• SammysMamma

    mobbning här på FL!

    Blir så jäkla less på det här! Så fort man skriver något här på FL så ska ta mej fan folk alltid ha munhugg till allt man säger!

    Har man inget snällt att säga så kan man väl bara låta bli att skriva! Hör ber man om råd, tips och svar och direkt så är det alltid någon som ska klanka ner eller dumförklara en. Patetiskt!

    Vad får folk ut av att trycka ner andra människor? Varför kan man bara inte svara på en fråga utan att låta uppkäftig och negativ?

  • Svar på tråden mobbning här på FL!
  • Isnogood

    Hjälp..
    Börjar undra om jag är en sådan person som andra blir arg/ledsen/sårad av...

    Jag har en stor benägenhet att alltid säga/skriva precis vad jag tycker...utan att kanske riktigt tänka efter hur någon annan skulle kunna ta det jag säger/skriver....
    Så...om jag sårar någon, om någon tar illa upp för det jag skriver här på FL (och på alla andra ställen) så hoppas jag verkligen att berörd person säger till mig, via tråden eller inbox/gästbok....
    Jag är en jobbig person, jag vet, men det är inte min mening att såra andra människor....
    Kram

  • vittra

    Sen jag började skriva här har jag märkt att FL överlag omges av en fruktansvärt hård attityd, den rycks man väldigt lätt med i. Alla blir attackerade och dömda för allt och då lär man sig rätt snabbt att det är lika bra att hålla hård ton redan från början. Typ.

    Jag har hängt på väldigt många forum under mina år vid datorn och ALDRIG någonsin har jag stött på ett så hårt och otrevligt klimat som FL.

  • Kokospingla

    Men det är ju klart, sanningen svider ibland och det är svårt att formulera sig utan att såra vederbörande. Att man skall vara uppriktig och ärlig är ju uppskattat i flesta fall. Man vet ju inte vad personen bakom skärmen är i för tillstånd, trots beskrivelse. Svår fråga, men jag tror att ts menar medlemmar som har i syfte att vara överlägsen och nedlåtande. Är ju skillnad på formulering och formulering.

  • SammysMamma
    vittra skrev 2009-03-01 13:01:49 följande:
    Sen jag började skriva här har jag märkt att FL överlag omges av en fruktansvärt hård attityd, den rycks man väldigt lätt med i. Alla blir attackerade och dömda för allt och då lär man sig rätt snabbt att det är lika bra att hålla hård ton redan från början. Typ. Jag har hängt på väldigt många forum under mina år vid datorn och ALDRIG någonsin har jag stött på ett så hårt och otrevligt klimat som FL.
    Samma här, jag blev medlem för att kunna få svar på funderingar, kunna diskutera olika metoder ang. föräldraskapet men känner att det verkar som om detta har blivit en plats där man istället tävlar om vem som vet mest, kan bäst osv.

    Min teori lyder:

    Alla gör så gott dom kan så länge dom gör det bästa för barnen.
  • Grönögat

    SammysMamma skrev 2009-03-01 11:38:45 följande:


    Det är ju skillnad på diskussion och påhopp tycker jag.
    Har jag påstått något annat?
  • Suzisuze
    Grönögat skrev 2009-03-01 14:42:18 följande:
    SammysMamma skrev 2009-03-01 11:38:45 följande:
    Har jag påstått något annat?
    Det här är ju ett lysande exempel. !!! Perfekt.
    En person skriver en sak, en annan gör sin subjektiva tolkning och därefter skriver ett svar. I detta fall ett kort svar som skulle kunna tolkas som ett ev. missförstånd. Men svaret i sig , som i mina öron är något korthugget, skulle kunna tolkats som negativ.

    Om det vore en konversation öga mot öga:
    - Det är skillnad på diskussion och påhopp tycker jag
    -Har jag påstått något annat?
    -Öhh... vad...nej, det har du inte men...
    - ????????

    Vad svara r personen då?
  • ZanniZ Me

    Ja det kan man undra.. blir själv ofta nerklankad på eller hackad på för vad ja tycker och tänker angående barnuppfostran.
    Jag anser att regler och gränser har man från START och det ska sättas tidigt.... men får ofta påhopp om det..

    Det är väldigt tråkigt kan ja säga!

  • Queen70

    Man blir onekligen rätt hårdhudad efter några månader på FL, och det är lätt att bli okänslig för andra...

  • Censur

    det handlar nog om att man inte kan hantera att andra har andra åsikter,, gäller det barn och uppfostran så är det tydligen noll tolerans mot andra sättän det man själv valt. Rädsla? kanske!

  • Blueblood

    Som man ropar får man svar. Skriver man dumheter får man tillbaks. Eftersom 85% av Fl-medlemmar är begåvningshandikappade så får de helt enkelt tåla att höra sanningen från oss mer välbegåvade och intelligenta.

  • vittra
    Blueblood skrev 2009-04-05 00:42:14 följande:
    Som man ropar får man svar. Skriver man dumheter får man tillbaks. Eftersom 85% av Fl-medlemmar är begåvningshandikappade så får de helt enkelt tåla att höra sanningen från oss mer välbegåvade och intelligenta.
    Hahaha
  • vittra
    Censur skrev 2009-04-05 00:39:10 följande:
    det handlar nog om att man inte kan hantera att andra har andra åsikter,, gäller det barn och uppfostran så är det tydligen noll tolerans mot andra sättän det man själv valt. Rädsla? kanske!
    Eller så handlar det om att man drabbas av att några få andra medlemmar går ihop och systematiskt trackar en annan person i så många forumtrådar som möjligt? Då handlar det inte längre om andra åsikter, då handlar det om mobbing, eller med en bättre benämning, trakasserier.
  • Censur
    vittra skrev 2009-04-05 10:17:22 följande:
    Eller så handlar det om att man drabbas av att några få andra medlemmar går ihop och systematiskt trackar en annan person i så många forumtrådar som möjligt? Då handlar det inte längre om andra åsikter, då handlar det om mobbing, eller med en bättre benämning, trakasserier.
    ja, det med...
    Tyvärr är ingen oskyldig. Majoriteten bedriver den här mobbingen mot andra, även om de själva blivit utsatta för det ochinte tyckte om det...

    självinsikt verkar inte vara FL-medlemmars starka sidor
    Tänk om alla kunde tolerera och acceptera att alla inte tycker och tänker som en själv...
    Då kunde det bli en rätt rtevlig stämning här inne
  • Hästmänniska
    vittra skrev 2009-03-01 13:01:49 följande:
    Sen jag började skriva här har jag märkt att FL överlag omges av en fruktansvärt hård attityd, den rycks man väldigt lätt med i. Alla blir attackerade och dömda för allt och då lär man sig rätt snabbt att det är lika bra att hålla hård ton redan från början. Typ.Jag har hängt på väldigt många forum under mina år vid datorn och ALDRIG någonsin har jag stött på ett så hårt och otrevligt klimat som FL.
    Det finns ett annat forum där man också ägnar sig åt mycket mobbing och det är ett av alla hästforum som finns. Det handlar nog om att man skrivet om något man brinner för och att det handlar om levande djur och människor; Baruppfostran och hästuppfostran. Jag är inte på några hundforum men jag har svårt att tro att det är svalare klimat där. I ett trädgårdsforum blir kanske inte tonen så hård eftersom det inte är "blodigt allvar" om hur man bäst sköter en viss planta. Det är min teori.
  • Eisa
    Blueblood skrev 2009-04-05 00:42:14 följande:
    Som man ropar får man svar. Skriver man dumheter får man tillbaks. Eftersom 85% av Fl-medlemmar är begåvningshandikappade så får de helt enkelt tåla att höra sanningen från oss mer välbegåvade och intelligenta.
    Hahahaha
    12.34
  • AnnaVi

    Det är verkligen trist när det blir dumma missuppfattningar och hårda toner. Jag uppfattar det likadant som ts. Jag har faktiskt bara läst tills nu, mycket för det känns som om det skulle ge fel respons på en fråga, kanske en vädjan om hjälp när man törnar in i något. Så varför kan vi inte alla försöka vara lite vänliga i tonen, man kan ha delade meningar utan att skälla!

  • Rae

    Jag tycker att fler borde lägga lite tid och kraft på att formulera sig för det är just de där korta svaren som så lätt kan missuppfattas. Jag försöker alltid svara så tydligt som möjligt för att ingen ska feltolka det jag sagt. Sedan är det ju givetvis så att en del skriver tydliga OCH otrevliga saker men de allra flesta menar nog inte det de säger på ett så hårt sätt som det låter.

  • Disco

    Iblnad känns det som många också startar provokativa trådar bara för sakens skull. Inte för att fråga om råd eller tips trådar utan rena påhopp från början. T7yp _ jag fattar inte föräldrar som gör si eller så, använder metoder eller ej, mammaor som väljer att inte amma/amma länge, barn som börjar på dagis sent/tidigt...Listan på sådana trådar kan göras milslng. Och är ju endast till för att provocera och väcka en diskussion inte hålla ett neutralt tips, råd forum utan förvandlas till pajkastning där ingen ger sig....och att bli omkullkastad, spottad på, trampad på, mobbad för för en åsikt; att man tycker annorlunda än ts eller nån annan i tråden är ju egentligen smått patetiskt...Undra hur många av mobbarna som vågar tycka allt de skriver face to face??? Om jag tex söker råd om olika flaskor för flaskmatning tex elelr olika ersättningar så vill jag ju inte att nån skall svara i den tråden och skriva; amma, det är det bästa för barnet. Det är ju inte min frågeställning. men många söker sig till trådar där de egentligen inte alls hjälper ts utan medvetet svarar nåt som sårar eller kränker denne...TRåkigt värre !

Svar på tråden mobbning här på FL!