• asyr

    Varför bär man slöja??

    Hej .

    Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför bär man slöja?????

    Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

    Är bara så himmla nyfiken bara.

  • Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Yaran

    Nej usch, jag gillar faktiskt inte såna diskussioner, så ni får ursäkta mig . Jag vill inte såra någon , och inte vill bli sårad. Tycker också att om man har fördomar så får man hålla det inom sig istället för att såra andra.

    Radix

    Det var fint av dig

  • elmah

    lite ot nu

    jag förstår bara inte varför ifrågsätta så mycket varför muslimer bär slöja.

    varför klär sig kristna i svart när någon dör?
    varför skjuter ni raketer på påsk?
    varför tror ni att maria var oskuld när hon födde jesus?
    varför firar ni midsommar? (ursäkta men är inte det en symbol med en snopp rakt ner i marken för att jorden ska få bättre skörd?) läste det nånstans, ursäkta om jag har fel.
    varför klär ni julgranen?
    varför trampar juderna på nån flaska när de gifter sig?
    varför e det skillnad mellan katoliker å kristna?

    jo, det är så många frågor men sådan är traditionen, sånt har folket gjort i årtal. så varför ifrågsätta en slöja så mycket? och skapa värsta diskussionerna kring detta är det rätt är det fel, det är dåligt mot kvinnan etc

    någon har förklarat fint och bra varför man bär slöja. så, varför ställer ni så många nästan likadana frågor?

    ska jag stara massa trådar om massa frågor jag är nyfiken? och sedan börja tjafsa för att jag tycker det är fel?

    nej, eftersom sådana är traditionerna och man väljer själv vad man vill göra och inte.

    nu är det så här att jag är muslim, men jag brukar ha hög klackade skor och tajta kläder med urringat. har fått höra att jag är ingen ''riktig muslim'' men vad gör det?
    det viktigaste är vad man tror på och inte hur man klär sig. man gör precis vad man vill

  • ommseif

    fipa
    jag tycker inte att jag är "fördömande"
    om ni går tillbaka och ser hur denna diskussion började så var det pga att jag tog ett exempel från vad en äldre svensk man sa till mej.
    Sen var det NI som fick det till att Jag skulle tycka att det var "rätt åt" tjejer som har kort kjol osv om de blir våldtagna??
    Det skrev jag aldrig! och det var era antaganden som hela diskussionen byggdes upp av.

  • ommseif

    --> och som nån skrev innan, jag tar inte åt mej av nedvridna åsikter av folk som uppenbarligen inte vet vad de pratar om (vem var det som skrev att vi som har sjal är förtryckta?)
    Så om ni inte känner igen er i mitt påstående, -fine- så ta inte åt er!

  • elmah

    ommseif: jag tycker att folk ska haka upp sig på det lilla. det läser rätt men inbillar sig att du har sagt det bara för att de vill att det ska vara så (alltså att du menade det)
    har läst själv och tycker inte du har skrivit nåt f e l
    det var någon som skrev, kanske var det du, ''att det beror på vilken sida man står på''

  • Hani A

    Jag håller med elmah, varför ska man tjata om detta så mycket.
    Om man är nyfiken så kan man ju fråga men varför ska man då börja tjata om vad som är rätt eller fel sen?
    Det som är rätt för en person är kanske fel för en annan.

  • RadixLecti

    Jag vet inte vad ni läst in i det här, men de senaste sidorna har inte handlat om varför man bär slöja.

    Det har handlat om fördomar. Ett fall där en kvinna säger att hon inte tycker om slöja uppfattas som påhopp och anmäls. Ett annat fall där tjejer i kortkort som dricker alkohol får skylla sig själva om det händer något otrevligt (notera att jag undviker ordet våldtäkt), ses inte som något konstigt alls.

    Det är som rasism. Det är inte okej för vita att vräka ur sig fördomar om färgade, men färgade kan kalla vita för vad som helst och komma undan med det.

  • elmah

    oj, jag tycker INTE att folk ska haka upp sig ska det stå.. stavar ju som en kråka jag.. hehe

    precis, om man ska jämföra VÅR tradition men en påskkärring eller en gammal tant i emil i lönneberga är kanske lite för mycket.

    undrar hur de skulle reagera om man tyckte att det är helt skumt att dansa runt en påle och VARFÖR gör det det? hmmm...
    eller hur kan man klä sig i en häxa på påsk och sedan vid ett annat tillfälle skjuta raketer och tända eld för att skrämma bort häxorna!? är inte det ganska lite mysko?

    guud, jag kan hålla på så här i evigheter. har varken tid eller ork till det, till skillnad mot vissa andra som ska upprepa och kommentera likadana frågor i flera dagar. orka..

  • Pysse

    En sak jag har undrade över länge. Är det mindre vanligt med ätstörningar bland muslimska tjejer ? Att man kanske tänker på sin kropp på ett annat vis om man inte är tvungen att exponera den så som modet kräver bland många tonårstjejer.

  • Pysse

    En sak jag har undrade över länge. Är det mindre vanligt med ätstörningar bland muslimska tjejer ? Att man kanske tänker på sin kropp på ett annat vis om man inte är tvungen att exponera den så som modet kräver bland många tonårstjejer.

Svar på tråden Varför bär man slöja??