• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • LadyCharlotte

    Hej hopp

    Smiter in här

    Behöver lite hjälp. Vet inte var jag ska börja.
    Nu är det snart dax att börja ta tag i detta med flytt till USA. VAR ska man börja nysta???
    Det verkar så krångligt, svårt, omöjligt och dyrt.

    Har amerikansk pojkvän som jag har en liten son tillsammans med.
    Med oss ska även mina hundar.

    Vart vänder jag mig?Var börjar jag? Vad behöver jag göra?

    Mvh C

  • Wagram
    LadyCharlotte skrev 2011-02-23 14:20:01 följande:
    Hej hopp

    Smiter in här

    Behöver lite hjälp. Vet inte var jag ska börja.
    Nu är det snart dax att börja ta tag i detta med flytt till USA. VAR ska man börja nysta???
    Det verkar så krångligt, svårt, omöjligt och dyrt.

    Har amerikansk pojkvän som jag har en liten son tillsammans med.
    Med oss ska även mina hundar.

    Vart vänder jag mig?Var börjar jag? Vad behöver jag göra?

    Mvh C
    Börja med att gifta dig (nej, jag skämtar inte). Om ni inte är gifta eller åtminstone förlovade med planer att gifta er inom sex månader blir det väldigt svårt för dig att flytta dit. Kontakta amerikanska konsulatet för information om visum, uppehållstillstånd, veterinärbestämmelser osv. Börja förresten med att kolla på deras hemsida, där finns säkert mycket information att börja med.
  • missgambia

    Är det lättare att åka med fiancee visa eller som gift? Hur lång tid måste man vänta på att få åka? Man vill ju inte gärna behöva sitta och vänta i ett år.

  • Wagram
    missgambia skrev 2011-02-23 15:26:49 följande:
    Är det lättare att åka med fiancee visa eller som gift? Hur lång tid måste man vänta på att få åka? Man vill ju inte gärna behöva sitta och vänta i ett år.
    Jag är inte helt hundra, men rent logiskt borde det vara lättare om man redan är gift, för då är det ju inga tveksamheter. En förlovning kan man ju alltid slå upp, så det kanske de anser som mindre säkert att man verkligen har för avsikt att leva tillsammans.
  • evaoregon
    LadyCharlotte skrev 2011-02-23 14:20:01 följande:
    Hej hopp

    Smiter in här

    Behöver lite hjälp. Vet inte var jag ska börja.
    Nu är det snart dax att börja ta tag i detta med flytt till USA. VAR ska man börja nysta???
    Det verkar så krångligt, svårt, omöjligt och dyrt.

    Har amerikansk pojkvän som jag har en liten son tillsammans med.
    Med oss ska även mina hundar.

    Vart vänder jag mig?Var börjar jag? Vad behöver jag göra?

    Mvh C
    Läs först på om hur det funkar.  Hundarna är lätta att ta över.  Vi tog medd vår hund till USA och det var inte särskilt krångligt.  Att ni redan har barn tillsammans kan nog visa på att förhållandet är seriöst, men för att få green card så är det dags att ni gifter er!

    www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.eb1d4c2a3e5b9ac89243c6a7543f6d1a/&vgnextchannel=1d383e4d77d73210VgnVCM100000082ca60aRCRD
  • evaoregon
    LadyCharlotte skrev 2011-02-23 14:20:01 följande:
    Hej hopp

    Smiter in här

    Behöver lite hjälp. Vet inte var jag ska börja.
    Nu är det snart dax att börja ta tag i detta med flytt till USA. VAR ska man börja nysta???
    Det verkar så krångligt, svårt, omöjligt och dyrt.

    Har amerikansk pojkvän som jag har en liten son tillsammans med.
    Med oss ska även mina hundar.

    Vart vänder jag mig?Var börjar jag? Vad behöver jag göra?

    Mvh C
    Räkna också med att om du nu flyttar till USA med barnet så kommer du att få stanna där permanent.  Det kan vara värt att tänka på.  Om man är gift med en amerikan, har barn tillsammans och bor i USA så är det oftast oehört svårt att få ta med sig barnet till Sverige och bo där.  Så även om man skiljer sig så kan det bli så att man får fortsätta att bo i USA som skild för att få träffa barnet.  Att flytta till Sverige och lämna kvar barnet/barnen med pappan i USA är i alla fall inget som jag skulle göra.  Jag vill baraa nämna det eftersom jag känner till mer än en kvinna som hamnat i den situationen.
  • Hannaliten
    evaoregon skrev 2011-02-23 15:42:52 följande:
    Räkna också med att om du nu flyttar till USA med barnet så kommer du att få stanna där permanent.  Det kan vara värt att tänka på.  Om man är gift med en amerikan, har barn tillsammans och bor i USA så är det oftast oehört svårt att få ta med sig barnet till Sverige och bo där.  Så även om man skiljer sig så kan det bli så att man får fortsätta att bo i USA som skild för att få träffa barnet.  Att flytta till Sverige och lämna kvar barnet/barnen med pappan i USA är i alla fall inget som jag skulle göra.  Jag vill baraa nämna det eftersom jag känner till mer än en kvinna som hamnat i den situationen.
    Håller med dig! Jag skiljde mig här med barn inblandat och att åka hem fanns inte i min värld. Jag gjorde vad som helst för att stanna, fastän det medförde höga CSN skulder (gick vidare på universitetet) och annat. Man lämnar inte sina barn!
  • jlhm
    Hannaliten skrev 2011-02-16 22:59:02 följande:
    Jag testades och lungröntgades när jag skulle ha mitt F1-visum 1999. Sen när jag ansökte om GC fick jag testas igen.
    Jag behövde inte lungröntgas när jag gjorde min läkarundersökning i USA för GC (2002). Det räckte också med de svenska vaccinations korten jag hade från födseln för att bevisa att jag hade de vaccinationer som GC kräver.
  • Hannaliten
    jlhm skrev 2011-02-25 04:46:29 följande:
    Jag behövde inte lungröntgas när jag gjorde min läkarundersökning i USA för GC (2002). Det räckte också med de svenska vaccinations korten jag hade från födseln för att bevisa att jag hade de vaccinationer som GC kräver.
    Nej, när jag gjorde GC undersökningen behövde jag inte heller röntgas och mina vaccinationskort räckte också.
  • Afrodisiac

    Är så fruktansvärt avundsjuk på alla er som bor i staterna. Detta har varit min dröm sen jag var runt 13 år. Att det ska behöva vara så svårt att få möjligheter att bo där...

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA