• sahara sahara

    Vi som inte var gravida

    Vi börjar väl det nya året med en ny tråd, i ett nytt forum.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Vi som inte var gravida
  • Ammiz

    paprika: sedan då? kommer han äta vegetariskt på dagis och hos kompisar? Hos morföräldrarna?

    presens: är ni också vegetarianer? i så fall samma fråga till er.

    Frågar eftersom jag börjat fundera på detta själv. Har en massa funderingar som jag inte hinner skriva ned nu.

    Nej, inte mycket till EC-kommunikation här heller. Vi kan omöjligt se när hon ska kissa, och oftast ser vi när hon ska bajsa inte för att hon signalerar det utan för att hon har påbörjat "processen" och liksom bajsar med hela kroppen (eller kan det vara hennes sätt att signalera?) så att man kan hålla henne ovanför handfatet och så kommer det oftast där istället. Andra gånger, när det är mindre jobbigt att bajsa märker vi det först när vi hör det=för sent.

  • sahara sahara

    Nej, vi är inte vegetarianer, men vi äter mycket vegetarisk mat.

    Anledningen till att jag frågade nu är att jag snart ska bjuda på vegetarisk middag, och känner att jag inte har något nytt roligt recept. Det är trist att bjuda på samma tre rätter, och jag vill gärna göra något "finare" än linssoppa eller böngryta. Sist gjorde jag ratatouillepaj med getost - en riktig hit. Men just de här vännerna äter ägg, vilket gör det hela lite lättare.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kronärtskocka

    Presens: Härligt att dottern växer och utvecklas bra!
    Ang. vaccineringar har vi inte tänkt något. Tror att vi inte kommer börja tänka heller utan bara tacka ja. Börjar jag oroa mig och söka info vet jag vart det slutar... Så på denna punkt får jag nog anpassa mig.

    Ammiz: Skönt att det gick bra med jobbet. Låter hoppfullt att barnet tar tankarna från jobbet på fritiden med, det kommer jag må bra av.

    Vi är också vegetarianer, (var förr vegan under många år.) och det kommer lille A också att bli. Vegetarisk mat på dagis och att ta med till vänner såsom jag tänker nu. Jag har svårt att ge mitt barn något jag själv inte vill äta. Skulle det visa sig att han socialt lider av det kanske vi får tänka om den dagen, men hoppas kunna hitta ett dagis där fler äter vegetariskt. Morföräldrarna respekterar vårat val och förstår att de måste ge vårt barn vegetarisk mat. Men de skämtar gärna om att ge honom kött. Och min mor skulle nog önska att hon fickl ära honom äta både grisfötter och surströmming...

    Presens: Ugnsbakade grönsaker med god sås till är alltid gott. Eller rödbetor i alla former...

    Här maratonåt sonen igår och sov sedan sex timmar under natten. Vi är som nya människor idag! Tänk att sex timmar en natt nu är fantastiskt, hade jag sovit sex timmar i höstas innan jobbet hade jag tyckt att jag sovit alldeles för lite ; )

  • paprikatingeling

    Ammiz: vegetariskt på dagis och hos morföräldrar ja, resten har vi inte helt pratat igenom. Alltså från vilken ålder som E kan få smaka om han vill.

    Presens: tycker själv att det är lite svårt med festlig vegetarisk mat, men risotto brukar vi göra, med typ svarta bönor och svamp, eller rödbetor och fetaost (och svarta bönor). Olika mexikanska varianter tycker vi också är kul, som quesadillas eller enchiladas (lite festligare att det är färdiggjort i ugn/stekpanna än att alla gör sin egen tycker jag).

    Jobbigt med FK, för mig har det funkat hittills, men nu har vi skickat in fruns ansökan om att ge bort dagar till mig. Får se hur det går...

    Kronärtskocka: Härligt med sex timmar!! Och samma här, förr kändes sex timmar som näst intill katastrof, nu skulle det var lyx! Här är rekordet lite drygt 5 timmar (men då från ätstart till ätstart...) Och det har bara hänt en gång...

  • sahara sahara

    Ugnsbakade grönsaker är jättegott och tillräckligt "fint", men det är lite svårt att göra till många. Vi är periodätare och har helt nyligen lämnat ugnsbakade grönsaker (helst potatis, rödbetor, palsternacka, jordärtskockor, lök och hela vitlöksklyftor) bakom oss till förmån för mos - helst på potatis och rödbetor.

    Jag kanske bara ska göra det lätt för mig och "göra" tacos.


    Kronärtskocka skrev 2010-01-14 19:35:40 följande:
    Ang. vaccineringar har vi inte tänkt något. Tror att vi inte kommer börja tänka heller utan bara tacka ja. Börjar jag oroa mig och söka info vet jag vart det slutar... Så på denna punkt får jag nog anpassa mig.
    Det är precis så jag känner också. Det kommer att ta så otroligt mycket tid, och så kommer jag att noja över att vi gör fel oavsett hur vi väljer.
    Kronärtskocka skrev 2010-01-14 19:35:40 följande:
    Här maratonåt sonen igår och sov sedan sex timmar under natten. Vi är som nya människor idag! Tänk att sex timmar en natt nu är fantastiskt, hade jag sovit sex timmar i höstas innan jobbet hade jag tyckt att jag sovit alldeles för lite ; )
    Skönt att ni fick sova! Vi har haft några nätter nu när vi har fått sova från cirka midnatt till femtiden, mata, och sen somna om till åttasnåret. Natten som gick tog frun femmatningen ensam så jag fick sova, och nu i natt är det min tur att gå upp. Vi har ju delat på matningarna tidigare (en fixar flaskan och blöjan, den andra matar), men kände att det vore skönt att få sova en hel natt någon gång.

    För övrigt har mina föräldrar äntligen lärt sig att jag inte äter lamm eller fläsk, men tycker att jag är lite fånig. Svärföräldrarna tycker att jag är rätt petig med maten (men skämtar mest om det, utan alltför grova pikar). Jag kan bara tänka mig vad de skulle säga om vi kom och sa att D skulle bli helvegetarian. Min svärfar tycker att vegetarianer är elaka mot djuren - de äter ju upp deras mat. Ketchup är en grönsak. På den nivån är det. Nej, inte riktigt - numera är det nog mest jargong, men ni känner igen typen.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

    Nu har vi förresten fått besked från FK att frun är beviljad underhållsstöd. Skönt att det går smidigt för henne, i alla fall.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Ammiz

    vi har inte pratat om vaccination direkt utan är helt överens om att vi kör på vaccinationsprogrammet

    presens: jobbigt med allt fk-strul

    Roligt med fler vegetarianer!

    Jag har tidigare alltid tänkt det som självklart att mitt barn också ska vara det, men det gör det inte längre utan någonting att fundera över...

    Jag var vegetarian som barn och nu i efterhand inser jag att det var jobbigt (eftersom jag inte vill att hon ska ha det så), i låg och mellanstadie var jag oftast den enda vegetarianen på hela skolan och fick gå in och hämta min mat i köket jag åt korvbröd med ketchup på skolutflykter och alla tyckte att jag var ett ufo
    vill inte att det ska vara besvärligt för henne att vara vegetarian, med kompisar och så

    Jag kan fortfarande tycka att det känns besvärligt, att vara den krångliga i kompisgänget som måste anpassas efter när man lagar mat tillsammans, att behöva be om speciell mat när det är fest på jobbet etc, och jag är ju vuxen och har gjort ett val och är beredd på konsekvenserna. Det har inte hon, hon måste ju ta konsekvenserna av mitt val.  Det känns konstigt att säga åt henne att hon inte får äta av kompisarnas mat på dagis om hon är nyfiken på den utan att kunna förklara så att hon förstår. När jag gick på dagis trodde jag att jag var allergisk mot kött.

    Nu är det väl i och för sig inte åttiotal längre och betydligt vanligare än när jag var liten, men ändå. Detta är någonting vi pratar en del om nu.

    Och vad tål magen, om vi äter enbart vegetariskt hemma, men att hon äter allt på dagis och hos kompisar? För det som fortfarande känns självklart är att det enbart blir vegetariskt hemma.

    Inlägget är delvis skrivet med bebis i famn, så därav brist på stor bokstav ibland och andra oviktiga grejer...

  • sahara sahara

    Sorry, paprika, jag missade ditt inlägg när jag gjorde mitt. Rödbetor och fetaost ihop har jag inte testat - det låter jättegott.

    Ammiz: Jag tror att det är mycket vanligare med vegetarianer i dag än när vi var små. Dessutom är det vanligare överlag med barn som inte äter "normalkost" - vegetarianer, muslimer, allergiker... Det är klart att det är bökigare med kompisar, men det är förmodligen inte så att man är ensam om att vara "annorlunda". På förskolan är det sällan problem, av vad jag har erfarit i alla fall. Barn accepterar rätt lätt att alla inte kan/får äta allt.

    Både jag och min fru har matproblematiska bakgrunder, så för oss har matdiskussionerna kring D mest handlat om att avdramatisera och göra naturligt och så. Det sista vi vill är att skapa ståhej kring maten och strula till det.

    Nu har för övrigt FK-handläggaren ringt och...inte direkt bett om ursäkt, men sagt att hon har gjort fel, så nu har jag cirka 2000 kronor till att vänta. Skönt.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • paprikatingeling

    Ammiz: Intressant att läsa om hur du upplevde det som liten att vara vegetarian. Det är definitivt en aspekt att ta in. Däremot håller jag med presens om att det är nog ganska annorlunda idag. Dels att så många andra bryter "matnormen", dels att det finns så mycket mer vegetarisk mat att välja på. Vegokorv vid grillning t.ex, vegoburgare, vegoköttbullar osv, osv. Vi bjöd vårt syskonbarn på vegokorv och sa bara att det var korv (han och hans föräldrar är inte vegetarianer). Han åt glatt upp och tyckte det var gott.

    Min fru och jag pratade lite mer om det här och det visade sig att vi faktiskt inte är helt överens. Hon tycker att det är viktigt att avdramatisera och inte göra en stor grej av att inte äta kött och att han kan få smaka ganska tidigt på dagis, eller om hans kusiner får köttbullar och han också vill smaka. Jag är mera inne på att vi ska bestämma om han ska äta kött eller inte tills han är stor nog att förstå varför vi är vegetarianer. Om han sen ändå vill smaka så ska vi självklart inte skuldbelägga köttätandet på något vis, utan det är helt upp till honom. Jag tänker mig att detta gott kan dröja upp till 8-9-årsåldern.
    Jag jämför nog med t.ex muslimer. Det är ju självklart för dem att deras barn inte ska äta gris, högt upp i skolåldrarna. De flesta muslimer äter inte gris. Punkt. För oss är ju vegarianism en slags "religion", en övertygelse, ideologi. Alltså inkluderas våra barn av den, tills de är mogna nog att själva fatta ett annat beslut. Tycker jag. Men som sagt, min fru tycker inte riktigt likadant.

    En annan aspekt är förstås om barnet tål kött om det aldrig har ätit det.

    Oj, det blev mycket skrivet om detta! :)

    Till något helt annat, så har jag grottat ned mig fullständigt i tygblöjeträsket. Frun skrattar lite åt min förtjusning och hängivelse... Tur att vi fattade beslutet för att vi tror att det är bättre för barnet och miljön och inte av ekonomiska skäl... Jag har köpt 2 st Muksut AIO och är helt såld. Så fina och sitter så bra och torkar så fort. Annars är vi inte riktigt överens med någon av one-size blöjorna. De kanske inte gör sig så bra i minsta storleken helt enkelt.

    Hur mycket är era små vakna nu? E sover fortfarande väääldigt mycket även om han helt klart är vaken längre stunder. Nu har han en vakenstund på förmiddagen på kanske 2 timmar, sen blir han jättetrött och gnällig. Sover tills det är dags att äta och somnar direkt efter maten.. Kanske en liten längre vakenstund på eftermiddag/tidig kväll, men sen är det i princip äta och sova som gäller resten av dygnet. På kvällarna och förnatten tar det visserligen en stund för honom att komma till ro och somna efter maten.

  • Kronärtskocka

    Presens: Skönt att det verkar ljusna på FK-fronten.

    Ammiz: Delar de andras synpunkter på att det är intressant att höra hur du upplevde att det var att äta vegetariskt som barn. Hyser en förhoppning om att det är lättare nuförtiden då fler är vegetarianer.

    Paprikatingeling: Hos oss är det som hos er. Jag håller med om tanken om att vegetarismen är likt en religiös övertygelse medan frun är mer öppen för att låta barnet äta annan mat tidigare. Hur vi tänker i framtiden får vi se.

    A har tidigare veckor haft en vakenperiod om två tre timmar på förmiddagen, men nu har det ibland varit upp till fem timmar vissa dagar. Självklart med massa mat och blöjbyten emellan. Det är olika olika dagar. Ibland äter han med tre timmar mellan ätstart och ätstart, andra dagar två timmar. Men generellt är han ganska pigg och social på förmiddagen och på kvällen efter sju-åtta. På natten, om magen inte är jobbig, vaknar han mest för att äta för att sedan somna om.

    En liten hälsning till Lotuskotte: Jag höll på att bli kallad för mormor häromdagen av personal på sjukhuset. Jag må vara tre månader äldre än frun, men hennes mor? *ler*

    På BVC har vi också fått frågan om sjukdomar i min släkten innan hon själv insåg, att ja just ja, det är inte relevant...

Svar på tråden Vi som inte var gravida