• Flytning

    Hur är det att jobba som personlig assistent?

    Jag satte den här tråden i detta rum för att jag verkligen vill vara anonym så att inte min arbetsgivare ser det här.

    Jag kanske ska få jobb som personlig assistent åt en kvinna i min ålder som är förståndshandikappad och jag känner mig lite splittrad om jag ska ta jobbet eller inte.
    Tjänsten är fast och det är väl det som är det positiva. Jag behöver verkligen ett jobb men det finns ju ett alternativ för mig och det är att jobba som timvikarie på ett äldreboende.
    Hur är en människa som är förståndshandikappad?
    Äldreboendet är nog roligare kanske eftersom jag där kommer att få träffa lite andra människor men å andra sidan är det ju inget vidare att bara vara timmis.
    Hjälp mig att välja...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-06 16:39
    ops, nu blev jag visst inte anonym ändå...

  • Svar på tråden Hur är det att jobba som personlig assistent?
  • Anonym (jjoo)
    Flytning skrev 2008-08-07 10:26:29 följande:
    Fast å andra sidan blir det nog allt som allt mycket roligare för brukaren om man blir vänner.
    Du som PA ska inte ens berätta vart du bor, knappt ens vad du heter i efternamn, inte heller om du har barn...brukaren har ingen nytta av att veta nåt om dig! Du ska bara vara där när brukaren behöver din hjälp, om inte ska du gå å "gömma" dig.
  • squipp

    Men herregud det är handikappade människor vi pratar om.
    Som kanske inte har så mycket socialt liv runt omkring.
    Att som PA finnas tillhands både fysiskt och mentalt är VIKTIGT.
    Livet är inte svart och vitt ju.
    En PA som trivs på jobbet trivs med sin brukare och det är fullkomligt naturligt att när kemin funkar så blir det mer vänskapligt.

    Naturligtvis finns det gränser för ens integritet osv. men det är upp till brukare, PA och förmedling att sätta dom SJÄLVA!

  • Anonym (Sten)
    squipp skrev 2008-08-07 10:35:20 följande:
    Men herregud det är handikappade människor vi pratar om.Som kanske inte har så mycket socialt liv runt omkring.Att som PA finnas tillhands både fysiskt och mentalt är VIKTIGT.Livet är inte svart och vitt ju.En PA som trivs på jobbet trivs med sin brukare och det är fullkomligt naturligt att när kemin funkar så blir det mer vänskapligt.Naturligtvis finns det gränser för ens integritet osv. men det är upp till brukare, PA och förmedling att sätta dom SJÄLVA!
    Men det är skillnad på att vara privat och personlig! Det är särskilt viktigt när man jobbar med funktionshindrade. Tänk, vilken otjänst du gör din brukare om du blir "bästis" med den, och sedan plöstligt slutar där. Självklart är gränssättningen upp till var och en, men jag har då aldrig blivit "bästis" med mina brukare - men vi har kommit väldigt bra överrens ändå.
  • Flytning

    Anonym (Sten) skrev 2008-08-07 10:37:39 följande:


    Men det är skillnad på att vara privat och personlig! Det är särskilt viktigt när man jobbar med funktionshindrade. Tänk, vilken otjänst du gör din brukare om du blir "bästis" med den, och sedan plöstligt slutar där. Självklart är gränssättningen upp till var och en, men jag har då aldrig blivit "bästis" med mina brukare - men vi har kommit väldigt bra överrens ändå.
    Fast jag tycker ändå att resonemanget är lite konstigt... Ungefär som att man inte ska skaffa några kompisar pga att det finns en risk att förlora dom.
  • Anonym (utan utbi.)

    jag har en bror med autism och hans assistenter får absolut inte bli bästa vän med honom för då blir det ren katastrof om den personen slutar eller är sjuk eller pappledig eller vad det nu är som händer.. man ska faktiskt tänka på kunden och inte på vad som är bästa arbetsförhållandet du är personens armar och ben och hjälper till med det som behövs

  • Anonym (jjoo)
    squipp skrev 2008-08-07 10:35:20 följande:
    Men herregud det är handikappade människor vi pratar om.Som kanske inte har så mycket socialt liv runt omkring.Att som PA finnas tillhands både fysiskt och mentalt är VIKTIGT.Livet är inte svart och vitt ju.En PA som trivs på jobbet trivs med sin brukare och det är fullkomligt naturligt att när kemin funkar så blir det mer vänskapligt.Naturligtvis finns det gränser för ens integritet osv. men det är upp till brukare, PA och förmedling att sätta dom SJÄLVA!
    Om den förmedlingen du jobbar för uppmuntrar det du skriver så är de en dålig fömedling. I allt du skriver hur man ska vara som PA är fel!
  • Anonym (jjoo)

    Anonym (Sten) skrev 2008-08-07 10:37:39 följande:


    Men det är skillnad på att vara privat och personlig! Det är särskilt viktigt när man jobbar med funktionshindrade. Tänk, vilken otjänst du gör din brukare om du blir "bästis" med den, och sedan plöstligt slutar där. Självklart är gränssättningen upp till var och en, men jag har då aldrig blivit "bästis" med mina brukare - men vi har kommit väldigt bra överrens ändå.
    INSTÄMMER!
  • Anonym (jjoo)
    Flytning skrev 2008-08-07 10:41:31 följande:
    Fast jag tycker ändå att resonemanget är lite konstigt... Ungefär som att man inte ska skaffa några kompisar pga att det finns en risk att förlora dom.
    Men du som inte ens har jobbat som PA kan väl inte kan väl inte veta hur man ska jobba som PA, de är nåt som jag hoppas alla får lära sig inför yrket!
  • Anonym (jjoo)

    Anonym (utan utbi.) skrev 2008-08-07 10:42:01 följande:


    jag har en bror med autism och hans assistenter får absolut inte bli bästa vän med honom för då blir det ren katastrof om den personen slutar eller är sjuk eller pappledig eller vad det nu är som händer.. man ska faktiskt tänka på kunden och inte på vad som är bästa arbetsförhållandet du är personens armar och ben och hjälper till med det som behövs
    Alldeles rätt! Lyssa till en som är anhörig och vet istället då!
  • sallybuse

    Jag har jobbat hos min brukare i ca 10 år.Och de är det bästa jobbet jag haft.Och jag 49 år.Och vi trivs mycket bra tillsammans.Och han kan visst få en kram ibland när han behöver.Han behöver ju också lite närhet.Och man kan väl bli kompis med sin brukare tycker jag.Man är ju där ofta så han blir ju en del av ens liv.Och har jag semester 1 månad så saknar jag han.Det är ett mycket bra jobb om kemin stämmer annars kan de bli hemskt.Han har haft assar som har varit där innan men dom har varit där ca 2 veckor sen orkar dom inte mer.Han är en mycket trevlig man och envis.Men de är jag med.Så ibland så kan de skära sig.Men vi brukar fixa de tillsammans.Och vi blir vänner igen.Som sagt var ett mycket bra jobb.

Svar på tråden Hur är det att jobba som personlig assistent?