• sahara sahara

    Vi som inte var gravida

    Vi börjar väl det nya året med en ny tråd, i ett nytt forum.


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Vi som inte var gravida
  • Ammiz

    Hur sover era bebisar dagtid? Och hur somnar de?

    Har kommit på att jag saknar att inte känna några med bebisar att umgås med. Alla jag känner som fått barn har tyvärr flyttat härifrån, och det är svårt att lära känna några när jag är på jobbet hela dagarna och inte kan gå till öppna förskolan eller på diverse forumträffer/mammaträffar. Synd att ni inte bor i samma stad som jag, då hade vi kunnat fika och klämt på varandras tygblöjor

    Försöker få till bättre arbetsrutiner förresten denna vecka. Brukar annars sova för länge (trött ju), gosa för länge med bebis på morgonen då hon ofta vaknar ungefär när jag går upp (mysigt, mysigt!) och komma sent till jobbet vilket gör att jag kommer hem sent och hinner mest laga och äta mat och umgås lite med A och bära henne en stund till sömns innan det är dags att sova igen. I och för sig skönt att inte vara trött jämt, men det blir så lite tid!

  • paprikatingeling

    Just som jag tyckte att jag var en usel ECare gjorde jag följande märkliga upptäckt: efter Es långsovning igår på dagen (han sover ofta väldigt gott mellan ca 11-15) bajsade han på en gång som han oftast gör. Jag gick för att byta och då kissade han floder i handfatet. Upptäckte sen att blöjan var helt torr (ja, förutom bajset då) och då hade han haft den i 5 timmar... Efter det har alla blöjor varit fuktiga igen, varje sig han kissat eller inte i handfatet, men lite intressant var det ju.

    Annars har E också nu sovit med en och samma blöja nu två nätter (han bajsar fortfarande då och då på nätterna så då går det ju inte). En gång var Imse, men då läckte den faktiskt lite i benöppningarna. Den andra var dubbla babyidea prefold, med den gick det bra.

    Es sovtider är nog fortfarande rätt oregelbundna och han är egentligen inte vaken så himla mycket, förutom när han äter då. Han är oftast vaken, pigg och leker en stund på morgonen efter maten. Kanske 2 timmar totalt (med ätandet inräknat). Sen sover han läänge när vi går ut. Därefter kan han ha en till lekstund på eftermiddagen och sen börjar några timmar av lite allmänt kink och strul med mat, sova, gnälla osv fram till någonstans mellan 22-01 då han lugnar sig och sover riktigt djupt, och ibland länge (rekordet är 6 timmar från ätstart till ätstart). När han är kinkig somnar han i våra famnar till sång och dans. På dagen kan han somna i vagnen (om den rör sig...)

    Annars har vi haft hembesök från familjerätten idag. Det gick bra, även om det kändes väldigt märkligt. Men vi kände oss inte ifrågasatta som föräldrar i alla fall och hon verkade tycka att det var bra att vi var hemma båda två (en del tycker mest vi är konstiga). Nu är också ansökan inskickad till tingsrätten och betald, faderskapsutredningen nedlagd och det är bara att vänta....


  • sahara sahara

    68, Ammiz? Stor tjej!

    Jag har inte hört någonting varken från familjeenheten eller tingsrätten. Det börjar kanske bli dags att höra av sig dem? Jag hatar att prata i telefon, men ett mejl kanske kan slängas iväg...

    D bajsar aldrig när hon sover, och det är inte ofta det blir mer än en gång om dagen. Vi har hyfsad koll på när det det brukar vara, och har lärt oss att känna igen tecknen, så det har bara blivit en bajsblöja nu på flera veckor. Kissandet däremot känns som om det mest är tur att vi träffar rätt. Jag har som sagt i princip slutat byta på henne på nätterna. Imses AIO funkar urbra, och likaså ett gäng mikrofiberinlägg som vi har sytt om till blöjor.

    Dagtid sover D i famnen, i sjalen, i soffan, i babysittern, i vagnen och i sin säng. Beroende på vad vi gör och vilket humör hon är på. Är vi ute med henne i vagn så somnar hon, och får sova färdigt inne när vi kommer hem. Ska vi göra något med huset eller frun är upptagen med något medan jag jobbar, så försöker vi lägga henne i sängen. Antingen har hon då somnat i famnen (eventuellt under matning) och då lägger vi bara ner henne. Är hon fortfarande vaken, men vi märker att hon är trött, så lägger vi ner henne, stoppar om henne, och gungar sängen tills hon somnar. Vi vill gärna komma dit - att hon sover i sin säng, och får rejäl skillnad på sovtid och vakentid. Det ska vara antingen eller, inte halvslummer i famnen. Helst. Om hon är orolig och frun ska göra något (eller sova) så får hon sitta i sjalen hos mig framför datorn, och då brukar hon slockna. Det är mysigt att ha henne där.

    I går kväll satt jag och jobbade till tio eller så, och sen gav jag henne mat i soffan. Hon var vaken ett tag, men somnade sen, så vi lade henne. Vid tolv vaknade hon igen. Hon fick mat igen vid ett, somnade, och sov sen till halv åtta. Tänk om alla nätter kunde vara så!

    Vi är nattugglor både frun och jag, så vi ser ju hellre att det blir lite senare på kvällarna mot att vi kan få sovmorgon. Vi är ändå uppe och tittar på tv, surfar och/eller läser till halvtvåtiden.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kronärtskocka

    Ammiz- Hos oss sover bebisen oftast en längre stund på eftermiddagen, allt mellan två och fyra timmar innan nästa mål. Somnar oftast vid 12. Kan ibland sova en stund på förmiddagen men, andra dagar inte alls. Han somnar ofta (eller är nära på att somna) i samband med att han har ätit och då går det lägga ifrån sig honom i korgen eller babynestet utan problem. Men han kan också sitta och leka i babysittern och sen somna. Han kan också sova i sjalen på långpromenad eller när vi stoppar ned honom i vagnen. Då sover han oftast vidare i liggdelen efter att vi har burit in honom. Vi har fått för oss att han sover längre när han varit ute än när han bara sover inne. Idag har vi åkt mycket bil och som tur är sover han gärna i babyskyddet också. Verkar som att han gillar när det är trångt och han är omhuldad.


     


    Delar din upplevelse av att inte känna så många med barn i samma stad. Frun hittade andra med barn på vänta barn-gympan, men det känns lite sniket att hänga på dem. Jag får väl hitta andra när jag är mammaledig, men till dess är det ett tag… Får väl se när vi blir tilldelade en föräldragrupp via BVC och om de träffas på tider jag kan eller ej. Men det är säkert också på vardagar…


     


    På tal om vakenhet så chockade sonen oss i söndags! Då var han vaken från 9 på morgonen till 22 på kvällen! (Bortsett från två korta lurar om 20 min då vi åkte bil.) Han har de senaste dagarna börjat upptäcka världen och då är det mycket roligare att le, göra ljud, vifta på händerna och titta på mammorna än att äta eller sova. Men det var bara en dag, igår och idag har han sovit på dagen som vanligt.


     


    Paprikatingeling- Det är märkligt att behöva bevisa att man är en bra förälder till ett barn man längtat efter och gjort möjligt att det ska komma! Hoppas lagstiftningen ändras en dag inte allt för långt bort!

    Vi har också märkt att han många gånger inte har kissat när han sover. Oftast vaknar han till, gör ett litet ljud (som en förvarning om att han ska kissa) och kissar först efter en stund. Tyvärr har mammorna inte riktigt fått kläm på skillnaden på ”snart ska jag kissa skriket” och ”mat/gos skrik”, så oftast hamnar kisset i blöjan och återföljs av ett tydligt ”byt på mig nu-skrik”.



    Presens- hoppas du får bra besked från familjerätten. 


     


  • paprikatingeling

    Kronärtskocka: ja, jag hoppas också att lagen ändras snart! Borde ju vara självklart att behandlingar gjorda utomlands räknas in under inseminationslagen. Typiskt Sverige att barnet måste vara tillberkat på ett svenskt sjukhus för att föräldraskapspresumptionen ska gälla....

    Presens: Jag gillar inte heller att ringa, men det är säkert bra att höra av sig och kolla. Vi har det ju lite förspänt här på Södermalm i Sthlm. Vår socialtant berättade att de har liknande ärenden (dvs nedläggningar av faderskap och närståendeadoptioner) på varenda nämndmöte (som är en gång i månaden).

    Ammiz: vi bor ju inte SÅ långt ifrån varandra, även om det förstås krångligare att röra på sig med småbarn. Ni är i alla fall välkomna hem till oss för fika och klämmande på tygblöjor! :)

    Jag har inga jättenära vänner som har barn och bor i närheten, men en del kollegor och andra vänner. Har dock inte blivit av att vi träffas så mycket än. Min fru har det lite bättre ställt där med syskon och andra med barn och där hänger jag ju på eftersom jag är hemma. Vi har ju också regnbågsöppna förskolan en gång i veckan (som vi iofs har lyckats missa 3 gånger nu).

    E blir 2 månader idag och premiärbär sin första stass i stl 62. Den är inte alls så himla stor...


  • sahara sahara

    Ja, jag ska komma loss och kontakta dem. Det borde inte vara några problem. Nedläggningar av faderskapsutredningar är rutin, om än inte av samma anledning som vår.

    De senaste dagarna har allt dock handlat om bajs och kräk. D har fått lite problem med magen... Vi har gått över till engångsblöjor under tiden, och hon har lyckats bajsa igenom en sån, plus sina byxor, plus min tröja. Det är tur att vi har dusch och tvättmaskin. Hon får vätskeersättning utblandat i mjölkersättningen och äter med god aptit. Ingen feber heller, och är pigg och glad när hon är vaken, så det är nog ingen större fara på taket. Jag har dock ringt BVC och skjutit upp vaccinationen hon skulle ha fått på måndag.

    Vi har några kompisar med barn, men har inte träffat dem jätteofta. D ska få en kusin i sommar, och det ser vi fram emot. Regnbågs-ÖF har vi en gång i månaden. Vi var där i januari, och hade tänkt oss dit nu i februari också. Nu får vi väl se hur det blir med magen, bara.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

    *sparkar lite på tråden*

    Hur är det med er? Vad gör ni? Ja, jag läser ju era bloggar, förstås, så lite koll har jag, men ändå.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • paprikatingeling

    Det är bra att du sparkar presens! Hur är det med Ds mage?

    Vad gör vi? Tja... vi sover fortfarande i skift eftersom E vägrar att sova på rygg några längre stunder. Jag har lyckats hitta en bra position med E på sidan i armhålan där han inte kan röra huvudet särskilt mycket, som känns tryggt, men frugan sover inte mycket när hon har honom (plus att han verkar lättare vakna och tycka att han är hungrig när han är med henne).

    E har numera sprängt 5 kg-gränsen och mäter hela 58 cm (säkert mer eftersom det var en vecka sen... han växer som ogräs!).

    E sover fortfarande mycket, ungefär som jag beskrev i något inlägg förut. Hans rekordvakentid är nog 3 timmar, men det händer inte ofta.

    I tygblöjeväg har vi nu gått över helt till pockets och aio och några formsydda som vi har på natten. Allt funkar bra och E verkar ha slutat bajsa på natten så vi kan ha en och samma blöja hela natten.

    Om ca en månad får E uppleva sin första längre resa. Vi drar till landet på västkusten i en månad eller så med utflykter till Göteborg, Köpenhamn och Malmö. Blir spännande att se hur E reagerar på allt nytt!


  • Kronärtskocka

    Presens- Stackars liten. Men skönt att hon äter bra, hoppas det går över snart!

    Vi mår bra allesammans. Jag har varit på after work i några timmar med kollegorna. Är skönt att träffa andra vuxna som omväxling. 
    Projektet hemma är att försöka få sonen att skippa tremålet. Har försökt väcka honom vid tolv nu för att han ska äta och sen förhoppningsvis sova till sex. Äter gör han, men vaknar ändå vid tre... Ibland har han velat äta då, men oftast går det bra att snutta på nappen och vifta på armarna ett tag och sedan somna. Kanske får vi inse att han är ett barn som vill sova mellan 21-03 för att sedan äta och somna om?

    Vi har sett över vår planering av föräldaledigheten och jag tycker att det är så svårt att veta hur man ska göra. Har tänkt att vi vill vänta med förskola till augusti 2011 (tror det är lättast att få plats då, samt att börja innan sommarstängningen känns lite ologiskt...) Men väntar vi tills dess blir det inte många dagar kvar. (Vi har ju tagit ut fullt nu när vi båda är hemma.) Å dem vill man ju ha kvar för att fylla upp med för att skydda SGIn när han fyllt ett, men om vi båda vill jobba deltid sedan när han går på förskolan kommer de ju ta slut väldigt fort. Är det då ens någon idé att försöka skydda SGIn? Eller är det bara att inse att om man vill jobba deltid och ändå ha kvar dagar av FP så kommer SGIn att sänkas... Då gäller det att hoppas att man håller sig frisk och har jobb! Eller ska man låta honom börja på förskola tidigare för att spara dagar? (Fick jag drömma skulle jag ju vilja ha dagar kvar den dagen det förhoppningsvis kommer ett syskon så vi kan vara hemma båda två då igen.) Hmm.. Berätta gärna hur ni andra tänker kring förskola och FP.

    Paprikatingeling- Spännande med en resa! Vi ska till mormor och morfar i Norrland början av mars, ska bli spännande både att flyga med sonen och att vara borta... (Det är ju ganska bekvämt att vara hemma i sin hemmiljö.)

  • sahara sahara

    Nej, men. Där är ni ju!

    D mår mycket bättre. Snart tillbaka till gamla vanor igen. På mindre än en vecka fyllde vi en halv sopsäck med blöjor, så det är skönt att vara tillbaka på tygblöjorna igen.

    Vad jobbigt att E inte kan sova ensam. Skönt att ni är två, och klart att ni fixar det, men det är ju rätt mysigt att sova tillsammans också.

    Ni verkar ha planerat föräldraledigheten bra, allihop. Vi har inte planerat någonting. Frun har bara anmält föräldraledighet till och med februari, så vi måste ta tag i det där nu igen, och fundera på hur mycket pengar vi behöver, när det börjar bli förskoledags, och om hon egentligen vill vara föräldraledig. Vi får se hur det blir.

    Min mamma är förskolelärare, och säger att om hon ska rekommendera något, så är det att inte skola in vid 1,5 års ålder. Det funkar bra då också, givetvis, men det brukar vara lättare vid ett eller två år. Vi vill ju gärna vara hemma, men är starka förskoleförepråkare, så några tre år hemma blir det definitivt inte. Ett år känns samtidigt för tidigt, och jag vill inte skola in mellan maj och augusti. Så nu lutar det åt februari nästa år, eller nästa höst någon gång. Vi vet redan vilken förskola vi vill att D ska gå på, så framemot hösten/vintern får vi väl ringa och be om att få komma och titta. Jag ser hellre att hon börjar tidigare, och får kortare dagar och kanske lediga onsdagar eller så, än att hon får vara hemma längre, och sen är det heltid som gäller direkt. Det beror ju också på vad frun kommer att jobba med och var.

    Det låter mysigt med resor. Vi har ju alla föräldrar nära, så det har inte kommit på tal. Vi har snackat lite löst om att försöka komma iväg på en badresa till hösten, men vi får se.

    Annars har vi fått veta att vi har hamnat i kön till babysimmet, och att vi ska anmäla oss definitivt under vecka 9. Varken tidigare eller senare.

    Dessutom har vi fått brev från barn- och ungdomsförvaltningen om att de vill komma och göra ett hembesök. Det verkar bli av redan nu i februari.

    Vi har börjat prata lite om en DO-anmälning. Kan det inte räknas som könsdiskriminering att jag inte blir vårdnadshavare direkt? Hade jag varit man hade jag blivit det - trots DI i Danmark. Det vore intressant att se hur det togs upp om inte annat.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Vi som inte var gravida