• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • SaramedM

    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:07:20 följande:


    Ja, visst är dem det, MEN, tar man upp barnet gång på gång och tröstar det, så han/hon blir lugn igen och sendan lägger ned barnet i sängen igen kommer barnet förståss att skrika igen, ska man då fortsätta så tills barnet somnar i x antal timmar vilket gör att barnet förstår att man bara behöver hosta till lite för att mamma/pappa ska komma springande och vagga?Ska man ta upp barnet vid minsta ljud av missnöje och trösta anser du?
    Ja, varför inte? tids nog sover alla barn
  • Kya
    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:07:20 följande:
    Ja, visst är dem det, MEN, tar man upp barnet gång på gång och tröstar det, så han/hon blir lugn igen och sendan lägger ned barnet i sängen igen kommer barnet förståss att skrika igen, ska man då fortsätta så tills barnet somnar i x antal timmar vilket gör att barnet förstår att man bara behöver hosta till lite för att mamma/pappa ska komma springande och vagga? Ska man ta upp barnet vid minsta ljud av missnöje och trösta anser du?
    vad menar du med "visar missnöje"? om barnet gråter så ska man ta upp det, ja. om barnet bara gnäller så kan man vänta ett litet tag till, för då är det ingen panik. däremot om barnet gråter så ska man alltid ta det på allvar.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Familjen Rockström
    SaramedM skrev 2009-07-31 12:10:27 följande:
    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:07:20 följande:
    Ja, varför inte? tids nog sover alla barn
    Självklart, men vissa barn kanske vill bli vaggade i timmar, och avbryts detta är man tillbaka på ruta ett, att vagga barnet i sin famn i flera timmar i streck är varken bra för dig eller barnet, kan tänka mig att det får sömnproblem av det om något
  • Beckah82
    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:13:24 följande:
    Självklart, men vissa barn kanske vill bli vaggade i timmar, och avbryts detta är man tillbaka på ruta ett, att vagga barnet i sin famn i flera timmar i streck är varken bra för dig eller barnet, kan tänka mig att det får sömnproblem av det om något
    Varför är det inte bra?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • TvåTrollungar
    Brunello skrev 2009-07-31 12:10:15 följande:
    Eftersom de två grundpelarna i 5Mm är just "ingen kroppskontakt" och "vänta femminuter" blir det ju märkligt att kalla det ni gör för 5MM förstår du inte det?
    MEN principen är ju den samma, att man lär barnet att somna själv med hjälp av att man går in med korta intervaller! jag går ju hellre in efter 3 när hon just börjat höra av sig än att då vänta 2 minuter till så hon är helt tokig, då förlänger jag ju bara nattandet! sen att ge kroppskontakt med att klappa henne, stryka på ryggen eller på kinden tvärt är ju inte som att jag går in pratar med henne och senare tar upp henne! i slutändan somnar hon ju själv ändå själv!
  • Familjen Rockström
    Beckah82 skrev 2009-07-31 12:14:21 följande:
    Varför är det inte bra?
    Jo, för att barn har lätt att ta in nya saker, och tar du för vana att vagga ditt barn 4 timmar varje kväll så lär du få fortsätta med det, och när du väl bestämmer dig att sluta med det ( jag tror inte att du har lust att fortsätta med det när dom kommer upp ålder) så har ju barnet vant sig med att bli vaggad i x antal timmar, när du då slutar med det kommer förståss barnet inte att tycka att det är så bra id'e..
  • TvåTrollungar
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 12:17:40 följande:
    MEN principen är ju den samma, att man lär barnet att somna själv med hjälp av att man går in med korta intervaller! jag går ju hellre in efter 3 när hon just börjat höra av sig än att då vänta 2 minuter till så hon är helt tokig, då förlänger jag ju bara nattandet! sen att ge kroppskontakt med att klappa henne, stryka på ryggen eller på kinden tvärt är ju inte som att jag går in pratar med henne och senare tar upp henne! i slutändan somnar hon ju själv ändå själv!
    Om ni dessutom läst vad jag skrivit i början så skrev jag EN VARIANT AV 5 minuters metoden! men efter som alla verkat stirra sig blinda på sin egen ilska över metoden så var det kanske så att ni missade den biten!
  • Kya
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 12:17:40 följande:
    MEN principen är ju den samma, att man lär barnet att somna själv med hjälp av att man går in med korta intervaller! jag går ju hellre in efter 3 när hon just börjat höra av sig än att då vänta 2 minuter till så hon är helt tokig, då förlänger jag ju bara nattandet! sen att ge kroppskontakt med att klappa henne, stryka på ryggen eller på kinden tvärt är ju inte som att jag går in pratar med henne och senare tar upp henne! i slutändan somnar hon ju själv ändå själv!
    så du menar att om man har ett barn som aldrig haft några som helst sömnsvårigheter utan somnar så fort man lägger det i sängen, och sover gott, så har man metodat barnet bara för att man lagt det i egen säng?

    5mm är en sömnmetod som används på barn med sömnsvårigheter. man använder inte 5mm om barnet inte skriker, då har man bara lagt ner barnet.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • TvåTrollungar
    Kya skrev 2009-07-31 12:22:07 följande:
    så du menar att om man har ett barn som aldrig haft några som helst sömnsvårigheter utan somnar så fort man lägger det i sängen, och sover gott, så har man metodat barnet bara för att man lagt det i egen säng? 5mm är en sömnmetod som används på barn med sömnsvårigheter. man använder inte 5mm om barnet inte skriker, då har man bara lagt ner barnet.
    Hon har inte somnat direkt men hon har heller aldrig skrikigt men jag är övertygad om att hon hade skrikit om vi väntat 5 minuter istället för1-3 minuter! att göra samma sak men innan barnet blivit tokig! alltså precis som grundaren säger "lära barnet somna själv metoden" inte "skrika sig till sömns metoden"
  • Kya
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 12:27:22 följande:
    Hon har inte somnat direkt men hon har heller aldrig skrikigt men jag är övertygad om att hon hade skrikit om vi väntat 5 minuter istället för1-3 minuter! att göra samma sak men innan barnet blivit tokig! alltså precis som grundaren säger "lära barnet somna själv metoden" inte "skrika sig till sömns metoden"
    jo, nu svarade du ju aldrig på frågan...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??