• Anonym (bi)

    vad betyder queer?

    Jag har nyligen kommit ut som bi.. är ganska ny medlem på en sida som heter qruiser. jag har märkt att det är många som är "queer". Vad exakt innebär detta?

    Känner mig så dum som inte vet!

  • Svar på tråden vad betyder queer?
  • Anonym (bi)
    SandraD skrev 2009-05-04 02:39:24 följande:
    Varför frågar du inte någon där på sidan då?
    vill inte verka dum.. hehe
  • SandraD

    Anonym (bi) skrev 2009-05-04 02:41:32 följande:


    vill inte verka dum.. hehe
    haha tror inte de kommer tro det.. de har ju själv varit där någon gång eller hur
  • Anonym (bi)
    SandraD skrev 2009-05-04 02:49:02 följande:
    Anonym (bi) skrev 2009-05-04 02:41:32 följande: haha tror inte de kommer tro det.. de har ju själv varit där någon gång eller hur
    jo men ändå... hihi.. men kanske någon här vet.. jag trodde det var samma som homo innan, men då skulle väl inte det alternativet finnas också?
  • SandraD

    okej... men jag googlade iaf.. och det jag fick fram var... Queer, (ung. udda), från och med början av 1900-talet även engelsk slang för homosexuell, Queer kan användas som ett sätt att beskriva sin sexuella läggning och kan då betyda att man inte bryr sig om vilket kön man blir kär i/attraherad av, eller att man inte kan/vill definiera sin sexuella läggning inom de traditionella begreppen.

    Ja du kan själv läsa på...

    sv.wikipedia.org/wiki/Queer

  • enny signatur

    Quuer, att bryta mot den vanliga hetor-tvåsamhetsnormen. Att gå utan för samhällets regler gällande förhållanden och sex är mina associationer.

    En man i klänning som har sex med kvinnor och kallas sig queer är inget mräkligt för mig.

    Queer är helt enkelt "udda" i mitt tycke dvs de som vill benämna sig dit inom de kategorierna, men det går inte riktigt att dra några gränser...

  • Mamma till Meja

    queer ar slang for homosexuell (i England i alla fall)

  • enny signatur

    Angels Fall First skrev 2009-05-04 19:17:48 följande:


    Jag tycker den här artikeln är rätt beskrivande www.na.se/artikel.asp, iaf för vad jag betecknar som queer
    Ja den var rätt bra tycker jag... flummig och bra ;)
  • sahara sahara

    En enkel (förenklad) definition av queer är att den som är queer inte ser en naturlig, tvingande koppling mellan kön, genus och sexualitet.


    Det kan du hoppa upp och sätta dig på!
  • Englavakt

    Här har ni en som är queer!
    Alltså, man är inte som alla andra helt enkelt. Jag ser inte könet på den jag är förälskad i utan jag ser personen bakom skalet istället!!


    (_¸.?*♥ Theo 21/8 -05 ♥ Lewisia 12/2 -09 ♥*?.,_)
  • Ninni95
    Ett brett begrepp som kan betyda flera olika saker men i grunden är ett ifrågasättande av heteronormen. Många ser sin könsidentitet och/eller sin sexualitet som queer. Queer kan innebära en önskan att inkludera alla kön och sexualiteter eller att inte behöva identifiera/definiera sig.
  • Klotjohan

    Jag brukar kalla mig för queer även om många säkert tycker jag är homosexuell... Obestämd Men jag gillar inte att dela in folk i "fack". Är man gay så förväntas man vara fjollig, gilla rosa, lyssna på schlager och vara fåfängd liksom... Jag vill inte dela in bögar o flator i stereotypa grupper lika väl som "manligt" och "kvinligt" skapar bilder av hur män och kvinnor ska bete sig och se ut. För mig är vi individer och inte ett kön/ läggning. 

Svar på tråden vad betyder queer?