• Boothwalker

    Retrovagnstråden 16


    Välkommen till Retrovagnstråden!

    Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.


    Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:


    www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com


     


    Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.



    OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • spuff

    Halloj!

    Jag hinner inte med så mycket vagnar nu, jobbar heltid och syr på waldorfdockan som måste bli klar. Men jag behöver er hjälp nu...kolla in i mitt galleri och tala om för mig vilken modell och år som den blå Emmaljunga sittvagnen är. Jag gissar mitten av 80, tidigast 82 typ och tycker sufletten liknar min gamla Rondo lite. Chassit är sånt där prinsessigt jag inte gillar, så jag tänkte sälja den och då vill jag kunna säga mer om den.

    Såå himla tacksam om nån vet

  • spuff

    Ja, just det...suflettspännet är helt mysko och "kantigt" för att vara Emmaljunga, men visst har de haft såna ibland?

  • jagäraf
    Boothwalker skrev 2009-07-24 18:37:22 följande:
    Samma färg?
    Ja, exakt samma färg. Tror det mesta annat stämmer också förutom suflettspännena men den här ska vara från -56 och den andra är från -57. Jag har dock inte ställt dem brevid varandra än för 57:an står där uppe på Magasinet och dit har jag inte fått den nya än så jag kan inte jämföra helt.

    Yukio, chassit ser ju som sagt ut som Prinsess men sittdelen har åtminstone inte jag någon aning om vad den kan heta.
  • Misery

    yukio chassit är ju emmaljunga men sittdelen är nog en tysk variant skulle jag tro

  • spuff
    Misery skrev 2009-07-25 13:09:22 följande:
    yukio chassit är ju emmaljunga men sittdelen är nog en tysk variant skulle jag tro
    Tänkte nästan det! Fast sen blev jag osäker eftersom vissa detaljer är lika alla dessa rondo-varianter. Hmm...ska man sälja ett hopplock verkligen? Vad tycker ni det kan vara värt?
  • oasis4ever

    I Dag har min sambos guddotter fått åka i min emmaljunga retrosulky från 1978.
    (brun/vit randiga i galleriet)
    Hon är 13 månader och tokälskade vagnen, somnade till och med i den på vägen hem från lekparken =)
    Med andra ord ett mycket gott betyg!!

  • Ekorrfamiljen
    Myrkryp skrev 2009-07-25 18:33:15 följande:
    Whaaaow!! Men saftigt pris! Och visst ska det väl vara en korg under...?www.blocket.se/lund/Emmaljunga_barnvagn_70_ta...
    SÅÅ speciell tycker jag inte att den var och med det priset.. Nää! Fast som alltid gäller det väl att rätt köpare dyker upp.
    Myrkryp skrev 2009-07-25 23:14:38 följande:
    www.blocket.se/vasternorrland/Gammal_Tvilling...
    Vill ha! Kramfors känns dock lite avlägset.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
Svar på tråden Retrovagnstråden 16