• sahara sahara

    Vi som inte var gravida

    Vi börjar väl det nya året med en ny tråd, i ett nytt forum.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Vi som inte var gravida
  • paprikatingeling

    Ammiz: jag vill gärna peppa dig, men vet inte riktigt hur. Själv slipper jag ju gå tillbaka till jobbet på länge... Men jag tänker att det finns fördelar med ert sätt också, du har ju en längre sammanhängande period ensam med Agnes att se fram emot! Som några av de andra skrev kan det ju också bli så att Agnes snart ändrar sina rutiner lite så att du kan få umgås efter jobbet. På själva jobbet hoppas jag att det kommer kännas ok. De dagar jag har varit inne har känts väldigt konstiga, men jag trivdes när jag väl var där och tyckte att det var roligt att träffa mina kollegor.

    Presens: hur tycker ni att  er dotter har utvecklats med tanke på att hon kom tidigare? Alltså, var hon som "nyfödd" längre och kom in i nästa utvecklingsfas (typ mer vaken osv) ungefär vid samma tid som hon skulle gjort om hon kommit på BF? Dvs, ca 5 veckor senare då? Vi upplever nog att E kanske utvecklas på det viset. Han är ju 5 veckor nu och är fortfarande väldigt mkt nyfödd. Det är inget som oroar oss, men det är intressant. I boken "Att växa och utvecklas" som vi har beskriver de ett antal tillväxtfaser där barnet utvecklas väldigt och oftast blir klängigare etc. De menar att dessa infaller X antal veckor efter befruktningsdatum (men talar i boken förstås om veckor efter födseln för enkelhetens skull), så att ett barn fött 3 veckor före BF mkt väl skulle kunna komma in i "5-veckors-fasen" ungefär 3 veckor senare.

    Annars har vi för tillfället gett upp alla försök att lägga ned E i sin säng (mjukliften). Istället har vi delat in nätterna i skift där vi turas om att sova med, vyssja och mata (jag kan som tur är mata honom med bröstmjölk i nappflaska). Då sover han gott på, eller intill oss. Hans mage bråkar lite med honom då och då. Vi har börjat med Sempers magdroppar nu, får se om det blir bättre.

  • sahara sahara

    Jag vet faktiskt inte. Jag har precis köpt just den boken, men bara precis hunnit bläddra i den, men har tänkt på hur blir med en prematur - framför allt med en så pass stor prematur. Det känns inte lika självklart att korrigera för fem veckor som för tio eller femton. Dessutom föddes D fem veckor för tidigt, men var nästan exakt lika tung och lång som din E, vilket också borde spela in, kan man tycka.

    Men jag tycker nog att hon var "med" tidigare än BF. Jag har ingen koll på vad som är "normalt" och jag har också svårt att säga hur D är och när saker förändrades. Hur är fullgångna bebisar, liksom? Några dagar efter att hon skulle ha fötts var vi ute och fikade med min mamma. D kom upp och satt i knät och tittade på mormor och gäspade och räckte ut tungan. Så visst var det skillnad gentemot den första veckan.

    Hon har precis haft en gnällig och klängig period. Om det var på grund av alla intryck under jul och nyår, eller en utvecklingsfas eller både och, det vet jag inte. Hon är två månader nu - fyra veckor korrigerat - så frågan är om det i så fall skulle vara femveckorsfasen eller åttaveckorsfasen. Hon har inte upptäckt sina fötter än, men har börjat tugga på händerna. Hon ler, men inte riktigt igenkännande och kontaktsökande, utan mer av njutning och välbehag. Jag får återkomma när jag har läst boken.

    Här kör vi probiotika, Minifom och Sempers magdroppar, och jag tycker att magen har blivit mycket, mycket bättre. När allt har lugnat ner sig tänkte vi testa att sluta med en sak i taget, och se hur det går.

    Och en sak till, förresten. Jag har alltid tyckt att min mamma (och mormor också, för den delen) har varit så irriterande som upprepar saker flera gånger. Inte för att tjata, utan för att de har glömt att de redan har berättat. Nu märker jag att jag är på väg att bli likadan. Så jag vill passa på att be om ursäkt för allt jag berättar flera gånger och tror att det är nytt.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

    Är detta den senaste listan? Vem saknar vi? Tuc Tuc? Någon mer?

    BF-Lista

    091029 Lotuskotte, 1:a barnet, Linköping.
    091120 Ammiz, 1:a barnet, Uppsala
    091124 Kronärtskocka, 1:a barnet, Göteborg
    091211 presens indikativ, 1:a barnet, Skåne
    091230 Paprikatingeling, 1:a barnet, Stockholm
    100208 Nylsa m fru, 1:a barnet, Stockholm
    100318 Pulo med sambo, 1:a barnet, Stockholm
    100614 Korrenochborren med blivande fru 1:a barnet, Göteborg
    100726 Jaget, 1:a barnet


    Födda

    091104 Lotuskotte- en dotter Tilia, 3370 g, 50 cm
    091107 presens indikativ, en dotter, 2645 g, 48 cm
    091130 Ammiz- en dotter, 3810g, 53 cm
    091206 Paprikatingeling - en son, 2700 g, 47 cm
    091210 Kronärtskocka m fru - en son, 3730g, 54 cm


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kronärtskocka

    Ammiz: Hoppas det har gått bra idag!

    Här har vi ännu en med magbesvär och nu är det alla saker på en gång dvs. mer magvänlig ersättning, sempers magdroppar och minifom. Hoppas väl också på att kunna ta bort en sak i taget sedan för att slippa pyssla med allt. Men men, nu är han smått bättre iaf. Inte lika hård i magen och mindre gaser på morgonen. Men ännu inte helt bra, så vad som händer framöver.

    Våra EC-försök står lite i stå nu då han varit lite mer nöjd och därför hellre lekt eller kommunicerat med oss än att hållas ovanför handfatet... Men jag kom på: vad har ni för ljud ni betingar barnet på? Vi har inget alls än, men är tveksam till kss med tanke på att vi ofta är hos sväföräldrarna och de har katt och vissa säger att det är bättre om det inte är samma ljud som när man sedan lockar dem med.


    presens: med bärdon verkar det snarare så att många byter och har sig för att det är så roligt med alla olika som finns *ler*

  • Ammiz

    Kronärtskocka: har faktiskt inte börjat jobba än.. börjar på onsdag, tänkte smygstarta med kortvecka.

    Tack alla, för era svar, känns rätt ok ändå. Har ett komplicerat förhållande med jobbet, hatkärlek. Pendlar mellan roligt och spännande och prestationsångest och utmattning. Kände nu under veckorna som gått vilken lättnad det var att slippa allt. Svårt att ge upp men forskningsvärlden är nog inget för mig ändå.

  • sahara sahara

    Vi har inget betingningsljud. Vi funderade lite på det när stora hunden var liten och skulle rumsrenhetstränas, men hittade inget bra. Som du säger, Kk, så kändes det fel att använda kattens lockrop. Däremot har jag märkt att jag brukar sjunga samma sång för henne varje gång hon sitter på pottan, så det kanske blir som en betingning till slut.

    Hoppas att det går bra i morgon, Ammiz!!!

    Vi var på tvåmånaderskontroll i dag. Tydligen har vi en stark, fin och framåt liten tjej. Som inte alls tycker om att bli avklädd och petad på. Foten kommer att rätta till sig av sig själv, sa tant doktorn, så det får vi väl lita på.

    Hur ska ni göra med vaccineringar? Vi har pratat lite löst om det och har väl mer eller mindre bestämt oss för att köra på bvc:s standardprogram, men jag känner mig inte helt och fullt övertygad än.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • paprikatingeling

    Presens: nej precis, man har ju inget att jämföra med så svårt att veta om ens barn är "efter" eller inte. E kommer ju också att vara 5 veckor korrigerat när han är 8 veckor. Nu är han ju 5 veckor och jag kan nog inte säga att han har gått in i någon slags "åskmolnsfas," däremot har det ju helt klart hänt en del sen han föddes: han är vaken (något) mer, tittar mer intensivt på saker, några fler ljud och verkar starkare i nacken.

    Skönt att 2-månaderskontrollen gick bra!

    Jag har föresten också blivit precis som min mamma (och pappa) som upprepar saker hela tiden och tror att det är helt nytt...

    Ammiz: hoppas det blir bra imorgon och att det känns mycket bättre än du tänker att det ska bli.

    Kronärtskocka: jag brukar säga "sss" och sen typ "nu kissade du" eller något sånt. Har faktiskt inte alls tänkt på att det är nästan samma ljud som man använder till katten. Kan ju förstås bero på att vi väldigt sällan ropar på katterna så. Vi ropar deras namn (den ena kommer och den andra inte, om han inte råkar vara hungrig...)

    Jag vet inte om vårt ECande egentligen går så bra. Visserligen kissar E nästan alltid i handfatet, men minst lika mycket i blöjan och så mycket kommunikation vet jag inte om vi har lyckats med alls. Vi har ingen aning om när han kissar och han säger aldrig till om en blöt blöja. Bajsandet är också svårt, ibland stånkar han och stönar innan, och ibland kommer det bara helt plötsligt. Jaja, det känns i alla fall bra om vi fångar en del i handfatet. Blir ju i alla fall lite mindre för honom att ha mot rumpan.

    Vi ska nog köra standardprogrammet med vaccineringar. Vi har inte pratat och funderat så mycket på det, eller läst på. Gjorde vi det skule vi säkert bli tveksamma.

  • Ammiz

    Känns rätt bra att vara tillbaks på jobbet faktiskt... ska sluta vara så gnällig En del ont-i-magen (= viktiga experiment som bara misslyckas hela tiden, studenter som ska handledas som får dåliga resultat som jag inte kan förklara, skriven artikel där medförfattarnas kritik inväntas etc...) har försvunnit och andra har jag fått lite mer distans till... Tror dessutom att Agnes är jättebra för mig i relation till jobbet då hon kommer att hjälpa mig att inte tänka jobb på kvällarna.

    Paprikatingeling: har jag läst någonstans att ni är vegetarianer? Kommer liten att bli det också?

  • paprikatingeling

    Ammiz: åh vad bra att det känns bra på jobbet! Men gnälla får du, här i alla fall! ;) Tror också att barn verkligen ger en perspektiv och distans till saker och ting, samt helt klart en anledning att släppa alla tankar på jobb!

    Ja, vi är vegetarianer (har säkert skrivit det i bloggen ibland). Vi fuskar visserligen med fisk och skaldjur ibland, mest om vi blir bjudna, men hemma äter vi bara vegetariskt och ja, E kommer också få den maten. Köpte ett häfte för rätt länge sedan som heter "Grön barnmat" (Gothia förlag) med massor av tips och recept. Självklart får han äta kött när han är äldre om han själv vill, eller om han vill prova, men hemma blir det vegetariskt!

  • sahara sahara

    Klart att man får gnälla i tråden! Säger jag som gör det massor.

    Det känns inte som om vi EC:ar här heller. Vi erbjuder pottan med jämna mellanrum, och ofta kommer det något i den, men det är inte precis kommunikation det handlar om...

    Skönt att det känns bra på jobbet, Ammiz. Det låter ju som om det har varit bra att vara borta ett tag.

    Paprika: Lagar ni mycket mat? Har du något bra recept att dela med dig av? Min repertoar börjar kännas lite tjatig. Har du tips på något gott som inte är lasagne, pasta med grönsakssås, böngryta, linssoppa eller paj? Går det? Jag kanske får nöja mig med någon variation av det ovan...

    För övrigt tror jag att försäkringskassan hatar egenföretagare! Jag trodde att det skulle bli strul för att jag inte var vårdnadshavare till D, men det är som en ljum sommarbris i jämförelse med att jag är en ond egenföretagare med onda, onda avsikter att blåsa staten på pengar.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Vi som inte var gravida