• rallarrosen

    Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

    Jag tror inte att det är så många som "fastnar" i IVF-karusellen, och inte heller så många som gör jättejättemånga IVF-försök. Det låter på många här som om det är så. De flesta gör några få försök. En del lyckas tack och lov. Men de som inte lyckas, som bara provat. Och de som väljer bort både IVF och adoption men säger sig ha stark barnlängtan?
    Att så många av dessa inte väljer att adoptera har jag svårt att förstå, har inga såna runtom mig och har inte hört deras skäl. Jag är nyfiken på hur de tänker det tänker jag inte hymla om.

    Jag kan tänka mig;

    Att de inte känner nån adopterad/adopterare och därför känns det främmande.

    Att de inte tror sig klara en utredning. De tror man ska vara helt perfekt för att adoptera.

    Att de inte vill sticka ut, de vill "vara som alla andra".

    De tror på massmedias dåliga bild av hur det går för adopterade.

    De tror att det kostar mer än vad det gör/ eller de har inte råd.

    De tror inte på internationell adoption som sådan. Typ - man ska inte ta barn från deras ursprungskultur.

  • Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
  • Fru hemlig

    Större delen av befolkningnen i Etiopien är kristna. Men du har rätt kultur är inlärt inget man föds med.


    Raspberry81 skrev 2008-05-06 11:06:47 följande:
    Men är verkligen kultur sammanhängande med ursprung alla gånger? Finns ju massor av invandrare som tar till sig de svenska traditionerna. Vi tex firar jul den 24+ natten till den 25 (puh jobbigt), men vi vill ta del av alla kulturer inblandat i vårt förhållande.Jag skulle nog säga att religion och traditioner kan hänga ihop och oftast gör de ju det, men de behöver inte. Men kultur och ursprung när man är adopterad som 1-åring. Nej jag ser inte sammanhanget. Adoptivbarnen växer tex även upp med den religionen adoptivföräldrarna har, inte den som är majoritet i födelselandet. Etiopien är väl muslimskt land till exempel. Men etiopiska adoptivbarnen här är nog i genomsnitt kristna eller ateister. Vi är inne på sydamerika just pga att min man kan språket osv. Men vad är det som säger att ett vietnamesiskt adoptivbarn inte kan prata spanska med oss? Vi föredrar faktiskt det förstnämnda (sydamerika)eftersom det gynnar adoptivbarnet. Men det jag försöker säga är att man behöver inte dra paralleller. Det är väl det som är fint med att världsbilden krymper. Att vi kan älska & umgås oavsett av ursprung, kultur, språk och religion? marina 81 skrev 2008-05-05 04:17:22 följande:
  • Raspberry81

    Jaha! alltid lär man sig nåt nytt.

    Tänkte nog att afrikas horn är muslimskt. Men kanske bara somalia som majoriteten är muslimer? Aja i vilket fall som helst fattar ni.

  • Ethi

    Nu blir det super-OT men... Raspberry81, du har inte så fel egentligen, samtidigt som Fru hemlig har rätt hon med Afrikas horn består av Etiopien, Eritrea, Djibouti och Somalia. Av dessa är Djibouti och Somalia muslimska länder. Etiopien och Eritrea är kristna och tillhör dessutom världens äldsta kristna länder (sedan 300-talet)  men med knapp majoritet. Islam är en stark religion även i dessa länder och det är inte långt ifrån hälften som är muslimer. Så totalt sett finns det helt klart flest muslimer på Afrikas horn, samtidigt som Fru hemlig har helt rätt i att Etiopien är ett kristet land. Men med tanke på vad stark Islam ändå är så vet man ju egentligen inte vilken religion som just ens barn fötts till. Det är nästan lika stor sannolikhet för att det är fött till muslim som kristen. Fast när man är i Etiopien så känns det inte som att det spelar någon roll ändå. Etiopien är väl ett av de få länder där religionerna är nästan lika stora och ändå inte i luven på varandra, utan existerar sida vid sida.

    Som kuriosa kan jag berätta att vi nere i Etiopien träffade ett par unga, engagerade kvinnor som var där nere för att "åka ut i byarna och berätta om Jesus". Jag bara tittade dumt på dem och försökte få ihop och sen kom det... "Fast de visste redan om Jesus, så vi hjälper dem mest i deras dagliga arbete" och då fick jag bita mig i läppen för att inte börja fnissa. Ska man åka ut i det mörkaste Afrika idag för att berätta om Jesus så tror jag inte att man direkt ska välja Etiopien... Men vad vet jag. Någon anledning till att Etiopien är så populärt ur missionsperspektiv måste det ju finnas. Det kanske är för att hålla Islam stången ändå?

    Det är faktiskt superintressant och religionshistoriskt sett är Etiopien ett otroligt rikt land med massor med gamla kyrkor (bl a uthuggna direkt ur bergen) och gammal historia. Här kommer ett klipp ur en broschyr vi fått om Etiopien från AC:

    "Enligt sägnen grundade Noas


    sonson ett rike i Axum (nuvarande Tigray) som


    varade i 1000 år. Axum var ett stort och betydelsefullt


    land, det sträckte sig över stora delar av det


    nuvarande Etiopien, Eritrea och Jemen. Axum blev


    kristet redan på 300-talet och allt sedan dess har


    kyrkan haft stor politisk makt i Etiopien. Landet


    har idag världens äldsta kristna kyrka. Den ortodoxa


    kyrkan har varit statsreligion ända tills slutet


    på 1990-talet, då stat och kyrka skildes åt. Under


    senare år har islam brett ut sig på kristendomens


    bekostnad. Idag är ungefär hälften av etiopierna


    muslimer, hälften är kristna. Den evangeliska kyrkan


    som introducerades av missionärerna, får allt


    fler anhängare."

  • Cianna

    Jag tycker det finns en logik i den marina 81 säger. När man väljer land funderar man på med vilket man kan tänka sig att identifiera sig med. Jag känner invandrare som adopterat och de har valt sitt eget hemland eller sin egen kontinent.
    Är man rom tycker jag därför att det inte är så konstigt att man vill hjälpa ett romskt barn (familj).

  • Underbara ungar

    Jag tror att folk väljer bort adoption pga:

    Pengarna - det är dyrt.
    Känslorna - vill inte "sticka" ut med ett tex svart eller asiatiskt barn.
    Utredningen - att inte duga som föräldrar o synas ända in i skarvarna.

    Detta är alltså vad jag tror. Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för detta.


    Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Raspberry81

    Ethi: Intressant info!

    Tänkte vidare på det här med hiv-spridningen i afrika. De säger (vet inte om ngn annan hört det?) att länderna där muslim är majoritet har väldigt lite hiv-smitta i jämförelse med de andra länderna. Ngt som även är intressant är att Indien är bland de länder i världen som har störst hiv-smittade. Vad det beror på att antalet hiv-smittade i muslimska länder är länder vet jag inte. En sak jag kan tänka mig är att färre testar sig, men annars kan ju en anledning vara att de "kräver" sex av sina fruar (ngt som faktiskt var detsamma i sverige enligt lagen ända fram till 60-talet). På det viset besöker färre män prostituerade och håller sig till en sexpartner. MEN det är fruktansvärd situation för kvinnorna. Ngt som är väldigt intressant i allt detta är då Etiopien. Eftersom som ethi skriver etiopien är till hälften muslimskt borde det vara färre som adopterar bort barn (och som blir utomäktenskapligt gravida). Ska man tolka det som att den kristna delen av befolkningen adopterar bort flest barn, som att det visst sprids hiv i samma takt som i andra afrikanska länder fast mörkertalet är större, som att prostituerade är lika utbrett i muslimska länder? Intressant var programmet om Irans stora antal prostituerade till exempel. Nu blev dehär VÄLDIGT OT. Men jag tycker inte man kan låta bli att fundera över världsläget när man adopterar. Fast jag snurrar in mig lite mer rejält

  • rallarrosen

    Fortsättning OT
    Jag tror att de kristna kräver sex av sina fruar i lika hög grad som de muslimska, tror det är mer kulturellt betingat, att leta efter citat ur både koranen och bibeln som gynnar den i maktställning. Och även om koranen inte tillåter adoption så tas föräldralösa barn om hand av t ex släktingar, men de tas inte upp som egna barn (bla för att inte syskon ska kunna gifta sig), de behåller sitt namn och ärver inte vårdnadshavarna på samma sätt.
    Vad gäller HIV-spridning så har det kanske samband med hur öppet samhället är, hur rörlig befolkningen är och om prostitution är tillåtet/vanligt, oavsett religion.

  • Cerdrica
    Cianna skrev 2008-05-07 14:04:59 följande:
    Jag tycker det finns en logik i den marina 81 säger. När man väljer land funderar man på med vilket man kan tänka sig att identifiera sig med. Jag känner invandrare som adopterat och de har valt sitt eget hemland eller sin egen kontinent. Är man rom tycker jag därför att det inte är så konstigt att man vill hjälpa ett romskt barn (familj).
    Fast man adopterar inte för att hjälpa ett barn utan för att man vill bli förälder.

    OT betyder off topic, alltså att man svävat ut från ämnet.
Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?