• Flytning

    Hur är det att jobba som personlig assistent?

    Jag satte den här tråden i detta rum för att jag verkligen vill vara anonym så att inte min arbetsgivare ser det här.

    Jag kanske ska få jobb som personlig assistent åt en kvinna i min ålder som är förståndshandikappad och jag känner mig lite splittrad om jag ska ta jobbet eller inte.
    Tjänsten är fast och det är väl det som är det positiva. Jag behöver verkligen ett jobb men det finns ju ett alternativ för mig och det är att jobba som timvikarie på ett äldreboende.
    Hur är en människa som är förståndshandikappad?
    Äldreboendet är nog roligare kanske eftersom jag där kommer att få träffa lite andra människor men å andra sidan är det ju inget vidare att bara vara timmis.
    Hjälp mig att välja...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-06 16:39
    ops, nu blev jag visst inte anonym ändå...

  • Svar på tråden Hur är det att jobba som personlig assistent?
  • squipp

    Anonym (kommunal) skrev 2008-08-07 12:01:20 följande:


    Nej det är ingen avundsjuka.Det är en sak att sitta med vid bordet när brukaren äter.Men det är något helt annat när du själv sitter med och också äter. Sen om det är tal om bara handikappade så är ju det också skillnad. Det finns ju de med lättare handikapp som bara får hjälp med matvärmning. Skall då ingen sitta med då de äter också då? Var går gränsen??? Är det synd om handikappade då menar du? Än om en frisk människa som lever utan något socialliv pga annat?
    Det är ju just att det är så olika på olika situationer jag menar och har sagt hela tiden!!!
    En viss gräns hos en viss brukare går inte alltid jämföra med hos en annan.

    Ja det är synd om handikappade på ett helt annat sätt än "friska" människor.
    Men som jag skrev förut också, allt är inte svart eller vitt.
    Det finns de som kan leva som "friska" men ändå inte helt hundra om du förstår vad jag menar. De har då inte samma förutsättning som friska heller.
    Men det var ju inte extrema fall som var poängen i det jag skrev.
  • squipp

    Anonym (kommunal) skrev 2008-08-07 12:03:13 följande:


    Ja men det tar ju ändå ett tag att bygga upp en relation. Är den då bra så kanske brukaren sörjer denne innan den kan låta någon ny ersättas.
    Kanske det och kanske si och kanske så.
    Varför försöker du hitta någon väg att säga att jag har fel?
    Det är INTE så i de fall som jag vet om.
    Men oavsett livssituation, relation arbete/privat, så är det ju alltid trist när man kommit bra överens och sedan måste bryta upp av olika orsaker.
    Men thats life......
    Kan en viss brukare inte hantera det ja då är det ju ett problem...men som sagt, har inte varit med om det.
    Bättre ha så kul som möjligt... så länger man lever liksom än att hänga läpp över att en viss PA inte jobbar längre.
  • squipp

    Anonym (jjoo) skrev 2008-08-07 12:15:26 följande:


    Men om du har en brukare som KAN skaffa egna kontakter och ha ett soclialt liv percis som du har, med din hjälp skulle du då inte vilja de? så att du i slutändan bara är brukarens armar och ben.
    Du jag har aldrig motsatt mig den filosofin eller dina argument om det. Jag tycker det självklart är helt OK! Och som sagts flera ggr nu, situationsanpassat.

    Det jag tyckte till om att det inte ALLTID är och ALLTID SKA vara på ett visst sätt.
  • Anonym (utan utbi.)

    Anonym (jjoo) skrev 2008-08-07 11:17:46 följande:


    Anonym (utan utbi.) skrev 2008-08-07 11:15:04 följande:
    Ja jag känner till alltför många som slutar för att dom blir så tighta, de är olyckligt att de ska behöva gå så lånht.
    men oftast så måste man bestämma det själv.. sen tror jag att får man tillräckligt med info. innan så vet man allt sånt här.. jag jobbar på ett privat företag och hade jätte bra info. så jag känner mig rätt säker när jag började jobba.. och sen så är jag uppvuxen med 3 funktionshindrade bröder en är död idag men en med ADHD lätt utv.störning och ms, en annan med autism lätt utv.störning och min yngsta bror hade downs syndrom
  • Anonym (assistent)

    Äsch, att jobba som assistent hos en brukare går ju inte att jämföra med att jobba hos en annan.

    En vän till mej jobbar hos en kvinna som haft en stroke. Kvinnan är klar i knoppen men behöver hjälp med praktiska sysslor. Hon har en stor familj runt omkring sej, man, barn, vänner, djur osv. Min vän har en "ytlig" och ganska strikt arbetsrelation till denna brukaren. Hon finns där men ska helst inte märkas .

    Själv jobbar jag som assistent till en ung kille som är
    utvecklingsstörd samt har mindre fysiska handikapp. Vi har ett mycket mer nära förhållande eftersom arbetet ser helt annorlunda ut. Vi är inte bara hans armar och ben utan även hans mentala och fysiska "drivmotor".

    Vårt jobb är att aktivera och stimulera honom så mycket som möjligt vilket innebär att vi tar ut honom och fiskar, fikar, går på badhuset, kör radiostyrda bilar, spelar paintball, shoppar osv.

    Lite svårt att inte bli vän med en männska man åker och fiskar med tre gånger i veckan och sitter tillsammans i en liten eka .

    Jag älskar verkligen mitt jobb och lönen är inte heller dålig. Vi tjänar 122 kr/timme + OB och har jättebra arbetsvillkor.

  • Anonym (utan utbi.)
    squipp skrev 2008-08-07 11:19:03 följande:
    Anonym (utan utbi.) skrev 2008-08-07 11:15:04 följande:
    Min erfarenhet är helt tvärtom.Där de som håller långt avstånd till brukaren, jobbar mindre, engagerar sig mindre, mer benägna att vara giriga när det gäller scheman m.m., mindre empati både mot brukare, anhöriga och medarbetare, klagar mer på cheferna och allmänt mer griniga gnällspikar. Och det är de som slutar först, går vidare, eller bara hade PA tillfälligt för att göra nåt annat senare.Men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet så det kan ju vara bara på dessa ställen
    jag håller med dig till en viss del men inte helt.. men jag pratar inte att hålla helt avstånd och vara helt borta inte vara som en robot för det funkar inte och inte heller vara grinig.. utan jag pratar mest om att få för nära relation och då pratar jag inte heller om att ha bra realtion men att det blir för tighta så det ringer till sina PA när det är lediga semestrar attd et aldrig får vara i fred.. hoppas du förstår vad jag menar
  • Anonym (assistent)

    P.s Brukaren jag jobbar hos bor i egen lägenhet och har ett oerhört litet kontaktnät. Hans enda familj är mamman och hon har inte möjlighet att umgås med honom regelbundet. Inga direkta vänner förutom kamraterna på Dagcenter. Är nog därför vi assistenter blir lite "närmare", vi är ju allt han har.

  • Anonym (utan utbi.)

    Anonym (assistent) skrev 2008-08-07 13:52:04 följande:


    Äsch, att jobba som assistent hos en brukare går ju inte att jämföra med att jobba hos en annan.En vän till mej jobbar hos en kvinna som haft en stroke. Kvinnan är klar i knoppen men behöver hjälp med praktiska sysslor. Hon har en stor familj runt omkring sej, man, barn, vänner, djur osv. Min vän har en "ytlig" och ganska strikt arbetsrelation till denna brukaren. Hon finns där men ska helst inte märkas .Själv jobbar jag som assistent till en ung kille som är utvecklingsstörd samt har mindre fysiska handikapp. Vi har ett mycket mer nära förhållande eftersom arbetet ser helt annorlunda ut. Vi är inte bara hans armar och ben utan även hans mentala och fysiska "drivmotor". Vårt jobb är att aktivera och stimulera honom så mycket som möjligt vilket innebär att vi tar ut honom och fiskar, fikar, går på badhuset, kör radiostyrda bilar, spelar paintball, shoppar osv.Lite svårt att inte bli vän med en männska man åker och fiskar med tre gånger i veckan och sitter tillsammans i en liten eka .Jag älskar verkligen mitt jobb och lönen är inte heller dålig. Vi tjänar 122 kr/timme + OB och har jättebra arbetsvillkor.
    våra jobb handlar om att kunna anpassa oss efter kundens behov och vad den behöver jag jobbat hos olika under några år.. och vissa gången hard et varit strikt och man har varit en i bakgrunden medans andra jag varit hos så ska man vara en i gänget det gäller att kunna anpassa sig enligt mig i allafall
  • Anonym

    Hur tycker ni att detta är:


    En av min brukares assistenter ser brukaren som sin syster hon aldrig fått alt, dotter.
    Pussar o kramar på henne hela tiden.
    Enligt mig är det inte hennes "jobb" det är föräldrarnas o anhörigas..

  • Anonym (utan utbi.)
    Anonym skrev 2008-08-07 14:29:48 följande:
    Hur tycker ni att detta är:
    En av min brukares assistenter ser brukaren som sin syster hon aldrig fått alt, dotter.Pussar o kramar på henne hela tiden.Enligt mig är det inte hennes "jobb" det är föräldrarnas o anhörigas..
    det är att gå för långt enligt mig.. man ska hålla lite distans
  • Anonym
    Anonym (utan utbi.) skrev 2008-08-07 14:41:54 följande:
    det är att gå för långt enligt mig.. man ska hålla lite distans
    Tack för de.. det är va vi alla andra PA tycker också..
    Han/hon är alldeles för personligt engagerad i brukarens liv vad gäller ALLT...
  • Anonym (utan utbi.)
    Anonym skrev 2008-08-07 14:49:01 följande:
    Tack för de.. det är va vi alla andra PA tycker också..Han/hon är alldeles för personligt engagerad i brukarens liv vad gäller ALLT...
    men då har det gått alldeles för långt och kan sluta illa för kunden om något händer.. sånt där oroar mig
  • Anonym (kommunal)

    Anonym (utan utbi.) skrev 2008-08-07 14:41:54 följande:


    det är att gå för långt enligt mig.. man ska hålla lite distans
    Det tycker jag har gått för långt.
  • Anonym

    har läst lite i tråden och heregud att man inte ska säga va man bor heter osv som vissa skriver

    Jag jobbar som Personlig assitent till en kvinna med MS kroppen fungerar inte men hjärnan fungerar som på vem som helst även talet vi pratar om allt mellan himmel & jord  Jag är hennes armar & ben men även en vän Även vän med hennes man och det fungerar kanon bra jag e inget ytlig människa av mig själv älskar att lyssna på andra & när de lyssnar på mig.Hade aldrig klarat att bara ha en ytligt kontakt då ska man ju inte jobba som PA utan som tex städa trappor i ett höghus utan mänslig kontakt MIN ÅSIKT

  • Anonym (jjoo)
    Anonym skrev 2008-08-07 20:39:40 följande:
    har läst lite i tråden och heregud att man inte ska säga va man bor heter osv som vissa skriverJag jobbar som Personlig assitent till en kvinna med MS kroppen fungerar inte men hjärnan fungerar som på vem som helst även talet vi pratar om allt mellan himmel & jord  Jag är hennes armar & ben men även en vänÄven vän med hennes man och det fungerar kanon bra jag e inget ytlig människa av mig själv älskar att lyssna på andra & när de lyssnar på mig.Hade aldrig klarat att bara ha en ytligt kontakt då ska man ju inte jobba som PA utan som tex städa trappor i ett höghus utan mänslig kontakt MIN ÅSIKT
    Till dig och flera: ni verkar inte ha förstått detta med att arbeta proffessionelt!

    Har ni fått gått några kurser nyligen? eller blivit informerade om nåt överhuvudtaget??
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-08-07 20:39:40 följande:
    har läst lite i tråden och heregud att man inte ska säga va man bor heter osv som vissa skriverJag jobbar som Personlig assitent till en kvinna med MS kroppen fungerar inte men hjärnan fungerar som på vem som helst även talet vi pratar om allt mellan himmel & jord  Jag är hennes armar & ben men även en vänÄven vän med hennes man och det fungerar kanon bra jag e inget ytlig människa av mig själv älskar att lyssna på andra & när de lyssnar på mig.Hade aldrig klarat att bara ha en ytligt kontakt då ska man ju inte jobba som PA utan som tex städa trappor i ett höghus utan mänslig kontakt MIN ÅSIKT
    på sista tiden har jag haft lite *sjukdomar* hemma  är ensamstående har varit inne på akuten mannen i familjen sa:Kan du Inte ordna barnvakt till dina övriga bar om du måste fara till akuten ring oss så kommer vi och passar dina barn så vi har en NÄRA relation och det passar oss bra alla e nöjda & glada känns som jag *har hittat hem* känslan kanske för att dom e i mina föräldrars ålder & jag blev utsläng hemigfrån som väldigt ung och har haft ett tufft liv
  • Anonym
    Anonym (jjoo) skrev 2008-08-07 20:43:02 följande:
    Till dig och flera: ni verkar inte ha förstått detta med att arbeta proffessionelt!Har ni fått gått några kurser nyligen? eller blivit informerade om nåt överhuvudtaget??
    men hos denna kvinnan som jag jobbar för hon och hennes man vill ha det så här liksom jag va e problemet då?
  • Anonym (kommunal)
    Anonym skrev 2008-08-07 20:44:47 följande:
    men hos denna kvinnan som jag jobbar för hon och hennes man vill ha det så här liksom jag va e problemet då?
    Vad händer om ni blir osams på grund av något som är mer personligt? Enligt det vi har fått info om skall det inte tas disskusioner som inte har med arbetssättet att göra, och har ni en tight relation antar jag att sådant kan uppstå. Och då är ju privatlivet inte ditt jobb, alltså inga diskussioner...

    Om dom/du saknar pengar? Lånar du ut alt. lånar du ifrån dom då... Då vänner och familj brukar kunna låna av varandra så är ju det helt förbjudet på en arbetsplats att skifta pengar mellan PA och brukare...

    Om du blir långtidssjukskriven? Kommer du på besök som vän eller som kollega till andra...

    Om någon fyller år, byter ni gåvor då? Enligt bestämmelser i vår kommun få detta inte ske.. Gör ni det ändå för att ni tycker att det har ju ingen annan med att göra.. I såna fall... hur är det med övriga kollegor. Har de samma rellationer som ni? Eller ska dom känna sig tvungna att ge dom med fast än de inte får, bara för att inte bli bort sollade som snåla...

    Är du då en PA eller familjemedlem?
  • Anonym
    Anonym (kommunal) skrev 2008-08-09 12:45:25 följande:
    Vad händer om ni blir osams på grund av något som är mer personligt? Enligt det vi har fått info om skall det inte tas disskusioner som inte har med arbetssättet att göra, och har ni en tight relation antar jag att sådant kan uppstå. Och då är ju privatlivet inte ditt jobb, alltså inga diskussioner...Om dom/du saknar pengar? Lånar du ut alt. lånar du ifrån dom då... Då vänner och familj brukar kunna låna av varandra så är ju det helt förbjudet på en arbetsplats att skifta pengar mellan PA och brukare...Om du blir långtidssjukskriven? Kommer du på besök som vän eller som kollega till andra...Om någon fyller år, byter ni gåvor då? Enligt bestämmelser i vår kommun få detta inte ske.. Gör ni det ändå för att ni tycker att det har ju ingen annan med att göra.. I såna fall... hur är det med övriga kollegor. Har de samma rellationer som ni? Eller ska dom känna sig tvungna att ge dom med fast än de inte får, bara för att inte bli bort sollade som snåla...Är du då en PA eller familjemedlem?

    vi har aldrig blivit osams än iaf,  inga problem me *andra PA* då  det e bara jag som e utomstående på jobbet  dom har 2 till som e PA men dom e familjemedlemar + hennes man e oxå PM


    har aldrig varit sjukskriven så vet inte hur de blir om de skulle hända

Svar på tråden Hur är det att jobba som personlig assistent?