• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Jävelunge
    det jag menade var att vi får ta "lidandet" nu med en massa skrik, gap å ångest från min dotter för att hon inte lärde sig sova i sin säng direkt, jag är varken för eller emot 5mm men för vissa funkar ju det bättre än annat. så varför inte låta folk använda sig av det som för deras del fungerar?
    Fast jag tycker att man måste fråga sig varför en metod fungerar inte bara nöja sig med att den fungerar. Ändamålet helgar ju inte medlen. I så fall kan man ju ta till barnaga eller vad som helst.

    Och jag tycker att det är bättre att göra som ni, ta en eventuell kamp när barnet är större och förstår. En bebis förstår inte vad som händer när man överger den i flera minuter. Den ropar och ropar och tror att den är övergiven och kommer att dö. En treåring kanske blir arg. Men hon fattar att ni inte lämnat henne ensam i skogen.
  • tebax

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-04 11:23:41 följande:


    Men för all del, sabba anknytningen hur mycket ni vill men mår ungen dåligt eller blir otrygg och rädd av sig när den blir äldre så kan ni kanske lista ut varför.
    hmm.. ja jag är verkligen jätterädd av mig. BUHU! Min mamma lät mig sova i min egna säng från att jag var 2 månader och jag skrek endel. Men inte fan är det något jag minns , och jag och min mamma har världens bästa kontakt än idag. sååå...
  • Tidiz
    Jävelunge skrev 2009-06-04 12:25:56 följande:
    Fast jag tycker att man måste fråga sig varför en metod fungerar inte bara nöja sig med att den fungerar. Ändamålet helgar ju inte medlen. I så fall kan man ju ta till barnaga eller vad som helst. Och jag tycker att det är bättre att göra som ni, ta en eventuell kamp när barnet är större och förstår. En bebis förstår inte vad som händer när man överger den i flera minuter. Den ropar och ropar och tror att den är övergiven och kommer att dö. En treåring kanske blir arg. Men hon fattar att ni inte lämnat henne ensam i skogen.
    kanske är det bättre, kanske inte. men jag tror nog iaf att det är lättare att lära barnet redan från början. precis som du säkert försöker lära ditt barn att man inte ska ta upp godis från gatan å äta det, det lär man dom ju direkt inte när dom är 5-6 år. visst dålig jämförelse men du fattar vad jag menar?
  • 7Illyl1

    Cloudberry:
    Jag är medveten om nackdelarna med 5mm, men det finns också något som heter självläkning, om vi nu ska tala psykologi.

  • ullis83

    Bara läst ts, men jag är med dig. Vi hade testat det mesta när vi bestämde oss för denna metod. Det tog väl en vecka, sen dess har han somnat utan problem ( ja, ialla fall dom flesta kvällar)

  • lennartsdotter
    Maddsutt skrev 2009-06-04 11:22:57 följande:
    Jag träffar ungdomar som inte kan sova själva.. ja..
    För att ingen har lärt de i övrigt normala tonåringarna att sova själva?
  • Dr Mupp
    tebax skrev 2009-06-04 12:53:48 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-04 11:23:41 följande: hmm.. ja jag är verkligen jätterädd av mig. BUHU! Min mamma lät mig sova i min egna säng från att jag var 2 månader och jag skrek endel. Men inte fan är det något jag minns , och jag och min mamma har världens bästa kontakt än idag. sååå...
    min pappa slog mig när jag var barn. Vi har bra kontakt idag. Då måste det betyda att det är ok att slå barn.
  • tebax
    Dr Mupp skrev 2009-06-04 13:13:59 följande:
    min pappa slog mig när jag var barn. Vi har bra kontakt idag. Då måste det betyda att det är ok att slå barn.
    men är det att jämföra ? Ett barn skriker, men det är naturligt. Orkar inte diskutera detta med en svärm av desperata husfruar :)
  • Dr Mupp
    tebax skrev 2009-06-04 13:16:19 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-06-04 13:13:59 följande: men är det att jämföra ? Ett barn skriker, men det är naturligt. Orkar inte diskutera detta med en svärm av desperata husfruar :)
    Ja ett barn skriker, det naturliga är att trösta det. Inte låta det ligga ensam i sängen.
  • Mieria
    tebax skrev 2009-06-04 13:16:19 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-06-04 13:13:59 följande: men är det att jämföra ? Ett barn skriker, men det är naturligt. Orkar inte diskutera detta med en svärm av desperata husfruar :)
    Ja det är naturligt. Eftersom det vill något. Det är barnets sätt att göra dig uppmärksam på att något behov är otillfredställt. Hur kan man ha missat detta? :´)
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!