• KattenJanson

    7:an igen...

    Ännu en omgång för vårt härliga gäng!

    ---

    Tidigare trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m8308059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m10418649.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m12658413.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m15354990.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m18242933.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21524755.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24528672.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27544162.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30281048.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33331944.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35801501.html

    ---

    Födelsedagslistan:

    Maja 13/11
    Elina 29/11
    León 1/12
    Viggo 7/12
    Ted & Ruben 8/12
    Kajsa 11/12
    Meja 18/12

    samt nykomlingarna:

    Lucas 3/5-08
    Gabriel 11/5-08

  • Svar på tråden 7:an igen...
  • Aussielotta

    Hej Hej!


    NU har vi installerat oss bra i huset. Viggo lyckades få 39 graders feber i tors-fre och var hängig även lör och fram till idag. Jonas mamma fick magsjuka så hon kunde inte ta hand om viggo på lördagen, så det fick min mamma göra, vilket inte var tanken från början då mamma skulle hjälpa oss att flytta. Men men, sånt som händer. Bara laga efter läge.


    Ösregn på tidig lördagsmorgon, inte optimalt väder för flytt. En av våra kompisar ringde och "sjukanmälde" sig (haha....säkert bakis och inte så road heller av det dåliga vädret), men vi hade tre starka grabbar som hjälpte oss under dagen, då det dessutom var uppehållsväder. Många av dem var dock tvungna att gå hem rätt tidigt pga julfirande, så vi slutade kl 15 för dagen. Jag åkte till hsuet och packade upp köksgrejer tills viggo och jonas kom samt mamam och pappa. Dagen efter var vi tvungna att åka till IKEA och köpa 2 st 80-sängar, då vår 160madrass inte gick upp för trappan...trist....och dessutom ville jag helst ha 2 st 90sängar nu när vi ändå var tvungna att köpa nya, men så har vi ju sängram, gavel, sängbord och byrå i samma serie, en serie från MIO som nu utgått, så det var inte riktigt läga att byta ut hela kitet. Så vi åkte iallafal och provade ut två madrasser i all hast, beställde leverans på kvällen och vips var det problemet ur världen. Sköna sängar var det dessutom som tur var!


    Efter inköpet på IKEA körde vi ett flyttlass till, en massa smågrjer. Garaget är nu till hälften fullt med lådor och annat krafs. Hälften kan man säkert slänga och så kommer definitivt att ske. Jag har iofs slängt en hel skåpbil full med grejer redan innan flytten, men nu när man blir mer och mer installerad i huset så märker man att man verkligen inte behöver vissa saker....så då blir det tippen med detta.


    Vi har fortfarande lägenehten kvar, men den skall flyttstädas i mellandagarna. Måttligt städas kan tilläggas. Nya hyresgästen skall totalrenovera så det är rätt meningslöst att städa ordentligt....Ett lass till tippen blir det också med lite grejer vi har kvar i lägenheten men som vi inte vill ha kvar eller ta med till hsuet.


    HUSET ja...hur känns det här? JO, helt underbart. Så härlgit och fint, precis så som jag hade tänkt mig det hela. Det är rätt lantligt enligt mitt tycke och vi har inte börjar bekanta oss med grannarna ännu, men det kommer nog. Alla har ju fullt upp inför jul. Bygget pågår fortfarande i närområdet. De närmsta grannarna mittemot och längs med gatan framåt (cirka 9 hus) flyttar in i jan-mars, men några hus är inte sålda, så de kommer ju att stå tomma, men de närmsta är iallfall sålda. Vi har kommit in bra i huset, köket är iordninguppackat, sovrummet, viggos rum, datarummet har fått in sina viktiga datorer och bokhylla. Vardagsrummet är lite kalt, vi har ingen teve just nu. Sålde vår tjock-teve till jonas mamma så nu måste vi köpa en ny. Kanske köpa en i mellandagarna. Nån som har ett bra tips på platt-teve? Skall vara bra kvalitet och minst 42 tum.


    Köpte lite presenter idag, men det var helt hysteriskt på stan. Känns som julstämningen lite granna försvunnit i och med vår flytt, men har ändå hittat en hel del klappar som jag hoppas skall gå hem. Själva har vi mest önskat oss grejer till huset. Märker att det är en hel del grejer man behöver som man inte haft ´tidigare. Roligt med nya grejer!


    Än har vi inte fått upp några tavlor eller sånt, men det krävs lite eftertanke innan man går på såna grejer. Får bo in oss i huset lite först.


    Nåväl, hoppas att ni alla mår bra. Silja, krya på dig från halsflussen nu! Hoppas ni orkat läsa mitt lååååååångt egotrippade mail...haha....Hörs snart igen,. GOD JUL!!! önskar Lotta med familj!


    Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • KattenJanson

    Åhhh lotta vad härligt det låter med huset!!! haha måste skratta lite åt det du skrev om att tavlor itne är upphängda än. Det har inte vi heller och vi har bott här i 5½ år nu Jag hatar det men vi har inte hittat tavlor som vi vill ha än och de som vi kan tänka oss kan vi inte betala just nu. Då lägger vi hellre pengarna på renovering... Längtar efter att se bilder på ert nya fina hus!

    Jag ligger här med varm halsduk runt halsen. Äter starka vicks, bafucin o fisherman om vartannat. Samtidigt som jag knaprar penicillin och panodil. Inget hjälper just nu. hemskt. Gör tom ont att andas. Men det måste bara vända snart. Har haft ont sedan i fredags. nu ska jag försöka sova några timmar iaf.

    go'natt

  • KattenJanson

    måste bara beklaga mig liiiiite till även om det är på självaste julafton. Jag förstod redan när jag fick halsfluss att tomten inte tyckte att jag hade varit snäll nog iår. Men när jag vaknade inatt så kändes ena ögat lite kladdigt och nu när jag vaknade så har jag även ögoninflammation. Kul Jul...

  • Aussielotta

    Silja --> Fy attans va segt med ögon inflammation. Stackars dig. Hoppas du orkar genomlida kvällens festligheter ändå.

    Tavlor ja....vi har inte heller råd med äkta konst, men lite planscher eller vad man skall kalla det för, i snygg ram borde man kunna hitta......


    Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • misun

    Hej hopp och gott slut och nytt år

    Lotta, härligt huset verkar!!!
    Silja, hoppas du mår bättre!

    Här har vi haft en mysig julafton följt av några sega dagar där både jag, patrik och kajsen varit risiga. . Det känns lite bättre nu i allafall och vi håller tummarna för att nyårsafton skall bli bra. Vi skall till goda vänner som bor på söder i sthlm. Dom har en vidunderlig utsikt över stan, vilket ju är väldigt bra när man skall skåla in det nya året.

    Detta vill jag av 2009
    Få en fast tjänst.
    Få till en ny graviditet i slutet av sommaren eller början av hösten.
    börja träna (har ni hört den förut?)
    vårda familjen bättre.

    Vad har ni andra för förväntningar av det nya året?

  • Aussielotta

    HEj Hej.
    Här är allt bra. Julen firades hos jonas mamma och man och jonas moster. Trevligt! Juldagen firade vi med mina föräldrar och min bror och familj som kom från Spanien. Kul för Viggo att träffa sina tre kusiner (julius 5,5, Emma 4 och Oskar 2,5 månad). De lekte så bra plötsligt. Roligt eftersom viggo pratar och kan kommunicera på helt annat sätt nu med dem. Trist att de bara var hemma en vecka och sen åkte tillbaka till Spanien.

    Mellandagarna har varit lite småhektiska. Mkt fixande i huset och idag har jag och mamma flyttstädat gamla lägenheten. Det var inte att leka med...det var skitjobbigt. Har lite kvar imorgon. Det värsta är att Jonas är så seg med att rensa ut hans skit i lägenheten. Det enda som finns kvar där är 4 flyttkartonger med gammalt skräp från hans förflutna samt högar med "papper" som man inte kan slänga,d vs från 2007 och framåt...SUck, VARFÖR har han inte tagit hand om detta tidigare? Jag har ju TJATAT på honom. Det hade ju underlättat liksom....Jag blir sååå trött på honom för detta. Det är vårt ständiga trätoämne, att han inte kan göra sin del i städandet i hushållet.


    Med detta glider jag snabbt vöer till mina förväntningar av 2009:


    - Vårda familjen bättre: nå fram till Jonas med kompromisser om hur huset skall skötas, vem som är ansvarig för vad osv. Sluta tjata och gnälla på varandra för småsaker. Just nu är vi på helt olika våglängder helt klart. Vi borde vara på samma våglängd, i synnerhet nu efter husköpet, men för tillfället är det mkt i våra liv. Jonas är småstressad för nya jobbet som han börjar i januari och det märker jag helt klart går ut över mig.


    - Få dagisplats i Torslanda för Viggo


    - Börja träna och må bättre rent fysiskt


    När det gäller graviditet så ligger det helt klart på hyllan. Det känns inte rätt att fundera på en sådan. Jag gillar så oerhört mkt att jobba och känner inte att jag vill lämna ifrån mig den biten av mitt liv igen ÄNNU. Jag har varit borta så mkt under de här två åren för tex inskolning och annat och känner att jag kommit i skymundan (även fast jonas tycker tvärtom pga alla mina kurser som jag måste gå på inom mittyrke och som då innebär att jonas måste dra största lasset hemma förstås)....Så syskon får vänta. Får nöja mig med brorsonen som är 2, 5 mån (visserligen boendes i spanien, men ändå) samt att tre kompisar är alla gravida med beräknad bf juni 09.


    Nä, nu skall jag nana.


    GOTT NYTT ÅR på er! Ses på andra sidan nyåret!


    Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • KattenJanson

    hej alla upptagna mammor

    har inte haft dator hemma på ett tag. Så jag passar på att skriva lite från jobbet nu när jag har det lite lugnt. Jobbar till 21 ikväll. Ganska skönt att jobba kväll ibland. Har hela förmiddagen med barnen och när jag kommer hem så sover de redan.

    Börjar däremot halv sex imorrnbitti, inte lika kul...

    Trivs bra på nya jobbet, börjar komma in i det nu. Bekantat mig med kollegorna lite och så...

    Nåja, hoppas att ni har det bra alla. Kramkram

  • Aussielotta

    HEj Hej!

    Ja, här har det verkligen varit lugnt på skrivfronten. Det har varit så mkt att göra de senaste veckorna att jag inte haft nån ork att skriva.

    Jag jobbar på som vanligt, det är fakitskt riktigt roligt för tillfället. Mkt att göra, men jag hinner gå i tid, vilket känns skönt. Viggo går på dagis istan, så jag kör honom dit på mornarna och jonas hämtar oftast. Det funkar faktiskt väldigt bra. Trodde det skulle bli gnälligare på mornarna, men får man bara upp honom i tid så han hinner vakna, så funkar det fint.

    Viggo verkar må bra, han trivs i huset och lever rövare som bara den. Han pratar så himla mkt, han pratar långa meningar, ibland 6-7 ordsmeningar och han vet så mkt liksom. Det är roligt!

    Vi har kommit ganska bra i ordning i huset, men det fattas tavlor och nya mattor. Sen är fortfarande garaget belamrat med lådor och grejer, vi har helt enkelt inte orkat ta tag i det, men det skall vi göra.

    Nä, nu sklal jag kolla líte teve.

    KRAM

Svar på tråden 7:an igen...