• Camarogirl

    Vad behöver man köpa?

    Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?

  • Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • mimpen
    Namaste72 skrev 2009-07-07 10:47:37 följande:
    Och lakan, nja, jag hade iaf inga spjälsängslakan innan vi satte upp oss i a-kön .
    *fniss* Nej, det hade inte jag heller. Vi fick låna en uppsättning till spjälisen som vi också fick låna. Men det visade sig ju helt onödigt, eftersom inget barn någonsin sov i spjälsängen...

    Våra barn har ju sovit i vår stora säng, och då har de ju delat lakan och täcken med oss typ. Men ska man ha spjälsäng kan man ju behöva köpa lite sängkläder till den så klart! :)
  • Namaste72
    Emeli skrev 2009-07-07 13:33:57 följande:
    Tips: dela vanliga gamla och urtvättade underlakan, sy en fåll och du får lagom stora MJUKA och SKÖNA lakan till spjälsängen.
     Haha, vi har två (2) underlakan som det är totalt...så det blir nog att fixa nya speciellt för liten iaf. Kan nog stoltsera med Sveriges minsta linneförråd...
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72

    Vi ska också försöka samsova, men ha spjälsängen clos-an sängen med en sida borta...får inte plats med ngt mer och sängen vi har idag är 160 cm ( 2 vuxna, hund och...en liten på det. Nja {#lang_emotions_undecided}...)


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Camarogirl
    Namaste72 skrev 2009-07-07 15:57:50 följande:
     Haha, vi har två (2) underlakan som det är totalt...så det blir nog att fixa nya speciellt för liten iaf. Kan nog stoltsera med Sveriges minsta linneförråd...
    Vi har också bara två (!) underlakan just nu! Det beror på att de gamla gett upp pga ålder, och att det finns såååå många roligare saker än just underlakan att köpa! T.ex snygga påslakan. Vilket vi har alldeles för många av.

    En uppsättning påslakan med barnmotiv har vi köpt på Ikea, och så kom jag på att mormors gamla "överlakan" till täcken, borde funka bra som underlakan i en enkelsäng...
  • mammamys06
    LG74 skrev 2009-07-06 19:55:03 följande:
    Har man barn som dricker välling ur nappflaska så tycker jag att ett nappflaskställ är perfekt. Vällingdoserare likaså. Perfekt att portionera vällingen inför natten/utflykter mm.Hundbajspåsar att förpacka illaluktande blöjor i. Perfekt!Potta köpte vi men använde aldrig... Skulle nog hellre rekommendera en toasits för barn. (Även om våra barn använde den vanliga toan.)
    Håller med
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammamys06
    Maja T skrev 2009-07-06 21:59:01 följande:
    ^ Bra svarat, mimpen! Håller med dig om det mesta. Man behöver verkligen förvånansvärt lite, och det mesta kan man köpa efter hand när man ser att det faktiskt behövs.Jag skulle faktiskt vänta med både bilstol och nappflaska och ersättning. Bilstol tills jag vet hur gammalt barnet är (en liten stol är jättedyr, speciellt om man bara hinner använda den några ggr). Flaska och ersättning kan det hända att barnet redan är van vid en viss sort, och då skulle jag köpa några sådana flaskor i landet och ta hem dem. Ersättning skulle jag köpa sen när jag vet att det behövs och vilken sort det ska vara. Likaså blöjor. Man kan ju fast meddela nån släkting eller vän och be dem köpa hem ett paket tills man kommer hem och skaffa mer sen.Inför vårt nästa barn ska vi inte skaffa just nåt. Mycket har vi redan, och jag ska istället försöka sätta undan pengar på ett konto så jag kan handla mera sen när vi vet kön, ålder osv. Det vi haft användning av är: babyvakt, nagelsax, de små frottélapparna från IKEA (kan användas till ALLT, och numera när barnen är större; som städtrasor! ), snuttefilt, tvättad och efter ett antal nätter under min pyjamas doftande av mamma ... ja det var väl det viktigaste "all round" sakerna det.
    Vi tyckte det var skönt att ha med badblöjor till vårt barn till Vietnam, det var svårt att hitta där. I de flesta länder finns även Pampers och andra kända blöjmärken. Jag kan verkligen rekommendera att inhandla en eller två nappflaskor och ha med sig på resan, särskilt med vällingfördelare! Det är perfekt att ha med sig. Barnen brukar (om de inte har te x särskilda nappflaskor pga LKG eller liknande) kunna använda vanliga nappflaskor oavsett vad det är för märke på dem och vi köpte även nappflaskor i Vietnam som vi fortfarande har kvar som minnen. Man bör be om att få med sig en burk med välling så man köper samma under tiden man är kvar i landet då det är en trygghet för barnet att ha kvar samma vällingsort och magen kan också reagera om man byter till vår osötade och annorlunda vällingsort än vad barnet är van vid. Vi köpte bilbarnstol innan vi fick hem vår son, visste ju hans vikt och längd och ålder och det är viktigt att ha stolen när man kommer hem eftersom det är viktigt att vänja barnet vid stolen rätt omgående plus att man kanske inte vill åka runt och leta bilbarnstol innan Vi hade 6 månader på oss att inhandla innan vi åkte till Vietnam. Även IKEAS matstol köpte vi efter bb. En spjälsäng inhandlades och den användes inte särskilt mycket men även om man planerar att samsova så kanske barnet inte vill det till att börja med och då är det viktigt att man har spjälsängen tillhands eftersom det är vad många barnhemsbarn är vana vid att sova i.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Vimsa2

    Jag håller inte med om skötbord. Vi har 3 barn och har haft skötbord till alla och skulle inte velat/klarat mig utan det. Vårt sista barn vare 15 månader när vi fick henne och vi använder skötbordet fortfarande till henne många gånger per dag (hon är nu 20 månader). Vi har ett skötbord som man hänger upp på väggen i badrummet. Nära till handfatet och vatten som jag tycker är ett måste. Jag har heller ingen lust att byta blöja på olika ställen i vårt hus, utan bajs och kiss hör hemma i badrummet och inte i vårt sovrum (givetvis händer olyckor men rent generellt vill jag inte ha ut det). Jag använder sälla våtservetter pga allt "skräp" som de innehåller, utan använder torra tvättlappar som jag blöter och använder olja som rengöring. Vi använder skötbordet när vi byter blöja, morgon och kvällstvätt och när jag ska kamma henne osv. Att ha en arbetsyta i rätt höjd är sparande för ryggen!

  • ViljaDrömma

    Ursäkta en ovetande icke-ännu-barnförälder, men vad i hela världen är en välling fördelare??? :-O

  • Vimsa2

    Hihi, det är en burk med 3 fack ( kanske finns det burkar med fler..), varje fack rymmer precis så mycket vällingpulver som går åt i en 200 ml flaska. Vällingfördelaren har en lätt öppning så allt pulver i facket rinner ned i flaskan utan spill.

    www.dunderbutiken.se/se/art/nuby-vallingdoserare.php

    En sort av vällingdoserare / vällingfördelare. Ganska bra att ha i skötväskan om du frågar mig .

  • mammamys06
    Vimsa2 skrev 2009-07-07 18:31:36 följande:
    Jag håller inte med om skötbord. Vi har 3 barn och har haft skötbord till alla och skulle inte velat/klarat mig utan det. Vårt sista barn vare 15 månader när vi fick henne och vi använder skötbordet fortfarande till henne många gånger per dag (hon är nu 20 månader). Vi har ett skötbord som man hänger upp på väggen i badrummet. Nära till handfatet och vatten som jag tycker är ett måste. Jag har heller ingen lust att byta blöja på olika ställen i vårt hus, utan bajs och kiss hör hemma i badrummet och inte i vårt sovrum (givetvis händer olyckor men rent generellt vill jag inte ha ut det). Jag använder sälla våtservetter pga allt "skräp" som de innehåller, utan använder torra tvättlappar som jag blöter och använder olja som rengöring. Vi använder skötbordet när vi byter blöja, morgon och kvällstvätt och när jag ska kamma henne osv. Att ha en arbetsyta i rätt höjd är sparande för ryggen!
    vi är alla olika!
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
Svar på tråden Vad behöver man köpa?