• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27694 visningar
    724 svar
    724
    27694

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Äldre 3 Jun 16:41
    #41

    Dax för syskon skrev 2009-06-03 16:39:06 följande:


    Rätta mig gärna om jag har fel, men 5 min metoden betyder ju att man går till barnet var 5:e minut (eller oftare om man känner att det behövs), inte låter det ligga o vråla i 35 min helt ensam medan man själv sitter o pillar sig i naveln. Går man in till sitt barn var tredje minut och stryker över håret och säger godnatt kan jag knappast se som nåt så fruktansvärt som vissa här målar upp det.
    Men det är inte 5mm du beskriver. Man ska inte ha kroppskontakt och man ska vänta 5 min.
  • Bligli­n
    Äldre 3 Jun 16:43
    #42

    Ja du har missuppfattat. 5 minuters metoden går ut på att föräldern lämnar rummet och barnet, inte sitter bredvid och buffar.


    Mieria skrev 2009-06-03 16:37:49 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-03 16:36:53 följande:
  • Mieria
    Äldre 3 Jun 16:43
    #43
    Siili skrev 2009-06-03 16:39:00 följande:
    Du har fattat helt fel om det är 5mm det gäller. En kort version: Man ska inte vara i rummet alls och sedan "titta till" barnet var 5:e min. 5 min gäller även vid gråt och skrik. Man ska inte heller plocka upp barnet utan bara säga typ godnatt eller något liknande ("vänligt men bestämt" skriver Eckerberg) när man tittar till. Kroppskontakt får inte ges om det inte är så att barnet har sprungit upp ur sängen. Då får man lyfta upp och lägga tillbaka barnet. Sedan går man igen och väntar 5 min och så håller man på tills barnet har somnat.
    OJ då har jag verkligen fattat helt fel. Trodde som sagt att det handlade om att man skulle försöka natta barnet i sängen med lite sång och mys istället för att bära runt. Det där du skrev lät bara hemskt. Men tack för att jag äntligen fick ett svar iallafall
  • UllaBe­lla
    Äldre 3 Jun 16:44
    #44
    Mieria skrev 2009-06-03 15:59:09 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-06-03 15:55:20 följande: Nu menade jag inte att man ska ignorera någon. Då har jag helt missuppfattat metoden helt. Jag trodde att den gick ut på att man inte lyfter upp barnet varje gång det skriker utan att man försöker att sitta vid sidan och kanske sjunga något istället eller puffar på rumpan liksom. Visar att man finns där men att man inte behöver plocka upp barnet och att barnet måste lämna sängen varje gång det gnäller lite. För att lära barnet att sängen också är en trygg plats liksom..och att somna kan vara något mysigt även i den egna sängen? Du får gärna rätta mig om jag har fattat fel
    I så fall kan jag rekommendera tassmetoden! Sök här så hittar du minst en bra tråd om det. En s.k somna utan gråt metod. Funkade kanon för oss
  • Jävelu­nge
    Äldre 3 Jun 16:46
    #45

    Toppen TS! Du lyckades knäcka ungen på bara en ynka vecka! Superkäckt hörru!

  • Mieria
    Äldre 3 Jun 16:46
    #46
    UllaBella skrev 2009-06-03 16:44:03 följande:
    I så fall kan jag rekommendera tassmetoden! Sök här så hittar du minst en bra tråd om det. En s.k somna utan gråt metod. Funkade kanon för oss
    Jag insåg precis att jag nog missuppfattat helt angående de där fem minuterna :´)
  • Mieria
    Äldre 3 Jun 16:47
    #47

    Men jag fattar inte? Jag känner mig som ett pucko nu...Ska man bara gå ifrån barnet?? Hur ska man då veta varför det skriker? Tänk om det har hänt nåt liksom? :´)

  • Äldre 3 Jun 16:47
    #48

    Fast jag måste rätta mig. Eckerberg skriver inte "vänligt men bestämt", utan han skriver: "Man skall
    alltså inte låta tröstande utan bestämd men ändå vänlig."

    Vill inte bli anklagad för felcitat.

  • UllaBe­lla
    Äldre 3 Jun 16:49
    #49
    linda6 skrev 2009-06-03 16:40:29 följande:
    ursäkta men hur f*n kan man säga till någon att "lämna bort han till nån som vill han" det är väl för fan självklart att alla älskar sina barn och "vill ha dom". bara för man testar olika metoder FÖR att barnet har svårt att somna så är man ingen dålig mamma. ts kanske har testat allt från att ligga brevid till att sitta i famnen men han kanske inte blev lugn och kunde somna ändå. jag tror att hittar man en metod och den funkar så ska man gå på den...jag kommer testa mig fram med olika metoder när han blir tillräckligt gammal...om han har problem med att somna dvs.
    Det bästa råd jag kan ge dig om du behöver använda någon metod är att hitta en som känns bra och som du/ni känner att ni kan genomföra en tid. Ingen ide´att testa någon ny efter ett par dagar så att säga. Säger inte att du tänkt göra så, men det kan kännas hopplöst när man sitter där första dagarna och det inte alls verkar funka.
    Vi körde med en egen variant av tassmetoden, gjorde om den lite för att den skulle passa vårt barn och så att den kändes naturlig, annars hade det inte funkat så bra tror jag.
  • Äldre 3 Jun 16:50
    #50
    Mieria skrev 2009-06-03 16:47:07 följande:
    Men jag fattar inte? Jag känner mig som ett pucko nu...Ska man bara gå ifrån barnet?? Hur ska man då veta varför det skriker? Tänk om det har hänt nåt liksom? :´)
    Jaa... Om det har hänt nåt så får man reda på det när 5 min har gått.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!