• denna där

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • denna där
    Svar på #190
    Tola skrev 2008-03-12 15:16:08 följande:
    sambon vill att vi testar att smutsa ner ngt o tvättar en vatten tvätt o en nöttvätt för att se om det är ngn skillad.. Ngn som gjort liknande?:)
    Ja jag har gjort det.

    Jag valde den tygbiten med minst lingonsylt på för vatten tvätten för att ge den en chans.
    Tygbiten med minst lingonsylt fick tvättas med vatten

    P1000706.JPG
    Resultatet!

    Via colour är tvättmedlet jag använde.
    Här är tygbiten som skulle tvättas med tvättmedel

    P1000704.JPG

    Resultatet!

    Jag använde 3 helt nya nötter.
    Tygbiten som skulle tvättas med tvättnötter.

    P1000708.JPG

    resultatet.

    Alla resultat bilder är tagna när tygbiten fortfarande var fuktig.
    När de torkat syntes i princip ingenting på tvättnötsbiten, liiite mer på tvättmedelslappen och ja ganska mkt på vattenlappen...

    testa gärna du också!
    jag valde ju att låta lingonsylt torka in eftersom jag ville se fläckarna efteråt...tänkte lingonsylt intorkat i tre dagar kan väl ingenting ta bort...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • imsel

    har en fråga om tvättnötter:

    Såg att de hade på hälsokostbutike, och tänkte köpa imorron (så jag behöver snabbt svar..)
    Men de var i halvor, och på förpackingen så såg jag inget om det stod att de gick att återanvända..

    Finns i en annan butik med, men vet inte om de är halverade eller inte.

    vad har ni? och ska man ha halverade eller hela??!!

  • trollbottom

    Mina är då inte delade på. Dom ska väl räcka längre om dom inte är delade

  • betsla

    Jag delar inte mina heller. Har dock läst att vissa delar dem när de körs i diskmaskin, för att få ur mer saponin (hette  det så?!). Men då tar de ju slut fortare också...


    ܍ mamma till Tova ('05) och Vidar ('07) ܍
  • denna där
    Svar på #192
    imsel skrev 2008-03-19 00:38:51 följande:
    har en fråga om tvättnötter:Såg att de hade på hälsokostbutike, och tänkte köpa imorron (så jag behöver snabbt svar..)Men de var i halvor, och på förpackingen så såg jag inget om det stod att de gick att återanvända..Finns i en annan butik med, men vet inte om de är halverade eller inte.vad har ni? och ska man ha halverade eller hela??!!
    Det är olika hur dom säljs och hur dom marknadsförs.
    En del säljer hela andra delade. Såg en sajt i USA som säljer tvättnötspulver till och med.
    På en del sidor om tvättnötter så står det att man ska dela dom, på andra sidor står det att det inte behövs.
    På en del sidor står det att dom kan återanvändas 1-3 gånger på en sidor står det att dom kan användas längre.
    Man får helt enkelt prova sig fram!

    Min erfarenhet är dock att delade nötter "tar slut" fortare. I alla fall i diskmaskinen!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • imsel

    Tack för alla svar!
    Så ingen verkar ha delade?

    Ska kolla på den andra butiken, och har de hela, så köper jag väl dom.. tror jag.

    Men hur gör ni då? Hur många gånger använder ni samma nötter?

  • denna där
    Svar på #196
    imsel skrev 2008-03-19 09:59:35 följande:
    Tack för alla svar!Så ingen verkar ha delade?Ska kolla på den andra butiken, och har de hela, så köper jag väl dom.. tror jag.Men hur gör ni då? Hur många gånger använder ni samma nötter?
    Jag använder inte delade i tvättmaskinen, men jag hade absolut köpt och testat delade för att se om jag gillade tvättnötter om jag var du!
    Jag tvättar tills nötterna inte glänser, tills dom helt enkelt är urtvättade. upp till 8 gånger återanvänder jag mina hela nötter.
    i diskmaskinen återanvänder jag dom c.a 4-5 gånger.
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Smultron ett

    Jag har upptäckt nu när jag köpt en egen tvättmaskin att nötterna räcker längre. iom att jag tvättar tvättar efter varandra samma dag, då torkar inte nötterna ut emellan.

    förrut tvättade jag en gång med nötterna och sen torkade dem och sen tvättade jag igen, och de torkade, osv. då varade de i ca 3 tvättar.

    Men nu. om jag tvättar med dem tvätt efter tvätt samma dag. så varar de mycket längre. De skummar bra mycket bättre om de är mjuka och ljusbruna. så kanske jag nu kan tvätta ca 5gg med nötterna.

    Bara lite jag har filosoferat på. Jag har inte gjort några vetenskapliga tester hehe

  • trollbottom

    hur förvarar ni nötterna efter dom är använda. Jag har lagt dom i en burk och dom torkar då inte ut. Jag har använt vissa nötter till mer än tio tvättar

  • Pilea
    trollbottom skrev 2008-03-19 11:38:50 följande:
    hur förvarar ni nötterna efter dom är använda. Jag har lagt dom i en burk och dom torkar då inte ut. Jag har använt vissa nötter till mer än tio tvättar
    Jag trodde att de skulle torka mellan varje tvätt, möglar de inte annars?
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!