• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27683 visningar
    724 svar
    724
    27683

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 4 Jun 11:23

    Men för all del, sabba anknytningen hur mycket ni vill men mår ungen dåligt eller blir otrygg och rädd av sig när den blir äldre så kan ni kanske lista ut varför.


  • Äldre 4 Jun 11:24

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-04 11:22:05 följande:


    Barn och ungdomar? Jag pratar om 0-2 åringar eftersom det är en sömnmetod vi pratar om.
    Jag vet inte vad du skrivit, men jag menade inte det du skrivit.. Självklart har många små barn svårt att sova själva..
  • Äldre 4 Jun 11:25

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-04 11:23:41 följande:


    Men för all del, sabba anknytningen hur mycket ni vill men mår ungen dåligt eller blir otrygg och rädd av sig när den blir äldre så kan ni kanske lista ut varför.
    Visst, jag förstår din tanke.. jag tror att orsakerna kan vara olika, och din tanke är säkert en av dem. Dock tror jag inte att 5 min metoden är Så hemsk.. barnet lär sig ju att mamman eller pappan finns där. det hade varit grymt att inte komma tillbaka efter 5 min, det håller jag med om!
  • UllaBe­lla
    Äldre 4 Jun 11:30

    Men om man tycker det är okej att prova denna metod framför alla somna utan gråtmetoder så måste man ju någonstans tycka att det känns helt okej att utsätta sitt barn för detta. Förstår faktiskt inte det. Jag vill bara mitt barn väl och det vill väl de flesta, så varför man anser att man tycker att denna metod är en snäll metod för att barnet ska lära sig att sova fattar jag inte.

  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 11:31
    NovasMorsa skrev 2009-06-04 10:25:53 följande:
    ok nu måste jag fgråga er kritiker ngt.. mina barn somnar själv båda två (eller ja min yngsta somnar oftast medans hon äter sista målet inför natten men har hon inte hunnit somna så somnar hon pang bom i sin egen säng) jag har två barn ett på 2,5år och ett på 3mån och min sambo o flickornas pappa jobbar som lastbilschafför o är ute o kör i två veckor o sen e hemma på heltid i två veckordetta innerbär att jag är ensam med mina barn 14dygn per månad. om inte nån av våra vänner är o hälsar på oss ja min älsta går på dagis så vikliver upp på morgnarna.så rutiner gillar alla barn de kan vi väl vara överens om?men om ja inte lärt mina barn att somna själv hur skulle det då sett ut?? båda barnen soomnar för natten vid 20.00 tiden skulle jag då sitta/ ligga med min 2,5åring i famnen o söva henne i en halvtimme timme medans min 3månaders ligger o tokskriker efter mej? eller tvärt om?? ingen av dom skulle nånsin somna o jag skulle ha ett helvete..visst då både jag o min sambo e hemma så tar vi varsin unge på kvällen. annars lägger jag eller sambon den unge först som värkar tröttast vi läser saga för älsta dottern beroende på om yngsta e vaken eller inte.. annars lyssnar hon på en saga på skiva ist men vi lägger henne pratar lite om dagen pussas o kramas osv osv. slävker lampan o säger god natt.. o visst självklart skulle det vara ngft så får dom somna i våran säng visst inga problem de är bara att göra det. så till er kritiker tycker ni att ja har misshandlat mina barn?? tycker ni att ja struntar i dom? tycker ni dom värkar vara "förstörda" pga att dom fått lära sej att somna själv? är iof bara våran älsta som vi använt 5minmetoden på o ja säger bara det en kväll tog det o då var hon arg o skrek på oss i 15min i så fort hon ropade mamma eller pappa så svarade vi henne.
    Jag är ensam med två barn. En är precis fyllda ett och det andra 3,5 år. Ända sedan tvåan föddes har jag somnat dem tillsammans. VARJE DAG I ETT ÅR nu alltså.
    Det går ALLDELES UTMÄRKT vill jag be om att få tala om.

    Vi lägger oss i sängen tillsammans. Jag halvsitter och ammar bebisen till sömns medan storebror ligger tätt intill. Ofta läser vi en bok samtidigt eller ligger bara och småpratar. Ibland tar det en kvart. Ibland två timmar. Men det funkar.
    INGET av mina barn har skrikit mer än kanske 30 sekunder I HELA SINA LIV!

    För mig innebär barn som gråter och skriker att något är fel. Och då är det min skyldighet som förälder att finns där och se till att barnet mår bra.
  • UllaBe­lla
    Äldre 4 Jun 11:33
    Jävelunge skrev 2009-06-04 11:31:52 följande:
    Jag är ensam med två barn. En är precis fyllda ett och det andra 3,5 år. Ända sedan tvåan föddes har jag somnat dem tillsammans. VARJE DAG I ETT ÅR nu alltså. Det går ALLDELES UTMÄRKT vill jag be om att få tala om. Vi lägger oss i sängen tillsammans. Jag halvsitter och ammar bebisen till sömns medan storebror ligger tätt intill. Ofta läser vi en bok samtidigt eller ligger bara och småpratar. Ibland tar det en kvart. Ibland två timmar. Men det funkar. INGET av mina barn har skrikit mer än kanske 30 sekunder I HELA SINA LIV! För mig innebär barn som gråter och skriker att något är fel. Och då är det min skyldighet som förälder att finns där och se till att barnet mår bra.
    '
    Låter sunt!
  • Äldre 4 Jun 11:34

    Att barn gråter behöver inte vara negativt! Det betyder även att barnet fungerar.. det behöver inte alltid vara ledset eller arg.. bara trött???

    självklart vet mammorna bäst, men jag vill bara påpeka att man inte alltid behöver se skrik ifrån ett barn så negativt.. det hade varit värre om det var tyst hela tiden??

  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 11:34
    Maddsutt skrev 2009-06-04 11:24:04 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-04 11:22:05 följande:
    Jag vet inte vad du skrivit, men jag menade inte det du skrivit.. Självklart har många små barn svårt att sova själva..
    Ja det har de. Därför att små barn inte är konstruerade för att sova själva. Det är självkalrt och naturligt (biologiskt betingat) för de flesta små människor att av trygghetsskäl vara nära sina föräldrar när de somnar.

    Kan man inte ge sina barn detta under deras första år så tycker jag att man borde ta sig en funderare på varför man blev förälder överhuvudtaget.
  • näradi­g
    Äldre 4 Jun 11:35

    Ord blind skrev 2009-06-04 11:15:02 följande:


    Det går ju inte att diskutera med dig då du inte förstår vad du själv skriver. Så vi kan lika gärna lägga ner. Hoppas du får en fin dag ändå!! :)
    jo, självklart förstår jag vad jag skriver. Det är troligare att det är du som inte förstår. Men vi kan absolut avsluta om du inte kan diskutera.
    tds
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 11:35
    'Låter sunt!
    Tack
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!