• Noob Dad

    Nybörjarpappa i Stockholm

    Hej

    Jag är en Stockholmskille som ska bli pappa för första gången.
    Min fästmö har precis "plussat" efter väldigt många försök...
    Beräknad ankomst är första veckan i november 09.

    Jag är väldigt tacksam om jag har ett bollplank här på familjeliv eftersom jag känner mig som en riktig nybörjare med tummen mitt i handen.

    Just nu är jag i ett lyckorus men känner ändå ett enormt ansvar för den tid som kommer.
    Finns det t.ex. "handböcker" som går igenom allt som sker före födsel med alla besök och undersökning hos barnmorska/BVC eller checklistor på vad som skall införskaffas (barnvagn, skötbord etc).

    Frågorna är många och kanske uppfattas som patetiska av er med lite erfarenhet men...jag e nybörjare

  • Svar på tråden Nybörjarpappa i Stockholm
  • Gnagarn

    Det finns nog många bollplank som kan hjälpa till här. Sånt du skrivit om är inte direkt medfödd kunskap även fast samhället verkar tro det (riktigt dåligt med information för pappor tycker jag själv).

    Fråga på här i forumet så får du svar, garanterat.

  • Angelven

    Sambon prackade på mig "Handbok för gravida" - visst, det är en del man kanske inte hade velat veta, men mycket var roligt, och jag fick en större förståelse för henne. Läs sedan "Så överlever du ditt första år som mamma".

    De är förstås inriktade på kvinnorna, men, jag skrattade så jag grät ibland och ibland så förstod man just varför hon uppförde sig så konstigt - det var en hjälp - och det var bra checklistor och ett stöd när hon var för vimsig för att själv veta varför det är som det är

    "Koka makaroner" sägs också vara bra - den har jag dock inte läst själv.

    Se böcker mest som ett sätt att bli lite mera trygg i din roll.

    Kolla om det kommer finnas pappagrupp på BVC - det hade vi, det var fantastiskt bra att ha lite andra pappor att prata av sig med och bolla runt frågor med (Och det finns tyvärr förfärande statistik på hur mycket pappagrupp betyder för att förhållandet skall ha en chans )

    Annars, rent praktiskt ? Det är inte så himla svårt, ta det försiktigt och lugnt, inse att du kommer att skita ner dig (bokstavligen ibland) och kommer bli kräkt på - och att du kommer få din beskärda andel av underbara leenden och kiknande skratt som väger upp det hela

    Mvh
    /Angelven - tvillingpappa

  • abraxe

    Hej hej!

    Är själv blivande pappa i Tyresö i oktober.
    En bok som jag har läst igenom förta kapitlet på och jag tyckte var bra är "Stora boken om barn" skriven av Kristina Hofsten och Lena Lidbeck. Vist mycket handlar fortfarande om mamman men där finns med lite om pappor också. Där finns även lite listor på saker som är bra att handla in och så.

    I Stockholm erbjuds ju ett första tidigt samtal till förstagångens föräldrar redan i vecka 5 eller så. Där får man träffa BM och får lite info om hälsa, rökning mm. Man har ju även möjligheten att ställa frågor och så.

Svar på tråden Nybörjarpappa i Stockholm