• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27670 visningar
    724 svar
    724
    27670

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • grynin­g2
    Äldre 3 Jun 20:46
    #91

    Jag har inte läst hela tråden men vill bara säga att 5mm fungerat jättebra även för vår familj. Vi körde den när sonen var ca 13 månader och det var helt ohållbart med läggningen och nattsömnen. Nu är han snart 20 månader och har sovit som en klocka hela tiden ända sen dess. När vi aldrig sov var jag en hemsk mamma, var jämt sur och irriterad och hade inget som helst tålamod med min son. Så till er som är kritiker, det är bättre för min son med en bra mamma som jag är nu.

  • Äldre 3 Jun 21:11
    #92

    Ord blind skrev 2009-06-03 20:19:30 följande:


    Är daltande så mycket att förespråka?
    Så om man inte överger sitt barn så daltar man?
  • pcr
    Äldre 3 Jun 21:20
    #93

    Hinner inte riktigt läsa igenom allt här så jag skriver istället. Vad är den här 5min metoden för något? Och på hur små barn kan man testa den?


    Niclas och Filip, 5/3 -09
  • Äldre 3 Jun 21:21
    #94
    lykta skrev 2009-06-03 19:31:20 följande:
    Som jag skrev så satt hon i baksätet, bakom passagerarsätet, kan alltså inte se mig, jag kan inte rör henne, och höra mig... det vette sjutton, hon tokvrålade... Jag anser därmed att hon också lämnades "ensam" fast i bilstolen istället för i sängen... Vet inte om det är milsvid skillnad... Tycker det är en hårfin balansgång det här med vad som är ok och inte. Ibland kanske man precis som TS måste testa ett sätt som kan verka "grymt", men som visar sig fungera alldeles utmärkt på det barnet. Min bvc sköterska sa att ibland är det bättre att lämna ett skrikande barn i sänge/vagnen och gå ut och pausa, istället för att man tillslut tappar fattningen. Grattis TS till sömnen!
    Klart ditt barn hör dig i bilen även om hon skriker. Du kanske tycker att hon är ensam i baksätet, men det är hon inte. Du kan prata med henne, sjunga eller liknande för att hon ska förstå att hon inte är ensam.

    Jag anser också att det ibland är bättre att lämna barnet ensamt, gå undan och räkna till 10 och ta omtag. Men inte 5 minuter eller längre än så. Att ta några djupa andetag och samla kraft för att orka ta omtag är en helt annan sak än 5 mm.
  • Äldre 3 Jun 21:24
    #95

    Ord blind skrev 2009-06-03 20:19:30 följande:


    Är daltande så mycket att förespråka?
    Vad är daltande? Innebär motstånd till 5 mm per automatik att man daltar?

    Är det att dalta att lyssna till sitt spädbarn?
  • Svana
    Äldre 3 Jun 22:13
    #96

    Klart det fungerar. Barnet ger ju upp! Mamma och pappa kommer ju inte hur mycket man än gråter. Grattis! Det är vad du har lärt ditt barn

  • Svana
    Äldre 3 Jun 22:15
    #97

    Och för er som inte visste det, så förstår ett barn inte att mamma och pappa faktiskt kommer tillbaka till det förrän det är runt 18 månader.

  • Äldre 3 Jun 22:15
    #98

    Så underbart skönt med föräldrar som vågar stå för saker som blir så nerklankade och kallade än det ena och det andra!Skönt att det funkar för er och att ni hittat ett sätt!

  • Äldre 3 Jun 22:41
    #99
    aspenbäck skrev 2009-06-03 19:28:52 följande:
    Oj oj vad det har hänt mycket på den här tråden... För det första så står jag inte och klockar 5 min precis, självklart när jag går in så pussar jag säger godnatt och gossar lillen på kinden, men plockar ej upp honom, för det tredje så känner jag väl ändå mitt barn och hör vilket typ av skrik han har. Gör inte ni det.?Så länge han bara är arg för att jag inte plockar upp och krånglar med honom så gör det mig inget att han skriker, blir han stucken av ett bi som ngn nämnde så lär jag nog höra detta. =)Ett barn testar gränser hela tiden, låter ni aldrig era barn vara arga? Igår somnade han nöjt och tryggt, var inte ledsen därför att han har lärt sig att det inte är ngt farligt, mamma försvinner inte för gott utan finns fortfarande där om ngt händer. Vad är så hemskt med detta? Att bebisen inte får bestämma? Det pratas väldigt mycket om att lyssna in sitt barn, men jag tycker faktiskt att det är tvärtom. Det är vi som är föräldrar och ska fostra våra barn inte tvärtom. Däremot ska deras behov tillgodoses som trygghet, matas, bytas på , få massvis med kärlek mm mm mm , men det är en helt annan sak.
    Håller med, klokt och bra skrivet! Tänkte väl jag också när jag skrev mitt förra inlägg (på sid. 1) att det lär nog komma MÅNGA neg. inlägg i den här tråden!
  • bebbe2­008
    Äldre 4 Jun 07:06

    hönsmormors dotter skrev 2009-06-03 20:45:47 följande:


    Kritiken mot 5-minutersmetoden är väl inte att den inte skulle fungera, utan snarare att den är omänsklig och grym! Det är klart att barn ger upp när de ser att inte ens deras mest desperata skrik hjälper för att få trygghet, närhet och kärlek från sina föräldrar! Det är vidrigt!!!
    Word!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!