• ANOF

    Vad ska man göra med äggvitor?

    Jag brukar alltid ha en massa äggvita som jag intre vet vad jag ska göra med. Den här tråden ska handla om vad man kan göra för mat av äggvitan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 18:19
    OBS! Det är viktigt att ni inte bara skriver VAD man kan göra med äggvitorna, utan även HUR man gör.

  • Svar på tråden Vad ska man göra med äggvitor?
  • Jmia
    vackrastarflow skrev 2009-09-11 21:13:00 följande:
    ja tänk vilket ansvar vi har för att ANOF ska få mat i sig!! vi borde ha nån krislinje eller nåt, för kris vid hungriga stunder.
    Snälla, nu måste vi adressera det här unika problemet ordentligt så att vi slipper ställas inför samma helvetiska dilemma imorn igen!
  • poppii

    Rabarberpaj med jordgubbsmaräng
    Ger 10 portioner.

    100 g smör, kallt, skuret i tärningar
    1 1/2 dl florsocker
    3 1/2 dl vetemjöl
    2 krm salt
    1/2 tsk vaniljsocker
    1 st ägg
    5 st rabarberstjälkar, medelstora
    1 st vaniljstång
    1 msk vatten
    1/2 dl socker
    1 msk maizena
    3 st äggvitor
    citron, pressad
    2 dl socker
    1 dl jordgubbar, mosade, eller jordgubbspuré
    Hacka samman smör, florsocker, mjöl, salt och vaniljsocker (gärna i matberedare). Tillsätt ägg och blanda kvickt till jämn pajdeg.

    Tryck ut degen i en pajform, 28 cm i diameter. Nagga botten med gaffel. Ställ i frys, 1 timme.

    Sätt ugnen på 200°. Grädda pajskalet ca 10 min, mitten av ugnen.

    Skala rabarbern om den är grov och trådig. Skiva och lägg i kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ned fröna i kastrullen. Lägg i stången och tillsätt vatten och socker. Koka upp och låt sjud ett par minuter.

    Rör ut maizena i kallt vatten och rör ned i kompotten. Koka upp. Ta av och låt svalna. Lyft ur vaniljstången och häll kompotten i pajskalet.

    Sätt ugnen på 250°. Vispa äggvita, 1 tsk pressad citron och 1/3 av sockret. Inte för fort om du kör elvisp. Tillsätt sockret lite i taget, samt jordgubbarna/purén. Vispa järnet!

    Fyll en spritspåse med marängen och spritsa över pajen. Sätt in i ugnen i 5 min eller tills den får fin färg.

  • Jmia

    Nej, lägg av nu. Ingen maräng, det fattar väl alla. Jordgubbsansiktsmask? Någon som har receptet?


  • poppii

    Får se om mitt recept duger nu...
    Ser att du varit ganska kort och uttryckt dig väldigt konstigt emot folk. Jag har nu gett dej ett förslag. Vet att du inte gillar maräng säger du, men detta innehåller dock lite av det kanske... Men det är ingen ansiktsmask eller sockerkaka.
    Får hoppas att den duger då...

  • vackrastarflow
    Jmia skrev 2009-09-11 21:14:32 följande:
    Snälla, nu måste vi adressera det här unika problemet ordentligt så att vi slipper ställas inför samma helvetiska dilemma imorn igen!
    *skäms*
  • Jmia
    vackrastarflow skrev 2009-09-11 21:17:19 följande:
    *skäms*
    Det här är allvar. Vi pratar ju faktiskt om ÄGG!
  • norgesessan

    Yeeej!! Jag vann!!! Efter 200 inlägg var vi tillbaka på första sidan....
    Spettekaka är gott förresten...Har smakat det en gång..( fast flera dagar i rad).


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • ANOF

    Spicy Women skrev 2009-09-11 21:09:09 följande:


    Men du kommer ju få nya äggvitor snart igen. För du gör så mycket majonäs.
    JA och då kommer jag bli tvungen att steka dom också eftersom jag fortfarande inte vet vad jag ska göra med dom.
  • Mrs Winter
    ANOF skrev 2009-09-11 21:19:00 följande:
    Spicy Women skrev 2009-09-11 21:09:09 följande: JA och då kommer jag bli tvungen att steka dom också eftersom jag fortfarande inte vet vad jag ska göra med dom.
    Men hitta på lite själv,låt inta bara andra jobba åt dig
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Grätchen
    ANOF skrev 2009-09-11 21:08:01 följande:
    Nu har jag stekt dom och ätit upp dom bara för att ni inte kan komma med konkreta förslag som går att genomföra,.
    Lite nyfiken, steker du så att det blir som äggröra eller en pannkaka?
    Vad åt du till?
Svar på tråden Vad ska man göra med äggvitor?