• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Pirog

    Självklart fungerar den, alla barn ger upp till slut och för din son tog det tydligen en vecka. Jag skulle aldrig klara av att låta mitt barn skrika efter mig och därför påstår jag att 5mm fungerar endast för de som sätter sitt eget före sitt barn eller de barn som inte har nåt emot att sova själv,men de behöver ju inte 5mm heller.

  • Angel1978
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:24:50 följande:
    varför är det speciellt?
    För att när man ska sova ska det vara lugnt och stilla och ingen lek.
    Vår son fungerade så att kom man in när han 'ropade' så tystnade han direkt och sken upp som en sol och började jollra, och så fort man gick började han gråta.
    Detta tar jag som att han vill fortsätta leka istället för att sova, och därför gav jag inte honom den uppmärksamhet han frågade efter..
    Han kunde ligga och lyssna i evigheter om man sjöng för honom eller bara låg och tittade och pratade tyst med honom. Det fungerade liksom inte, därför fick vi vara ganska tuffa när det gäller läggning..
  • lennartsdotter
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:30:22 följande:
    nej det går ej ut på det, namnet säger dig det, men poängen med metoden är att börja med att man går ut en liten stund ur rummet om barnet gråter (till skillnad från att skrika) så går man in och ger det uppmärksamhet genom att lägga handen på det så att barnet ska känna att man är där och när barnet lugnat ner sig så går man ut igen och upprepar proceduren när det behövs och automatiskt så ökas minuterna, barnet förstår att när h*n behöver mor/far så är dom där på nolltid. Men att ignorera gnäll och skrik.. På det sättet vet barnet att det ej är ensamt och ignorerad och att även om föräldrarna ej är i samma rum så är dom nära och barnet kan känna sig trygg. Det är det 5mm går ut på.
    Eckerberg som har utformat metoden anser att kroppskontakt endast är tillåten om barnet behöver bäras tillbaka till sängen. I alla andra lägen får endast rösten användas. Barnet tittas till med ungefär 5 minuters intervall. Om barnet vaknar på natten och skriker tex. för att blöjan är våt ska man inte heller byta blöja utan bara med rösten markera att det är natt, man ska sova så sov.

    Det du beskriver låter mer som en blandning av 5 mm och tassmetoden.
  • Twilight
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:16:42 följande:
    hur vet du att barnet vill att du ska sova med det? När slutar det vara en faktor vad barnet vill?
    Hur jag vet vad barnet vill?? Konstig fråga. När det gäller en bebis så märks det väl rätt tydligt, den är nöjd och somnar tryggt bredvid mig.
    När barnet är större kan det prata
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Mieria

    Jag vill gärna veta VARFÖR man inte kan ta sig tid att natta barnet? Finns det någon anledning?

  • Jävelunge
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:30:22 följande:
    nej det går ej ut på det, namnet säger dig det, men poängen med metoden är att börja med att man går ut en liten stund ur rummet om barnet gråter (till skillnad från att skrika) så går man in och ger det uppmärksamhet genom att lägga handen på det så att barnet ska känna att man är där och när barnet lugnat ner sig så går man ut igen och upprepar proceduren när det behövs och automatiskt så ökas minuterna, barnet förstår att när h*n behöver mor/far så är dom där på nolltid.Men att ignorera gnäll och skrik..På det sättet vet barnet att det ej är ensamt och ignorerad och att även om föräldrarna ej är i samma rum så är dom nära och barnet kan känna sig trygg.Det är det 5mm går ut på.
    Du har inte läst på ser jag. Enligt 5mm skall man gå ut och stanna ur barnets åsyn i hela 5 minuter åt gången. Man skall ignorera gråt, skrik och tårar. Barnet har ingen tidsuppfattning så 5minuter kunde lika gärna vara två timmar. Sne skall du visa dig för barnet. Men du får INTE röra barnet, prata lugnande eller trösta. Bara titta och sedan gå ut ytterligare 5 min...osv tills banret gett upp.
  • clarens
    Mieria skrev 2009-06-04 14:47:40 följande:
    Jag vill gärna veta VARFÖR man inte kan ta sig tid att natta barnet? Finns det någon anledning?
    vad menar du med att natta? om du menar ligga bredvid det i upp till 1-3 timmar så kan jag säga att det skulle jag aldrig stå ut med. jag undrar, ni som gör det, hur står ni ut?? vill ni inte göra andra saker på kvällarna? jag har dessutom svårt att tro att barnet själv tycker det är spec kul att ligga och försöka somna i flera timmar.
    jag körde med ngt som jag i efterhand har förstått liknar tass-metoden. det funkade utmärkt och min ettårning somnar alltid själv och har gjort sen 5 månaders ålder. det kanske kan vara ngt att kolla upp för den som är tveksam till 5mm.

    sen tycker jag att ni som hävdar att man är en dålig förälder som misshandlar sitt barn om man använder 5mm borde skärpa er!
  • Jävelunge
    Jävelunge skrev 2009-06-04 14:50:55 följande:
    Du har inte läst på ser jag. Enligt 5mm skall man gå ut och stanna ur barnets åsyn i hela 5 minuter åt gången. Man skall ignorera gråt, skrik och tårar. Barnet har ingen tidsuppfattning så 5minuter kunde lika gärna vara två timmar. Sne skall du visa dig för barnet. Men du får INTE röra barnet, prata lugnande eller trösta. Bara titta och sedan gå ut ytterligare 5 min...osv tills banret gett upp.
    Fan va illa jag skriver.
  • Mieria
    clarens skrev 2009-06-04 14:52:15 följande:
    vad menar du med att natta? om du menar ligga bredvid det i upp till 1-3 timmar så kan jag säga att det skulle jag aldrig stå ut med. jag undrar, ni som gör det, hur står ni ut?? vill ni inte göra andra saker på kvällarna? jag har dessutom svårt att tro att barnet själv tycker det är spec kul att ligga och försöka somna i flera timmar.
    Om det tar 3 timmar för barnet att komma till ro kanske man ska fråga sig själv vad man gör för fel i övrigt...
  • Jävelunge
    clarens skrev 2009-06-04 14:52:15 följande:
    vad menar du med att natta? om du menar ligga bredvid det i upp till 1-3 timmar så kan jag säga att det skulle jag aldrig stå ut med. jag undrar, ni som gör det, hur står ni ut?? vill ni inte göra andra saker på kvällarna? jag har dessutom svårt att tro att barnet själv tycker det är spec kul att ligga och försöka somna i flera timmar.jag körde med ngt som jag i efterhand har förstått liknar tass-metoden. det funkade utmärkt och min ettårning somnar alltid själv och har gjort sen 5 månaders ålder. det kanske kan vara ngt att kolla upp för den som är tveksam till 5mm.sen tycker jag att ni som hävdar att man är en dålig förälder som misshandlar sitt barn om man använder 5mm borde skärpa er!
    Hur jag står ut? Jag älskar mina barn och jag är beredd att ge dem hur många timmar som helst om det innebär att de får somna tryggt utan gråt. Jag ser det inte som ett straff att ligga nära och snusa i deras mjuka nackar. Tvärtom.

    Om det finns annat jag vill göra? Nja...tvätta, städa kolla TV kanske...men det är inget jag prioriterar före mina barn.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!