• Mornie Alantie

    Varför flera förnamn?

    Jag undrar varför man ger sitt barn flera förnamn. Det är ju ändå bara ett som används, varför krångla till det?

  • Svar på tråden Varför flera förnamn?
  • sakoline

    Tradition, och för att det finns så många vackra namn.
    Alla i min familj har tre namn varav ett tilltalsnamn.

  • Anova

    Ja, tradition. Jag har namn både efter min mamma och efter hennes mormor. Däremot brukar tilltalsnamnet inte vara ett "släktnamn" (men jag är ett undantag, heter som min gammelmormor).

  • Lussekatten87

    För att man gillar flera namn och av tradtion.


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mornie Alantie

    Jag har också tre, men funderar på att stryka alla utom tilltalsnamnet. När jag får barn kommer jag bara ge dem ett namn.

    Är lite sur på mina namn just nu, det är därför jag frågar

  • litenlia

    Vi gick ifrån traditionen och gav vår son bara ett namn. Kände att det bara är onödigt med flera namn just eftersom de aldrig används.

  • Mornie Alantie
    litenlia skrev 2009-07-15 16:28:33 följande:
    Vi gick ifrån traditionen och gav vår son bara ett namn. Kände att det bara är onödigt med flera namn just eftersom de aldrig används.
    Så känner jag också. Dessutom kan det ställa till med problem ibland.
  • Anova

    Fast jag är stolt över att bära mina släktigars namn, även om jag kanske aldrig använder något annat än mitt förnamn.

  • linjes

    Mornie Alantie skrev 2009-07-15 16:27:18 följande:


    Jag har också tre, men funderar på att stryka alla utom tilltalsnamnet. När jag får barn kommer jag bara ge dem ett namn. Är lite sur på mina namn just nu, det är därför jag frågar
    Oj vad har dom gjort nu då?

    Jag har bara ett namn..
    Barnen fick 2 namn tilltalsnamnet och gamla namn efter farmor och farfar enligt tradition
  • Mornie Alantie
    linjes skrev 2009-07-15 16:32:16 följande:
    Oj vad har dom gjort nu då?
    Det har uppstått problem i databaser eftersom mitt tilltalsnamn inte är först, och för att det blev för långt. Detta problem har propagerat vidare till många databaser och jag har ägnat dagen till att jaga fel och försöka fixa dem. För varje ställe jag lyckas fixa det dyker det upp ett nytt fel... Hade varit så mycket enklare med bara ett namn
  • mamaciiita

    Ska också bara ge mitt barn ett namn, han är halft mexikansk och här har man bara ett namn men två efternamn (ett från mamman och ett från pappan) tänk då om vi skulle ge honom tre förnamn och så har han redan två efternamn! Nej jag tycket det är onödigt med fler namn, har aldrig använt mitt eget andranamn.

  • litenlia

    Min syster och jag har samma andranamn och jag kan känna att det knyter oss samman. Jag hade kunnat tänka mig att ge min son samma andranamn som sin äldre bror (som jag inte är mamma till) men eftersom det namnet kom från min sons brors morfar kände vi (jag) att det inte var aktuellt. Snålt tänkt kanske men det är ju en släkt som inte jag har något med att göra.

  • Miss Obsessive

    Tänkte precis starta en tråd med samma fråga =)

    Jag fattar inte heller logiken med fler namn, för de används ju aldrig i några som helst sammanhang!
    Mina barn kommer bara få ett tilltalsnamn. Visst, man gillar fler namn än ett, men det är bara att bestämma sig för ett liksom.. Så oerhört onödigt med ytterligare två-tre namn "bara för att".

Svar på tråden Varför flera förnamn?