• bondi

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar.
    Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. 

    "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.

    Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar.

    Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor.

    MEN

    Det finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?

    Ha en fin kväll

  • Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?
  • Matillin

    ts
    Jag ska skola in min dotter på dagis i september dår är hon 1 år och 3 månader.
    Tycker att hon är på gränsen till för liten, våran äldsta var 1½ år när hon började men dom kommer inte gå mer än 22 h i veckan till att börja med.
    4 dagar i vecka och max 6 h per dag.
    I många länder börjar barnen på dagis eller får en nanny vid några veckors ålder så nej jag tror inte att ett barn på 1 år tar skada av att spendera några timmar ifrån mamma o pappa.
    För inte allt för länge sedan fick barn i sverige börja på dagis vid 6 månaders ålder.

  • Matillin
    miole skrev 2009-06-22 17:59:38 följande:
    Jag VILL VILL VILL vara hemma med min dotter som är ett år i minst ett år till men ekonomin tillåter inte å A-kassan kräver att man ska ha barntillsyn om man är arbetslös gå på politikerna om denna fråga "dom skulle ju så vackert tänka på oss barnfamiljer så dom när det var val dessa moderater, tycker inte jag märkt något av detta.
    Ja det har dom gjort också gå in och kolla på deras sida så ser du allt dom gjort.
    Att folk inte får ha barnen hemma när dom är arbetslösa är väl inte så konstigt, även om det är trist?
  • Bästamorsan

    Det är INTE okej!!!
    Det är väl ingen i hela världen som tyckerd et är ok...
    ...men samhället är ju uppbyggt så att man MÅSTE!

    Vi har inte FP-dagar så det räcker ett helt år till.
    Jag är arbetslös = måste ha barnen på dagis.
    Min man som är undersköterska kan inte gå ner mer än 75% då vi inte klarar oss ekonomiskt.
    Vi vill absolut INTE!!!! lämna vårt barn på dagis men vad ska man göra???

    Alla system är uppbyggda så att man måste ta ut 5 FP-dagar/vecka,
    måste ha heltidssysselsättning för att inte falla ur systemen,
    måste ha dagis när man är arbetslös etc...

    Lätt för de som KAN vara hemma att trycka ner på de som inte kan...

  • solida
    Bästamorsan skrev 2009-06-23 07:22:24 följande:
    Det är INTE okej!!!Det är väl ingen i hela världen som tyckerd et är ok......men samhället är ju uppbyggt så att man MÅSTE!Vi har inte FP-dagar så det räcker ett helt år till.Jag är arbetslös = måste ha barnen på dagis.Min man som är undersköterska kan inte gå ner mer än 75% då vi inte klarar oss ekonomiskt.Vi vill absolut INTE!!!! lämna vårt barn på dagis men vad ska man göra???Alla system är uppbyggda så att man måste ta ut 5 FP-dagar/vecka,måste ha heltidssysselsättning för att inte falla ur systemen, måste ha dagis när man är arbetslös etc...Lätt för de som KAN vara hemma att trycka ner på de som inte kan...
    Jo, jag tycker att det är OK!
  • Nallatalla

    Nu har jag inte läst hela tråden. Tänk på att vi i sverige ändå kan vara hemma länge om man jämför med många andra länder. För att inte tala om hur det var förr?
    Min äldsta son började på dagis när han var 13 månader och han har absolut inte lidit av det. Han går på en liten privat förskola där varje barn får den uppmärksamhet det behöver. Min yngsta son kommer att vara 17 månader nu i höst när han börjar på dagis. Visst skulle det vara härligt att få vara hemma längre men nu går det inte.
    Enligt personalen på dagis så är inskolningeni regel mkt enklare för ett yngre barn än ett äldre.
    Jag respekterar er som kan vara hemma länge men alla gör som de känner är bäst-

    /nalla

  • Bästamorsan
    Nallatalla skrev 2009-06-23 08:20:29 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden. Tänk på att vi i sverige ändå kan vara hemma länge om man jämför med många andra länder. För att inte tala om hur det var förr?Min äldsta son började på dagis när han var 13 månader och han har absolut inte lidit av det. Han går på en liten privat förskola där varje barn får den uppmärksamhet det behöver. Min yngsta son kommer att vara 17 månader nu i höst när han börjar på dagis. Visst skulle det vara härligt att få vara hemma längre men nu går det inte.Enligt personalen på dagis så är inskolningeni regel mkt enklare för ett yngre barn än ett äldre.Jag respekterar er som kan vara hemma länge men alla gör som de känner är bäst-/nalla
    Här på förskolorna är det 18 barn i småttinggrupperna...
    Och runt 3 personal.
    Hade det varit grupper på 6-7 barn så OK =)

    Samtidigt ser man ju 1-åringarna som går runt ensamma på gården...
    ...och jämför med att få vara hemma o få all uppmärksamhet,
    nä det går inte...
  • Lovan
    miole skrev 2009-06-22 17:59:38 följande:
    Jag VILL VILL VILL vara hemma med min dotter som är ett år i minst ett år till men ekonomin tillåter inte å A-kassan kräver att man ska ha barntillsyn om man är arbetslös gå på politikerna om denna fråga "dom skulle ju så vackert tänka på oss barnfamiljer så dom när det var val dessa moderater, tycker inte jag märkt något av detta.
    Hur har du tänkt dig att det skulle funka att ha barnen hemma och vara arbetslös? Eller - jo, det kan du ju vara, men du får ingen A-kassa.
    Det tycker jag säger sig självt faktiskt...
    *kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • idisb

    När min stora tjej va ett kunnde ja inte drömma om det, vi skulle inte ha dagis till barnen alls. Så kom lillasyster förra åreet i jan och ja började inse då att min stora tjej behöver komma ut o träffa mera barn. Så tog mina mamma dagar slut i maj så hade inget val, tog slut med sambon så för att få pengar satte ja dom hos dagmamma den 3 maj i år. Tjejen på 3 år vägra gå därifrån och vill va där jämt helst :) min tjej på snart 1½ va lite orolig i början och va överlycklig när jag kom, men nu vinkar hon hejdå och springer in till barnen och det är väll ok att gå hem för hennes del :)

    Tyckte faktiskt som ts innan men nu ser ja hur bra mina barn har det, men dagis där i mot skulle jag inte sätta dom på

  • Åsalie
    miole skrev 2009-06-22 17:59:38 följande:
    Jag VILL VILL VILL vara hemma med min dotter som är ett år i minst ett år till men ekonomin tillåter inte å A-kassan kräver att man ska ha barntillsyn om man är arbetslös gå på politikerna om denna fråga "dom skulle ju så vackert tänka på oss barnfamiljer så dom när det var val dessa moderater, tycker inte jag märkt något av detta.
    När jag stämplade ca 3 månader förra året så var jag hemma med min dotter. Det var helt OK för A-kassan SÅ LÄNGE jag hade ordnat barnomsorg DEN DAGEN jag blir erbjuden ett jobb. Givetvis får jag inte tacka nej till ett jobb pga barnen. Men som sagt....antingen en dagisplats eller en mammaledig vän (exempelvis) eller någon pensionerad person, farmor, morfar etc fungerade fullt ut som "beredd barnomsorg" den dagen jag blir kallad på intervju eller får ett jobberbjudande. Det man uppgav på sin ansökan var personens namn och telefonnummer.

    Det kanske är olika från akassa till akassa? Jag har SKTF.
  • Raihana

    Min son började på dagis när han var över 4, tjejen kommer börja nu i höst precis efter hon fyllt 4. Och ja 1-åringen hemma kommer att gå hemma MINST 2 år till!
    Dels för att jag vill och jag vet att hon mår bäst av det och dels för att vi har råd.

Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?