• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Zemcia
    Angelx skrev 2008-11-08 08:35:24 följande:
    Klart att var och en ska få tycka vad den vill...absolut. Klart att Mia gjorde rätt då hon tog sina barn från honom, barn ska inte behöva bli vittne till misshandel oavsett. För att spekulera vidare lite kan man ju undrar varför Osama och dottern inte har någon kontakt idag? Om det nu är så att han aldrig varit ett hot mot dottern(enligt vissa)varför tar hon inte upp kontakten med sin pappa då? När hon hade det jättesvårt, varför kontaktade hon inte sin pappa då? För om någon så måste ju hon verkligen veta varför! Lite mer att spekulera i kanske, vad anser ni?
    därför att om mia har berättt "lögner" (om det nu är lögner) för sin dotter så tror hon ju på sin mamma, hon har ju blivit matad med detta sen barnsben. Ett väldigt vanligt problem bland såna här fall faktiskt.
  • Zemcia
    Angelx skrev 2008-11-08 11:46:49 följande:
    En liten funderare till........Varför försöker Osama inte själv leta upp sin dotter? Han har väl inga problem att komma in i USA där hon troligtvis befinner sig, USA är ju i och för sig stort men trägen vinner ju alltid så jag förstår inte att man som Pappa kan låta bli att försöka hitta sin dotter, förstår ni?
    Ok, hur många såna här fall har du haft i din närhet mer än vad du läst om i böcker? Än en gång ett typexempel på ett anklagas för misshandel-fall. Han är rädd att hon kommer dra igen eller att hon kommer ringa den amerikanska snuten på honom.
    Kämpa för sin dotter? Vilken dotter, de känner inte varandra? Hur hade dottern reagerat om han bara stövla in i hennes liv?
  • Zemcia

    Bei Bei skrev 2008-11-08 08:21:31 följande:


    Nu blir jag ARG. Monica skriver i sin blogg " Till debattörerna på Familjeliv. Jag tar bort inslag i bloggen när jag tycker de har gjort sitt. Speciellt som det bara rör mina egna inlägg. Någon som har problem med det?" Ja, det blir väldigt svårt att veta vem som skrev vad och vad som diskuterades. Hela bloggen blir grötig och rörig och det är svårt att bena ut vad som diskuteras egentligen. Här svarar hon på en blogg-kommentar: "Du har en väldig poäng i ditt resonemang. Det finns väldigt mycket rasism i Gömda och i Mias uttalanden överhuvud taget. " Rasism i Gömda? VA??? Om jag inte minns fel så hade "Mia" i boken många utländska vänner och många olika fester med mat från olika länder. Jag har verkligen inte känt någon gång att boken riktat sig mot en viss kultur eller ett folkslag. Det finns män och kvinnor som slår sina parners överallt i världen. Det har ingenting med hudfärgen att göra. Känns så uttjatat att skylla på rasism i detta fallet. Känns som ett argument man tar till för att de stora argumenten brister!
    KLART det finns rasism i boken, rättsväsendet agerade ju utefter att osama var utlänning som slår en svensk kvinna! Hela stödet hon fick, fick hon för att hon var svensk och han utlänning.
  • Angelx

    Har varit inne på bloggen och läst lite (MA:s blogg alltså).

    Blev lite konfundersam över hur vissa uttalar sig faktiskt precis som folk på bloggen skriver....där stå bla. att det finns någon som skriver här i tråden ,att den person ger hela sanningen!!!! Troligtvis de inläggen med att osama är oskyldig mm, jag vet inte bara spekulationer som sagt.

    MEN vi här på FL vet inte sanningen och det gör knappast Monika heller, hon har väl inte varit med mia och osama heller? Hon har fått sina uppgifter genom att troligtvis prata med osama dvs. hans version....naturligtvis så stämmer den då enligt henne.

    Man måste förstå att allt detta är bara spekulationer och det som du monika skriver i din blogg är detsamma för oss som inget vet men det är en sak du har väldigt svårt att få in.
    Det är lite smutskastning det som skivs samt att du inte förstår att vi inte vill och kan ta ställning till det du skriver.

    Tyvärr har du gjort ett misstag när du smutskastar, det har gjort dig otrovärd, du är inte neutal i det du skriver och som du påstår att du inte tar parti för Osama det kan man läsa klart och tydligt att du gör.
    Du verkar inte ha ett dugg förståelse för Mia att det hon gått igenom med misshandel osv, det struntar du i. Du skriver också att barn och kvinnor inte ska behöva hållas gömda. Nu är det så att det måste dom för samhället är inte konstruerat för dessa människor, det finns många brister inom det fortfarande och det är inget man kan vända på idag, tyvärr. Jag håller med dig i det ämnet faktiskt men som sagt så är det så idag - man måste vara realistisk och se verkligheten. Tyvärr är den hemsk för vissa men man kan inte blunda för den iaf.

    Jag försår också varför du plockar bort vissa inlägg det hade jag också gjort om jag varit i din situation, det bästa är kanske ändå att inte diskutera detta innan alla bevis lagts fram och personerna ställs mot väggen för det ska bli mig ett sant nöje att få höra alla versioner den dagen det händer. Det är fel att smutskasta människor som inte är närvarande och kan försvara sig, det borde väl du ha erfarenheten av, ellerhur?

    Man måste få lov att ifrågasätta saker och ting och för den sakens skull innebär det inte att man valt sida.

    Egentligen så tycker jag att detta är en sak mellan MIA, hennes VÄNNER och ANHÖRIGA, det har egentligen ingen annan med att göra. Om det nu visar sig att Mia ljugit om allt som står i böckerna är det mycket illa för hennes del och visar det motsatsen är det precis samma sak!

    Än en gång Monika, det du skriver i din blogg visar inte sanningen för oss läsare, ta till dig det så har du kanske lite bättre förståelse för varför vissa här inne skriver som dom gör

  • Thalis
    Angelx skrev 2008-11-08 12:12:38 följande:
    Har varit inne på bloggen och läst lite (MA:s blogg alltså).Blev lite konfundersam över hur vissa uttalar sig faktiskt precis som folk på bloggen skriver....där stå bla. att det finns någon som skriver här i tråden ,att den person ger hela sanningen!!!! Troligtvis de inläggen med att osama är oskyldig mm, jag vet inte bara spekulationer som sagt.MEN vi här på FL vet inte sanningen och det gör knappast Monika heller, hon har väl inte varit med mia och osama heller? Hon har fått sina uppgifter genom att troligtvis prata med osama dvs. hans version....naturligtvis så stämmer den då enligt henne.Man måste förstå att allt detta är bara spekulationer och det som du monika skriver i din blogg är detsamma för oss som inget vet men det är en sak du har väldigt svårt att få in. Det är lite smutskastning det som skivs samt att du inte förstår att vi inte vill och kan ta ställning till det du skriver.Tyvärr har du gjort ett misstag när du smutskastar, det har gjort dig otrovärd, du är inte neutal i det du skriver och som du påstår att du inte tar parti för Osama det kan man läsa klart och tydligt att du gör. Du verkar inte ha ett dugg förståelse för Mia att det hon gått igenom med misshandel osv, det struntar du i. Du skriver också att barn och kvinnor inte ska behöva hållas gömda. Nu är det så att det måste dom för samhället är inte konstruerat för dessa människor, det finns många brister inom det fortfarande och det är inget man kan vända på idag, tyvärr. Jag håller med dig i det ämnet faktiskt men som sagt så är det så idag - man måste vara realistisk och se verkligheten. Tyvärr är den hemsk för vissa men man kan inte blunda för den iaf.Jag försår också varför du plockar bort vissa inlägg det hade jag också gjort om jag varit i din situation, det bästa är kanske ändå att inte diskutera detta innan alla bevis lagts fram och personerna ställs mot väggen för det ska bli mig ett sant nöje att få höra alla versioner den dagen det händer. Det är fel att smutskasta människor som inte är närvarande och kan försvara sig, det borde väl du ha erfarenheten av, ellerhur?Man måste få lov att ifrågasätta saker och ting och för den sakens skull innebär det inte att man valt sida.Egentligen så tycker jag att detta är en sak mellan MIA, hennes VÄNNER och ANHÖRIGA, det har egentligen ingen annan med att göra. Om det nu visar sig att Mia ljugit om allt som står i böckerna är det mycket illa för hennes del och visar det motsatsen är det precis samma sak!Än en gång Monika, det du skriver i din blogg visar inte sanningen för oss läsare, ta till dig det så har du kanske lite bättre förståelse för varför vissa här inne skriver som dom gör
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Angelx
    Zemcia skrev 2008-11-08 12:02:23 följande:
    Ok, hur många såna här fall har du haft i din närhet mer än vad du läst om i böcker? Än en gång ett typexempel på ett anklagas för misshandel-fall. Han är rädd att hon kommer dra igen eller att hon kommer ringa den amerikanska snuten på honom.Kämpa för sin dotter? Vilken dotter, de känner inte varandra? Hur hade dottern reagerat om han bara stövla in i hennes liv?
    Spela det någon roll hur många sådana här fall jag har i min närhet??

    Jag vet vad jag hade gjort om jag blivir oskyldigt anklagad för någonting det är en sak som är säker.....Tror att även dottern känner innerst inne vad som är rätt och fel.

    Vad har Osama att förlora egentligen?

    Eftersom han vill ha kontakt med henne varför försöker han inte det, har han försökt? Det är bara spekulationer naturligtvis men om man nu så väldigt gärna vill något vad har man då att förlora?
  • NovJenny
    Angelx skrev 2008-11-08 08:35:24 följande:
    Klart att var och en ska få tycka vad den vill...absolut.Klart att Mia gjorde rätt då hon tog sina barn från honom, barn ska inte behöva bli vittne till misshandel oavsett.För att spekulera vidare lite kan man ju undrar varför Osama och dottern inte har någon kontakt idag? Om det nu är så att han aldrig varit ett hot mot dottern(enligt vissa)varför tar hon inte upp kontakten med sin pappa då? När hon hade det jättesvårt, varför kontaktade hon inte sin pappa då? För om någon så måste ju hon verkligen veta varför!Lite mer att spekulera i kanske, vad anser ni?
    Men vi vet ju inte alls HUR misshandeln artade sig eller om även hon slog honom så ser inte jag anledningen till att hon skulle ta barnen från honom.

    Att dotter inte söker upp sin pappa är väl rätt självklart tycker jag. Vad har hon fått höra, och läst?!
    Sedan att Osama inte söker upp henne finns det nog också skäl till.
    Ekonomi, rädsla?
    Ja, eller så vågar han inte för han vet att allt han gjort är sant och då borde han ju inte heller vilja ha ett umgänge som jag uppfattade boken. Bara skada?

    Fast hade jag haft en dotter som levde ifrån mig och som trodde jag hade försökt döda mamma och även skadat henne så vet jag inte hur jag hade agerat.
    För det första är man väl den sista som skulle få uppgifter om var de skulle befinna sig och
     skulle man egentligen våga? Leta genom USA? Njaaa.

    Funderar vidare...

    Just ja, har inte MA träffat Mia också?
  • Angelx
    NovJenny skrev 2008-11-08 12:56:30 följande:
    Men vi vet ju inte alls HUR misshandeln artade sig eller om även hon slog honom så ser inte jag anledningen till att hon skulle ta barnen från honom.Att dotter inte söker upp sin pappa är väl rätt självklart tycker jag. Vad har hon fått höra, och läst?!Sedan att Osama inte söker upp henne finns det nog också skäl till.Ekonomi, rädsla?Ja, eller så vågar han inte för han vet att allt han gjort är sant och då borde han ju inte heller vilja ha ett umgänge som jag uppfattade boken. Bara skada?Fast hade jag haft en dotter som levde ifrån mig och som trodde jag hade försökt döda mamma och även skadat henne så vet jag inte hur jag hade agerat.För det första är man väl den sista som skulle få uppgifter om var de skulle befinna sig och skulle man egentligen våga? Leta genom USA? Njaaa.Funderar vidare... Just ja, har inte MA träffat Mia också?
    Jo jag tror att MA har träffat Mia, har fått den uppfattningen iaf.....men den är kanske fel?

    Ja vi får nog fundera vidare......tror nog aldrig att vi får de ärliga svar vi söker ändå
  • NovJenny
    Angelx skrev 2008-11-08 13:08:40 följande:
    Jo jag tror att MA har träffat Mia, har fått den uppfattningen iaf.....men den är kanske fel?Ja vi får nog fundera vidare......tror nog aldrig att vi får de ärliga svar vi söker ändå
    Ja, har också fått den uppfattningen.

    Nej, men det är roligt att spekulera ändå. KANSKE får vi veta, mest troligt om Mia ljuger och erkänner.
    Annars kan det nog bli svårt.
    Ord står mot ord.
  • Lolilla
    Angelx skrev 2008-11-08 12:12:38 följande:
    Egentligen så tycker jag att detta är en sak mellan MIA, hennes VÄNNER och ANHÖRIGA, det har egentligen ingen annan med att göra. Om det nu visar sig att Mia ljugit om allt som står i böckerna är det mycket illa för hennes del och visar det motsatsen är det precis samma sak!Än en gång Monika, det du skriver i din blogg visar inte sanningen för oss läsare, ta till dig det så har du kanske lite bättre förståelse för varför vissa här inne skriver som dom gör
    Att det är en sak mellan Mia och hennes vänner och anhöriga är väl lite sent påtänkt i så fall... Från Mias sida då vill säga.
    Enligt MA så har de ju _inte_ fått komma till tals, eller blivit ljugna för/om. Och detta är ju orsaken till boken. Att det som Monica skriver i bloggen inte visar sanningen förstår nog alla. Även hon. Man kan ju som sagt inte ta ställning förrän boken kommer ut. Om ens då.
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda