• Tjinnill

    Hård i magen av banan?

    Min 4½månaders son älskar banan, han vräker i sig en banan åt gången.. Blir väl överlag en halv banan per dag. Han har ätit banan i ca 1 v nu och hans avföring var lite hård.
    Kan man bli hård i magen av banan?

    Övrig äter han ersättning. Baby Semp Plus och har smakat morotspuré i veckan..
    Men de 2 senaste dagarna (sen han bajsade sist) har han ätit mestadels banan..

    Fundersam

  • Svar på tråden Hård i magen av banan?
  • raspberryrevolution

    Ja en del blir lösa i magen en del blir hårda i magen av banan...

  • Tudde

    Vår dotter är idag 18 månader. Hon har alltid blivit jätte hård i magen när hon ätit banan.. Så numera ger vi henne bara det om hon har lös avföring. Tyvärr.. för hon älskar banan, men det är inte kul med bajs-problem :/

  • tusse74

    Jag har läst:
    grön=hård
    brun=lös i magen

    Vet inte om det stämmer

  • lia76

    Är bananen lite omogen/mot det mogna hållet så blir de lätt hårda i magen.
    Är bananen däremot mer åt det övermogna hållet så ger det motsatt efekt, dvs de blir lös i magen.


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • raspberryrevolution

    ställde frågan om vilka frukter/bär som är lösande vs stoppande och om gröna vs bruna bananer till experterna på growingpeople och fick detta svaret:

    Stoppande är äpple, särskilt rårivet, morot - särskilt mos, blåbär,
    särskilt blåbärsavkok på torkade blåbär, majs -mos, ris - särskilt
    risavkok.
    Lösande är : plommon, päron, katrinplommon, fikon, fikonpuré, dadlar,

    Både ock - banan - en del säger sig bli förstoppade andra får diarré de flesta varken eller.Gröna eller ej vet jag ej om det har betydelse.
    Med vänlig hälsning
    Growingpeople experten

  • Mollan

    Jag har också hört att omogen banan är stoppande och brun banan är lösande. Jag har dock aldrig märkt någon skillnad på mina barn.

  • Tjinnill

    Men om dom inte verkar spec bekymmrade då dom bajsar så är det väl ingen större fara ?? Eller?
    Ska tänka på att inte ge för mkt banan dock!

Svar på tråden Hård i magen av banan?