till fullärd kanske?

    Lällas, åka till NY, åhhh va kul. Förstår att du längtar efter påsk. Kul att resa så mycket tillsammans
    Jo, färga håret har vi väl alla gjort Med varierande resultat, en gång blev jag orangerosa, såg helt enkelt inte klok ut de tittade lite medlidsamt när jag kom till affären och stod och bläddra bland färgpaketen för att hitta nåt som jag kunde färga över eländet med... Hoppas dina slingor blev bra iaf
    Du är en inspiration, skriver så positivt om träning och att du kommit tillbaks till din trivselvikt efter kortisonträsket. Jag har en 7-8kg som ska bort också...så man kan känna sig som människa istället för heffaklump

    lotusflower, kul att se dig här också

    Tindrasäiti, tycker nog också att du ska lägga in dig om de vill det. Skittråkigt javisst...men det måste väl vara bättre i det långa loppet. Du måste ju få en chans till ett drägligare liv. Kramis på dig, hoppas det ska vända och att du får bra hjälp.

    Fairyfloss, hoppas den "nye" läkaren är bra och lyssnar på dig. Jag tror också på levande föda...till viss del...skulle ha svårt att aldrig äta ngt varmt tror jag. Och är man i ett skov så är det ju lite väl rivigt och svårsmält... Lättare att börja med det när man läkt ut tarmen? Kanske bättre att prova Tallmogårdens tarmfasta för att försöka läka ut skovet?
    Ta hand om dig, att blöda så mycket är ju aldrig bra Kramis kramis

    Mammasknodd, jobbigt med all oro över medicinering, men som du skriver så måste ju du vara frisk för att kunna ta hand om dina barn också. Svårt. *Kram*
    Intressant att läsa om smärtorna, jag har aldrig fött barn, men många gånger funderat över hur ett av mina krampanfall står sig i jämförelse... sist gång jag fick stopp i en förträngning så höll smärtorna i sig > 2 dygn. Kramper (som gör j*vligt ont så man gnyr till slut) som kom med ca 10-15min mellanrum och som höll i sig ca 5-10min, med lite molande värk hela tiden därimellan...

  • grådis

    Lindis
    Jag tror att de på endoskopin har varit med om det mesta. Men visst, själv känner man ju sig obekväm och man är nervös att det ska läcka osv. Men på nåt sätt så stänger nog tarmen av lite också när man väl ligger där.
    berätta för sköterskan när du kommer, de brukar kunna lugna en med att det ska nog gå bra, jag har kommit flera ggr och varit jättenervös över att det inte ska vara tillräckligt rent, och att man känner sig nödig alldeles innan osv, man har gått på toa men det har knappt kommit nåt, det brukar ordna sig
    Håller tummarna för dig. Passa på att titta på tv:n, lite spännande inte alla som sett sina tarmar inifrån

  • Lindis41

    grådis

    tack vilken fin pressbild du lagt upp!!!nu ska jag snart logga ner har suttit här tok för länge!!!ha det bra allaidag
    kram

  • Lotusflower

    Förresten,

    Hej alla på VVS-tråden o tack för att ni funnits här o hjälpt mig ta mig igenom det senaste halvåret, fast ni inte vetat om det.. inte förrän häromdagen tog jag tag i det hela o reggade mig här..
    Det har underlättat att läsa om era erfarenheter o dagar, att ha hittat ett gäng där jag känner igen mig..

    Kram o tack till er alla =)

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10