• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27663 visningar
    724 svar
    724
    27663

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • SweetS­tarAng­el
    Äldre 4 Jun 13:54
    Angel1978 skrev 2009-06-04 13:49:00 följande:
    Vi har också tillämpat något som man kan likna med 5mm och det funkar. Det handlar ju inte om att man överger barnet eller struntar i det, det handlar ju om att barnet ska lära sig att det inte är farligt att somna själv, det finns inget att vara rädd för.. Jag tar inte upp barnet för att det skriker (om det inte är blöjbyte eller nåt annat är uppenbart fel), utan jag på min höjd klappar lite på det utan att prata.Om man som förälder ALLTID kommer rusande så fort barnet piper så lär sig barnet det väldigt fort.. Det KAN leda till att barnet piper lite för att det inte vill sova, då kommer föräldern och det blir ytterligare x många minuter med stimulans för barnet.. Inte sagt att alla barn är så, men det vet man ju inte förrän efteråt.Hur man än gör så tror jag att det är viktigt att man gör likadant varje kväll..
    Jag tycker att man ska svara på spädbarnets gråt på en gång. Varför ska man vänta på det. Spädbarnet är knappast så uträknande att hon/han tänker att dom ska skrika för minsta lilla så mamma och pappa får springa....
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Äldre 4 Jun 13:56
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 13:48:52 följande:
    Tja, barn i den åldern har inte samma tidsuppfattning som vi? De kan inte (av rent neurofysiologiska orsaker) tänka "jaja, men mamma eller pappa kommer snart så allting är bra". Deras hjärnor är inte tillräckligt utvecklade för att de ska kunna trösta sig själva.Att barnet skriker är ju en första hint om att någonting inte stämmer. Att barnet fortsätter skrika är en andra hint om att något fortfarande är fel.
    fast barn/människor har förmågan att lära sig och poängen med metoden är ju att lära barnet att hitta en trygghet ..
  • 7Illyl­1
    Äldre 4 Jun 13:58
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 13:50:46 följande:
    Vad ville du säga med inlägget om självläkning då?
    Att det är lite väl hårt att påstå att barn som utsatts för 5mm blir otrygga längre fram i livet, dvs att den person som skrev det möjligen överdriver.

    Det är det ENDA jag ville säga. Jag lägger INGA SOM HELST moraliska värderingar kring metoden eller dem som kritiserar den. Jag vet att dte kan vara svårt eftersom hela den här tråden har en jättehätsk för-eller-mot-diskussion.
  • trötte­r22
    Äldre 4 Jun 14:03
    Angel1978 skrev 2009-06-04 13:49:00 följande:
    Vi har också tillämpat något som man kan likna med 5mm och det funkar. Det handlar ju inte om att man överger barnet eller struntar i det, det handlar ju om att barnet ska lära sig att det inte är farligt att somna själv, det finns inget att vara rädd för.. Jag tar inte upp barnet för att det skriker (om det inte är blöjbyte eller nåt annat är uppenbart fel), utan jag på min höjd klappar lite på det utan att prata.Om man som förälder ALLTID kommer rusande så fort barnet piper så lär sig barnet det väldigt fort.. Det KAN leda till att barnet piper lite för att det inte vill sova, då kommer föräldern och det blir ytterligare x många minuter med stimulans för barnet.. Inte sagt att alla barn är så, men det vet man ju inte förrän efteråt.Hur man än gör så tror jag att det är viktigt att man gör likadant varje kväll..
    vadå lära sig att det inte är farligt att somna själv? så om vi säger att du har sellskräck, ska vi då låsa in dig i ett litet rum för att visa att det inte är nått farligt? eller om du är mörkrädd, ska vi då slänga in dig i ett mörkt rum o låsa dörren?
  • Äldre 4 Jun 14:06
    Apmor2 skrev 2009-06-04 13:56:23 följande:
    fast barn/människor har förmågan att lära sig och poängen med metoden är ju att lära barnet att hitta en trygghet ..
    Visst har vi förmågan att lära oss, men medan vissa tror att ett barn som metodas enligt 5 mm lär sig att den är trygg i sin ensamhet så tror andra av oss att barnet lär sig att det inte är någon idé att ropa efter uppmärksamhet för det är lönlöst.

    Jag har aldrig påstått att det inte går att lära barn saker.
  • Angel1­978
    Äldre 4 Jun 14:09

    Citat:
    Jag tycker att man ska svara på spädbarnets gråt på en gång. Varför ska man vänta på det. Spädbarnet är knappast så uträknande att hon/han tänker att dom ska skrika för minsta lilla så mamma och pappa får springa....
    Citat.

    Nej, men som jag också skrev; de lär sig väldigt fort..
    Om man bär barnet tills det somnar varje gång det ska sova, så skulle jag tro att det kan få svårt att sova i en stilla säng..
    Och lyfter man upp barnet när det ska sova för att man inte vill att det ska gråta så kan det ju faktiskt hända att man stör barnet. jag kan bara tala för hur min egen son har fungerat och han grät VARJE gång innan han skulle till och somna när han var liten. Skulle jag då tagit upp honom så hade jag stört hans egen insomningsrutin. Jag gick in till honom med jämna mellanrum och tittade till honom, men man hör ju (oftast) på gråtet om det är något fel eller om de bara skriker. (ja det finns barn som bara skriker utan uppenbar anledning)
    Och de som skriker bara för att få uppmärksamhet märker man också väldigt fort, då de tystnar och liksom blir glada och uppspelta så fort man visar sig i rummet. Då tror jag inte att det är läge att plocka upp barnet.
    Men varje förälder känner ju sitt eget barn bäst och gör vad som känns bäst för dem.

    Jag ville bara hålla med ts om att 5mm fungerar..

  • Äldre 4 Jun 14:10

    Jag tycker som de flesta andra att 5mm är gräslig, och jag kan för mitt liv inte förstå  VARFÖR man inte kan ta sig tid att ligga hos barnet till det somnar, om det är det barnet vill?

    Jag ligger/har legat hos barnen till de somnat, varje kväll, vare sig det tagit 5 min eller 3 timmar. Kan inte komma på en enda anledning till att jag inte skulle kunna avvara den tiden till det bästa jag har.


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Äldre 4 Jun 14:10
    Angel1978 skrev 2009-06-04 13:49:00 följande:
    Vi har också tillämpat något som man kan likna med 5mm och det funkar. Det handlar ju inte om att man överger barnet eller struntar i det, det handlar ju om att barnet ska lära sig att det inte är farligt att somna själv, det finns inget att vara rädd för.. Jag tar inte upp barnet för att det skriker (om det inte är blöjbyte eller nåt annat är uppenbart fel), utan jag på min höjd klappar lite på det utan att prata. Om man som förälder ALLTID kommer rusande så fort barnet piper så lär sig barnet det väldigt fort.. Det KAN leda till att barnet piper lite för att det inte vill sova, då kommer föräldern och det blir ytterligare x många minuter med stimulans för barnet.. Inte sagt att alla barn är så, men det vet man ju inte förrän efteråt. Hur man än gör så tror jag att det är viktigt att man gör likadant varje kväll..
    Det är ingen som påstår att det är skadligt att lära barn att sova själva. Det är tillvägagångssättet som används som kritiseras. Jag tar inte upp E varje gång han skriker när han ligger i sin säng, men jag går ALLTID in till honom. Ibland behöver han nappen för att somna om, ibland behöver han fysisk närhet i form av en strykning över kinden eller en hand på huvudet för att somna. Vi plockar så gott som aldrig upp honom, för det är extremt sällan det behövs men behöver han plockas upp och somna i famnen är det OK.
  • Angel1­978
    Äldre 4 Jun 14:12
    trötter22 skrev 2009-06-04 14:03:20 följande:
    vadå lära sig att det inte är farligt att somna själv? så om vi säger att du har sellskräck, ska vi då låsa in dig i ett litet rum för att visa att det inte är nått farligt? eller om du är mörkrädd, ska vi då slänga in dig i ett mörkt rum o låsa dörren?
    tror du skräcken minskar för att du undviker den??
    Man måste träna, träna, träna, så också för barn att lära sig att somna själva.
  • Äldre 4 Jun 14:13
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 14:06:52 följande:
    Visst har vi förmågan att lära oss, men medan vissa tror att ett barn som metodas enligt 5 mm lär sig att den är trygg i sin ensamhet så tror andra av oss att barnet lär sig att det inte är någon idé att ropa efter uppmärksamhet för det är lönlöst.Jag har aldrig påstått att det inte går att lära barn saker.
    fast poängen är att visa barnet att även om man inte håller i barnet att man ändå är i närheten alltså att barnet inte är ensamt även om man inte är i samma rum.
    Det är bevisat att barn från 3mån vet att även om man inte syns så finns man där.

    och om barnet får uppmärksamhet när den behöver det så förtsår jag inte att barnet skulle lära sig att det är lönlöst att ropa efter den, då det även handlar om att lära sig att ge uppmärksamhet när barnet behöver det inte bara när barnet vill det. För det är väl ingen som säger att man inte ska ge barn uppmärksamhet, eller?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!