• SussBebis

    Mens efter OP!!

    Hej!

    För snart ca 6 veckor sedan opererades jag för X. Känns inte alls bra o har vart lite deppig..
    Min fråga till Er som vart i samma situation är ang mensen. Hur lång tid tog det innan ni fick er första mens?

    Har ej haft blödningar alls eller ont efter OP.

    *Orolig*

    /Susanne

  • Svar på tråden Mens efter OP!!
  • Mell

    Susanne: Åh, så fruktansvärt det måste varit för dig! Ingen borde behandlas så efter en omtumlande operation!

    På mig öppnade de bara äggstocken och sög ut graviditeten, vilket gjorde risken större för att det skulle växa till sig igen och därför fick jag lämna hcg-prov en gång i veckan efter operationen tills hcg var 0. När man tar bort äggledaren är risken i stort sett obefintlig för att det ska växa till igen och därför är väl uppföljningen inte lika omfattande.

    Jag tycker själv att jag fick ett märkligt omhändertagande på gyn, men de är väl inte så vana vid utomkvedspatienter, så jag förstår att ditt mottagande hos ortopeden verkligen inte var vad du behövde!

  • vixon

    Mell: måste bara säga att till mig sa de inte att risken var obefintlig att det fortsätter växa när man tagit bort äggledaren med xet i, de sa nämligen att vävnader kan komma ut i buken under operationen och fästa för att sedan fortsätta växa. Det är inte jättevanligt men händer, och därför sa de iallafall till mig att det är viktigt med uppföljning för att se att hcg verkligen sjunker.

  • Mell

    vixon: Okej, det kanske finns en liten risk, men om man inte tar bort är den risken väldigt mycket större. Jag är med i en studie om fertiliteten efter en x-op, där man undersöker om fertiliteten när man inte tar bort äggstocken är så mycket större än om man tar bort den, och om skillnaden är så stor att det kan kompensera för den ökade risken för att det tillväxer igen. Om man inte tar bort äggstocken räknas nämligen återväxt som en "normal" komplikation, vilket jag uppfattat att den inte riktigt gör om man tar bort äggstocken.

    Men oavsett tycker jag att det är otroligt viktigt att man följer upp ALLA utomkvedsoperationer och ser till att hcg går ner till 0!

  • vixon

    Ok Mell - då förstår jag din utgångspunkt. Jag tolkade det som att du viftade bort möjligheten att det kan vara så, inte att du jämförde så.
    Intressant studie- har den påvisat att chansen att bli gravid minskar betydligt om man opererar bort äggledaren? Som jag har förstått ska den inte minska så mycket eftersom den andra äggledaren i stället plockar ägg från båda och man genom att ta bort den ärrade äggledaren minimerar risken för ytterligare x. Nu blir jag väldigt orolig.

  • Mell

    Så bra vixon, då förstår vi varandra! :)

    Eftersom studien fortfarande pågår så har de väl inga svar än, det är ju till viss del en långtidsstudie. Jag såg att jag uttryckt mig lite luddigt (fick in ett "så mycket" på fel ställe), är ju inte helt lätt att förklara en studie och dess syfte. Jag ska citera för dig ur min info så blir det nog tydligare!

    Ändamål:
    Studien syftar till att ta reda på om chansen att bli gravid och få barn är större efter den konservativa metoden (dvs bevara äggstocken) och om den chansen är så mycket större att den uppväger de nackdelar som följer med den metoden. (se bakgrund)

    Och från bakgrunden är följande citat:
    "Man vet idag inte säkert vilken metod som är den bästa med tanke på den efterföljande fertiliteten och därmed chansen att bli gravid och få barn. Den konservativa metoden (dvs bevara äggstocken) innebär en viss risk att graviditetsvävnad blir kvar och att man måste genomgå en behandling till, samt att man kan drabbas av ett utomkvedshavandeskap i samma äggledare igen. Den radikala metoden (dvs ta bort äggstocken) har inte dessa risker men innebär å andra sidan att man bara har en äggledare kvar att bli gravid genom i framtiden och även den kan drabbas av ett utomkvedshavandeskap."

    Så man kan alltså inte svara på idag om det är bättre ur fertilitetssynpunkt att ha kvar sin äggstock eller inte, men helst skulle man väl se att det inte gör någon skillnad eftersom den radikala metoden innebär mindre risker både för återkommande tillväxt och att ett ägg fastnar på samma ställe igen! Hoppas att du inte är lika orolig längre!

  • SussBebis

    Fick min mens idag, och är gladast i världen!! Haha, sjukt va =)

    Vixon, måste fråga dig. Du har ju som jag opererat bort en äggledare, kommer din mens regelbundet nu? Har den ändrats om man jämför med innan?

    Tex innan hade jag en cykel på 31 dagar. Kommer den bli längre nu tro?

    Kram

  • vixon

    Mell: tack för svaret. Och nej, jag är inte lika orolig längre. Men jag vill jättegärna att du postar resultatet någonstans sen längre fram så att man får läsa.

    SusanneÖst: Grattis till mensen! Hmmm.... Första riktiga mensen (alltså inte blödningen 5 dagar efter op utan efter 4 veckor) var lätt, mindre smärtsam än vanligt och mindre blödning. Blev enormt lättad eftersom jag hört att det blir tvärtom. De två andra mensarna däremot har jag mått skit. Men det gör jag iofs alltid, har väldigt jobbig mens. Cykeln till 2a mensen var 29 dagar och till denna mens 26 dagar. Har inte koll på hur den såg ut innan men vet att jag kan ha lite oregelbunden sådär. Tror dock att det kan ta ett tag för kroppen att återställa balansen.

  • SussBebis

    aa men nu e jag lite mer lugn iaf... då är dom ju lite regelbundna. Jag va mer orolig över att ena månaden ha en cykel på kanske 30 och nästa gång på kanske 60 att det ska vara jätte stor skillnad. Bara att hålla tummarna på att det blir några dagar. Då e jag lugn iaf ;)
    Nu börjar nästa problem.. Bebis.. men det är ju en helt annan fråga... ;)

  • Rondellen

    Susanne, jag vet att blindtarmen brukar kallas appendix, det kanske är den de vill att du tar bort?

  • SussBebis
    Rondellen skrev 2009-10-26 18:21:23 följande:
    Susanne, jag vet att blindtarmen brukar kallas appendix, det kanske är den de vill att du tar bort?
    Hej hej,
    Nää annex (!?!) va vad dom kallade det, men jag har inget som skas ta bort i kroppen, puh. Utan de va något litet som dom passade på att göra när dom ändå kollade min "friska" äggledare. Min tarm satt fast i bukväggen, så då fick dom ta bort ett annex, som dom sade. Sedan vad det innebär, har jag inte en aning om :)
  • Bejb91

    Detta är en mycket gammal tråd men vill bara säga att jag opererades för utomkvedshavandeskap 21 Feb i år och nu 9 Maj kom första mensen, alltså exakt 11 veckor sen. Kan ta tid

Svar på tråden Mens efter OP!!