• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Familjen Rockström

    hej!!
    vi började med 5 min metoden när vår dotter var 6 månader. första natten så skrek hon i ca 20 min innan hon somnade nästa natt var det 5 min. den tredje natten somnade hon utan problem. efter det så har hon sovit som en liten gris.

    nu när hon är 1 år så sover hon fortfarande bra, nattningen tar ca 5 min. Hon får välling i min famn (sjunger trollmor) efter det så lägger jag bara henne ner i sängen så somnar hon. somnar vid 20 vaknar vid 8

    Den här metoden funkar jätte bra!! innan vi använde oss utav den här metoden så somnade hon i min famn medans jag vaggade henne.

    jag tycker att du ska fortsätta som du gör men när hon skriker ta inte upp henne.. lägg henne bara ner, ge nappen och gå ut. prata inte. fall du tar upp henne så har hon vunnit och det kommer bli änu svårare att få henne att somna själv.

    lycka till!!

  • saferide

    För att svara på TS fråga; första natten tog tre timmar för mig. Sen tog det bara en halvtimme, kanske i två dagar. Sen bara ett par minuter, det gick väldigt, väldigt fort för min son att vänja sig. Är så glad att jag höll ut, för nu är han 1½ och har sovit mellan 19-07 i princip varje natt, somnar själv i sin säng, i ett helt år! Lycka till!

  • NorasMamma

    " Ifall du tar upp henne har hon vunnit"

    6 månader? Tror ni att bebisar är små manipulerande små varelser? Dem är människor. Dem gråter för att dem vill ha närhet kärlek och tröst.

  • Beckah82
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 11:30:10 följande:
    skillnaden är ju bara att vi gett henne kroppskontakt och inte låtit henne börja skrika utan gått in innan 5 minuter om det behövts!
    "bara" ?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Kya
    TextKarin skrev 2009-07-31 08:55:09 följande:
    Min son hade kolik sina första tre månader och skrek otröstligt, panikslaget och ångestfyllt flera timmar varje kväll. Enligt ditt resonemang borde det alltså innebära att han får mycket svåra stressproblem som vuxen, betydligt värre än ett barn som skrikit några kvällar i rad i samband med femminutersmetod. Men enligt forskningen om kolik (som refereras i boken "Kolik och magknip - så överlever ni" av Enblad/Nordlund) har man inte kunnat hitta någon psykologisk skillnad mellan kolikbarn och andra barn. Hur förklarar du det?
    för skriker barnet hos sina föräldrar så blir inte kortisolen utlöst.
    har du någon gång gråtit ensam? så oerhört ensam och ledsen man känner sig då. men kommer någon och ger dig en kram och tröstar dig när du gråter så mår du genast mkt bättre, och tårarna som rinner kan snarare vara läkande. även om du gråter pga en fysisk smärta, som magont.

    dessutom borde du veta, som haft ett kolikbarn, hur viktigt det är med närhet och att man inte ska låta barn skrika och gråta i onödan.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Familjen Rockström
    NorasMamma skrev 2009-07-31 11:41:07 följande:
    " Ifall du tar upp henne har hon vunnit"6 månader? Tror ni att bebisar är små manipulerande små varelser? Dem är människor. Dem gråter för att dem vill ha närhet kärlek och tröst.
    Ja, visst är dem det, MEN, tar man upp barnet gång på gång och tröstar det, så han/hon blir lugn igen och sendan lägger ned barnet i sängen igen kommer barnet förståss att skrika igen, ska man då fortsätta så tills barnet somnar i x antal timmar vilket gör att barnet förstår att man bara behöver hosta till lite för att mamma/pappa ska komma springande och vagga?
    Ska man ta upp barnet vid minsta ljud av missnöje och trösta anser du?
  • lillamuan
    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:07:20 följande:
    Ja, visst är dem det, MEN, tar man upp barnet gång på gång och tröstar det, så han/hon blir lugn igen och sendan lägger ned barnet i sängen igen kommer barnet förståss att skrika igen, ska man då fortsätta så tills barnet somnar i x antal timmar vilket gör att barnet förstår att man bara behöver hosta till lite för att mamma/pappa ska komma springande och vagga?Ska man ta upp barnet vid minsta ljud av missnöje och trösta anser du?
    amen snälla en bebis skriker inte för att vara elak.. den skriker för att visa missnöje!
    Elin 080219 och Benjamin 090613
  • SaramedM

    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 11:33:05 följande:


    hej!! vi började med 5 min metoden när vår dotter var 6 månader. första natten så skrek hon i ca 20 min innan hon somnade nästa natt var det 5 min. den tredje natten somnade hon utan problem. efter det så har hon sovit som en liten gris.nu när hon är 1 år så sover hon fortfarande bra, nattningen tar ca 5 min. Hon får välling i min famn (sjunger trollmor) efter det så lägger jag bara henne ner i sängen så somnar hon. somnar vid 20 vaknar vid 8Den här metoden funkar jätte bra!! innan vi använde oss utav den här metoden så somnade hon i min famn medans jag vaggade henne.jag tycker att du ska fortsätta som du gör men när hon skriker ta inte upp henne.. lägg henne bara ner, ge nappen och gå ut. prata inte. fall du tar upp henne så har hon vunnit och det kommer bli änu svårare att få henne att somna själv. lycka till!!
    Vunnit? Det är ingen maktkamp
  • Familjen Rockström
    lillamuan skrev 2009-07-31 12:08:59 följande:
    amen snälla en bebis skriker inte för att vara elak.. den skriker för att visa missnöje!
    Ja, vem har påstått annan?
  • Brunello
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 11:30:10 följande:
    skillnaden är ju bara att vi gett henne kroppskontakt och inte låtit henne börja skrika utan gått in innan 5 minuter om det behövts!
    Eftersom de två grundpelarna i 5Mm är just "ingen kroppskontakt" och "vänta femminuter" blir det ju märkligt att kalla det ni gör för 5MM förstår du inte det?
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??