• sahara sahara

    Vi som inte var gravida

    Vi börjar väl det nya året med en ny tråd, i ett nytt forum.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Vi som inte var gravida
  • sahara sahara

    Tvättar. Torktumlar. Kör diskmaskinen. Ja, det är väl ungefär vad vi gör också. Vi kan dessutom bara köra en maskin i taget, så det tar upp mer tid. Just nu har dock vattenledningen frusit, så inget av det blir gjort.

    Jag försöker ju jobba lite också, men det går lite si och så med det. Oavsett om jag har en bebis på magen under tiden eller inte, så är jag inte särskilt effektiv.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Ammiz

    paprikatingenling: vi har inte fått några kommentarer om tygblöjor direkt... har känslan av att det förväntades av oss att vi skulle göra det, passar liksom in i vår smått miljömuppiga image... Svärföräldrarna använde tygblöjor till sin yngsta och har varit väldigt nyfikna på hur de ser ut idag. Min mamma, som hade velat använda tygblöjor till mig när jag var liten (om de inte hade bott i ett hus långt ut på landet som inte ens hade varmvatten  eller inomhustoalett (citat min mamma "har man frigolit på utedasset så blir det inte så kallt på vintern") med en tvättmaskin som fick inte fick användas så ofta) och även hon har varit nyfiken på dem.

    fick tre fina pocketblöjor på posten idag som jag köpt begagnat av någon som sytt dem själv, 50kr styck och de ser helt oanvända ut. Blir liksom glad av att sätta på henne färggranna tygblöjor...

    kronärtskocka: har funderat också på det, att det vore trist att gå miste om den tiden med henne. Samtidigt måste jag ju få sova någorlunda annars blir det inte kul för någon. Dessutom äter Agnes så högljutt på natten  (hon grymtar i brist på bättre ord för att beskriva) så jag vet inte om jag kan sova ändå- men det vore så trist att sova på soffan i ett annat rum.

  • Kronärtskocka

    Är inte så många som vet att vi delvis använder tygblöjor så vi har inte hört något än. Frun hade tygblöjor som barn så hennes föräldrar tycker det är kul att se andra vikningar än den de använde och de olika ytterbyxorna. ( Då använde de limpvikning samt plastblöjsnibbar…)  


    Hur många tygblöjor har ni för att klara er? Vår grabb kissar mycket så jag vet inte om vi skulle klara oss på bara tygblöjor som det är nu, med ibland tre byten på 45 min… Då skulle vi behöva en egen tvättmaskin eller boka tid varje dag. Hoppas går åt mindre blöjor när han blir äldre.


     


    Här har jag fått dagens adrenalinkick. Ringde skatteverket för att kolla om jag blivit juridisk förälder nu. ( Fick hem en blankett som frun skrivit under där de ville ha båda vårdnadshavarnas underskrift så då blev jag lite hoppfull…) Det hade jag inte. Ringde familjerätten för att se hur vi låg till där. Den som svarade sa att vi skulle få en ny handläggare, men att vi fick vänta tills de fått besked om barnet via Skatteverket. Jag hänvisade till att vi ju redan varit där med alla papper innan, träffat en handläggare och att de bara väntade på personnumret efter det för att göra mig till förälder. Men nej, vi skulle få göra om det. När jag blev besviken (och kanske lät lite arg/desperat?) sa hon att vi fick väl ringa till den förra handläggaren, men underförstått: såhär gör vi. Som tur var jobbade den handläggaren idag och hon sa att hon fått papperen från Skatteverket om personnumret i mellandagarna och skulle skriva under idag samt skicka kopia till oss. Så, nu är allt lugnt. Men vilken stress jag kände när jag trodde vi var tvungen att åka dit igen och göra om besöket. För att inte tala om stressen inför att de föräldradagar jag har ansökt om i februari inte skulle bli godkända om jag inte är vårdnadshavare osv…


     


     

  • sahara sahara

    Positivt: Lillstrumpan sov sex timmar i natt.
    Negativt: Hon gjorde det på mage.

    Jag vågar verkligen inte låta henne sova på mage, trots att jag vet hon föredrar det, och sover bättre så, men i går lade jag henne på sidan (det var så hon sov som riktigt nyfödd), och hon välte över.  Det är inte mycket jag nojar med, men just magsovningen är jag ordentligt uppskrämd om.

    Vi har inte gått över helt till tygblöjor, och har bara haft engångs när vi har varit borta, så jag tror inte att någon vet om att vi använder tyg. Inte för att de har med det att göra. Alla har så fruktansvärt mycket åsikter hela tiden. Vad gäller tygblöjor kommer vi att få höra att det är äckligt, det är slöseri med tvätt, det är onödigt, det är miljömuppigt, det är bara konstiga föräldrar som använder det. Jag har slutat svara på dumheter överlag, och försöker att bara ignorera.

    Jag är lite sugen på att testa pocketblöjor, men det känns som om vi redan har lagt en förmögenhet på tygblöjor (vilket vi inte har, men ändå...).

    Kronärtskocka: Det låter ju lovande. Härligt!

    Vi har inte hört något mer om adoption eller faderskapsutredning. Inte heller verkar jag vara i närheten av att få pengar från FK. VAB i november, "pappadagar" i november och december. Jag måste vara ett ytterst svårt fall. Borde jag ringa och fråga?

    För övrigt har vi tinat vattenledningen, och har numera rinnande varmt och kallt vatten, samt el.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • paprikatingeling

    Miljömuppiga image... hihi, ja, på så vis borde ju folk inte bli förvånade över oss heller. Ofta verkar det som det bara finns två sätt att reagera (gäller även t.ex föräldraledighet, vegetarianism), antingen tycker de det är superbra och att vi är så duktigt idealistiska, eller så känner de sig själva lite anklagade typ, som att de får dåligt samvete över att de inte gör så mycket för miljön eller vad det nu kan vara och reagerar med att vara skeptiska eller negativa.

    Kronärtskocka: vi har ungefär... 30-35 tygblöjor... ca 22 prefolds som bas nu när han är liten, 5 formsydda och 2 imse vimse AIO och  några enstaka pockets för att prova vilka vi gillar som vi kan ha sen när han växer ur prefoldsen. När vi tvättar brukar det däremot inte vara fler än 22-26 blöjor i tvätten. E kissar säkert ofta han med (som tex i handfatet nästan varje gång) men det märker inte vi och han verkar inte bry sig så vi byter när han har bajsat eller vid matningen. Han har inte blivit röd eller så heller utom när vi har missat en bajsblöja (rackaren har börjat bajsa tystare nu!).

    Skönt att det ordnar sig med det juridiska och att du snart är förälder även juridiskt! :) Här inväntar vi nedläggningen av faderskapsutredningen så att jag kan skicka in adoptionsansökan.

  • Ammiz

    tänker efter, är inte säker men jag tror...  att vi har 8 små vikblöjor, 9 glimmablöjor (inneblöja, varav 6 begagnade vilka funkar mycket bättre!), en lustig blöja med knyt i bambu, 1 allt-i-ett nyfödd, 4 allt-i-ett från 7 kg (imsevimse) men vi använder dem redan nu, 3 mommys touch one size pocket-blöjor, 3 st hemsydda också begagnade pocketblöjor, ca 7 stora vikblöjor, 3 prefolded blöjor i bambufrotte, tre pul-byxor och en yllebyxa. Plus några inlägg i fleece och bambutyg.

    Det blir... 39! (oj då) Fast de stora vikblöjorna använder vi oftast inte, de är så fortfarande så stora. Vi tvättar oftast varannan dag och då har vi några icke-favoriter över. De nya 3 pocketblöjorna och stora allt-i-ettblöjorna som vi fick i julklapp behöver vi egentligen inte, men de kommer hon kunna ha ett senare när hon börjar växa ur de små vikisarna och glimmabyxorna. Denna gång tvättar vi med tre dagar mellan och kommer nog behöva använda de stora vikisarna medan de torkar, vi hängtorkar tvätten och glimmablöjorna tar bortåt ett dygn på sig att torka. Vi har också gemensam tvättstuga och tvättar ofta nio på kvällen när tvätt-tiderna egentligen är slut och brukar gå ut spontant någon dryg timme innan andras tvätt-tider är slut och då är det ofta de redan är klara och lämnat. Bokar gör vi kanske var fjärde-femte dag- oftare än så kan vi inte, det är fullt förutom tidiga morgonpasset.

    hur vet ni förresten när han kissar kronärtskocka? Och pust, skönt att allt var väl ändå med föräldraskapet. Jag fick hem ett brev om gemensam vårdnad nog strax före jul var det nog- förväntat förstås men ändå jätteskönt!

  • sahara sahara

    Får ni tvätta efter att tvättiderna är slut? Wow! Där jag har bott har strömmen till tvättstugan stängts av klockan 21 prick. Taskigt läge när man hade planerat lite dåligt, och det var några minuter kvar av tvätten när det hände. Då fick man vänta tills morgonen efter, och skynda sig ner för att be en granne om ursäkt för att man inkräktade på deras tvättid...

    Vi har egen tvättmaskin nu, och jag tvättar nästan varje dag. Blöjor, kräktrasor, skötbordsunderlägg och annat sånt brukar bli en maskin varannan dag, men sen är det ju allt annat också.

    Och pottan, förresten. Vi har köpt en dockpotta. Den är i perfekt storlek för Lillstrumpans rumpa, och hon når ner med fötterna. Nu får hon sitta där en liten stund vid varje blöjbyte, och ofta kommer det något. På natten brukar vi däremot nöja oss med bara blöja. Hon håller på att växa i imseblöjorna, förresten.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Kronärtskocka

    Tack för svar om antal blöjor, då har jag en uppfattning om antalet.


    presens indikativ: Skönt med så mycket sömn. Men förstår att magläget känns oroligt. Andningslarm ifall det är så hon vill sova? ( Jag låter honom sova på mage när han ligger på mig, även om jag slumrar en stund. Kanske är jag naiv och blåögd, men ibland är det bara det som godkänns när han har magont...)
    På försäkringskassan säger jag. Svensk byråkrati tar tid och rätt var det är kanske ni behöver de där pengarna?


    Ammiz: Det går inte att missa när han har kissat, han säger tydligt till att det inte är bra! Engångsblöjor kan han ibland ha även om han har kissat en liten skvätt, men många gånger säger han till även när han har kissat i dem en gång. ( Å de säger att de moderna blöjorna är så torra, det tycker då inte lilla A. Eller så är det värmen/kylan/ hårdheten han reagerar över?) Tygblöjorna säger han också till om han har kissat i, oftast på en gång, men annars när han har ätit klart. Kissar han när han äter, är mat överordnat att byta blöja för honom ; - ) Han kissar inte alltid i handfatet när vi byter men ibland.

    Ammiz- Grattis till det juridiska föräldraskapet!

  • sahara sahara

    Vi låter henne sova på mage när vi är med och vakna - oavsett om hon ligger på oss, eller mellan oss i soffan till exempel. När vi har stenkoll på att hon andas, helt enkelt. Men oövervakad får hon ligga på rygg eller sidan.

    Vad hade ni tänkt er efter trikåsjalen, ni som har såna? Ammiz, visst hade ni en sele också? Jag sitter och tittar på vävda sjalar, mei tai och manduca i första hand.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Gaytjej
    sahara sahara skrev 2010-01-05 11:54:24 följande:
    Positivt: Lillstrumpan sov sex timmar i natt.Negativt: Hon gjorde det på mage. Jag vågar verkligen inte låta henne sova på mage, trots att jag vet hon föredrar det, och sover bättre så, men i går lade jag henne på sidan (det var så hon sov som riktigt nyfödd), och hon välte över.  Det är inte mycket jag nojar med, men just magsovningen är jag ordentligt uppskrämd om.
    Har ni andningslarm till henne? Vet inte hur eller hur väl det fungerar, men läst om folk som har det iaf.
Svar på tråden Vi som inte var gravida